• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Selfish Geene
    lövet2 skrev 2011-12-28 23:55:45 följande:
    Inte jag heller. Däremot - om jag beskriver en persons utseende - så krånglar jag inte till det. Är det en man som är 120 cm lång, så nämner jag kanske inte att han är rödhårig utan jag använder ordet dvärg. Kort och koncist och beskriver hans utseende så andra förstår vem jag menar. Man beskriver det mest utmärkande draget i en persons utseende, för allt annat är både löjligt och tillkrånglat.

Om du då inte vet hur en neger ser ut, så förstår jag inte riktigt varför du ens engagerar dig i ämnet?
    "dvärg" är också nedsättande, det heter "småväxt"
    (en dvärg är ett litet sagoväsen, en fantasi-art inte en människa)

Jag förstår att du förm inte menar något illa, men kan du förstå att din okunskap orsakar människor lidande?
  • An0nym0us

Ah, nu förstår jag...Lövet2 är indier och mörkhyad därför menar hon att "neger" inte borde användas för såna som henne.

Jo du Lövet, det spelar ingen roll om du är indier, är du mörkhyad så räknas du som "neger" eller "sandneger" för rasister.

• Quinna
    lövet2 skrev 2011-12-28 23:55:45 följande:
    Inte jag heller. Däremot - om jag beskriver en persons utseende - så krånglar jag inte till det. Är det en man som är 120 cm lång, så nämner jag kanske inte att han är rödhårig utan jag använder ordet dvärg. Kort och koncist och beskriver hans utseende så andra förstår vem jag menar. Man beskriver det mest utmärkande draget i en persons utseende, för allt annat är både löjligt och tillkrånglat.

Om du då inte vet hur en neger ser ut, så förstår jag inte riktigt varför du ens engagerar dig i ämnet?
    Jag har ingen aning om hur en neger ser ut.  Kan du förklara?
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Zaharaa

Det är ett nedsättande skitord som uppkom genom rasistiska förhållanden där den vite mannen ansåg att "negern" var en underart av människa, mer besläktad med apa, som skulle tjäna de vita. Såklart det jävla ordet inte ska användas.

Sen undrar jag, mina barn är båda lika vita i huden som jag men har en pappa från etiopien, skulle ni "negersägare" kalla dem "negerbarn"? Eller måste man ha krulligt hår och vara helsvart då? Hur går definitionen av en "neger"?

• Lufsan
    An0nym0us skrev 2011-12-28 23:47:58 följande:
    Hahahaha
    ?
    En dag i sänder.
  • jossaan

Jag vet inte, det beror nog på hur man säger det. 

Det är inget ord som jag använder offentligt i alla fall...

• Anonym (URK!)
    Zaharaa skrev 2011-12-29 00:17:20 följande:
    Det är ett nedsättande skitord som uppkom genom rasistiska förhållanden där den vite mannen ansåg att "negern" var en underart av människa, mer besläktad med apa, som skulle tjäna de vita. Såklart det jävla ordet inte ska användas.

Sen undrar jag, mina barn är båda lika vita i huden som jag men har en pappa från etiopien, skulle ni "negersägare" kalla dem "negerbarn"? Eller måste man ha krulligt hår och vara helsvart då? Hur går definitionen av en "neger"?
    ja du... Mjölkchokladbarn, kaffe latte, o`boy barn... är vad jag ofta får höra från idioter utan hjärna.

Här på FL ska folk konstigt nog vara så perfekta, visa sig finfina och utge sig för att vara "rätt" och bete sig "riktigt korrekt" men konstigt nog beter sig MÅNGA inte rätt utanför detta forum.. där ute i verkligheten.

Har fått höra en massa skitord otroligt många ggr från olika slags folk unga som gamla o ändå är jag så jävla svensk som man kan bli men nä är ju inte blond och blåögd och ser riktigt utländsk ut så "blattejävel" "jävla muslim" "åk tillbaka till ditt land" "socialfall" "BSS" "sverigeförstörare" heter eller kallas jag ofta för från idiotfolk till svenskar så man riktigt skäms över att vara svensk..
    Svenskar över lag är rasister på ett eller ett annat sätt men idag kallas det smygrasism eftersom man är nice på ytan men under den charmiga ytan kokar rasismen och fördomarna ihop till hatets brygd... det var så SD fick sina skitröster....
  • Frontline

Ordet neger finns ju med i Svenska Akademiens ordbok...

1) manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar;

g3.spraakdata.gu.se/saob/

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • jossaan
    Frontline skrev 2011-12-29 00:48:15 följande:
    Ordet neger finns ju med i Svenska Akademiens ordbok...

1) manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar;

g3.spraakdata.gu.se/saob/
    Kan väll vara fel att säga det endå? Finns ju andra ord där i som man kanske inte heller använder... 
Svar på tråden Ordet neger