• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Queenie70

Min mormor brukade när hon var i livet säga "nigger" Och hon var väldigt vidsynt och inte alls rasistiskt lagd. Men hon var obildad.

• Lillpyret2011

Nigger är rasistiskt. Men jag personligen inte att neger är det. Och jag tycker negress (stavning?) är ett vackert ord.

• Anonym (IndierN)

Ja, jag har blivit kallad "neger" många gånger på grund av mitt ursprung. Jag avskyr det!

• Lufsan

Jag tycker inte att orden ska användas alls. Alla är vi människor. Vissa har gröna ögon andra har blåa, det finns ingen som kallar mig "gröningen" bara för att jag har gröna ögon. 

En dag i sänder.
  • Lavish
    Lufsan skrev 2011-12-28 22:17:24 följande:
    Jag tycker inte att orden ska användas alls. Alla är vi människor. Vissa har gröna ögon andra har blåa, det finns ingen som kallar mig "gröningen" bara för att jag har gröna ögon. 
    Nja fast när jag var i Afrika var det normalt för folk där att omtala mig som "den vita flickan" och jag tycker inte det är något konstigt med det. Om man ska beskriva en person som man inte har namnet på väljer man ju det mest utmärkande draget.
  • Lufsan
    Lavish skrev 2011-12-28 22:20:30 följande:
    Nja fast när jag var i Afrika var det normalt för folk där att omtala mig som "den vita flickan" och jag tycker inte det är något konstigt med det. Om man ska beskriva en person som man inte har namnet på väljer man ju det mest utmärkande draget.
    Jo men då säger man väl inte neger? I så fall mörkhyad. Tycker att det är en sak att beskriva en person till utseendet och då kanske använda "hon har gröna ögon". Men du skulle väl aldrig, hoppas jag, beskriva din kompis med glasögon som glasögonormen. 
    En dag i sänder.
  • Quinna

Tycker att neger är bland dom fulaste, nedsättande ord som finns.

Lavish skrev 2011-12-28 22:20:30 följande:

Så då är det helt ok att kalla folk vadsomhelst, sålänge det är ett utmärkande drag?

Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Lavish
    Lufsan skrev 2011-12-28 22:23:29 följande:
    Jo men då säger man väl inte neger? I så fall mörkhyad. Tycker att det är en sak att beskriva en person till utseendet och då kanske använda "hon har gröna ögon". Men du skulle väl aldrig, hoppas jag, beskriva din kompis med glasögon som glasögonormen. 
    Absolut mörkhyad, men det motsvarar väl "grönögd"?
  • Lavish
    Quinna skrev 2011-12-28 22:25:39 följande:

Tycker att neger är bland dom fulaste, nedsättande ord som finns.

Så då är det helt ok att kalla folk vadsomhelst, sålänge det är ett utmärkande drag?

Det beror väl på om det ligger en värdeladdning i beskrivningen eller inte.
  • Fidi

Jag tycker det finns andra ord man kan välja istället för neger. Jag kopplar just neger med skällsord och ser ingen anledning att använda det.

Svar på tråden Ordet neger