• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Anonym (URK!)
    Frontline skrev 2011-12-29 00:59:59 följande:
    Måste ju säga att native amerikan låter fan så med nedsättande en indian...
    grejen är ju att Native amerikan har blivit ett problemnamn för de sk. fd. indianerna eftersom de inte längre ÄR native...så om riktigt ska vara rätt, bör de inte heller kallas för native.. vad ska de då kallas för om inte native eller indianer är tillåtet?
    Rödskinn kanske??? det om något låter och är ju fel. Precis som man sagt guling till asiater. DET är ju kränkande om nåt.
  • Quinna
    Frontline skrev 2011-12-29 00:48:15 följande:
    Ordet neger finns ju med i Svenska Akademiens ordbok...

1) manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar;

g3.spraakdata.gu.se/saob/
    Prova en efter 1923.

Antingen är du dum på riktigt, eller så tillhör du skaran som skrämmer mig.
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Anonym (URK!)
    Zaharaa skrev 2011-12-29 01:06:05 följande:
    Var bor du nånstans så att folk så öppet säger sånt? Helsjukt ju.

Skåne o Västmanland, men kvittar var jag bor för de säger så överallt... iaf där i landet jag varit.
    Japp.. riktigt helsjukt. Fast hellre öppet än smygande bakom ryggen.

Korsade gatan häromdagen och då glor ett pucko skitargt på mig och skriker:
    ÅK TILLBAKA TILL VAR DU KOMMER IFRÅN JÄVLA ISLAMIST!!!!    
    Så jag svarade honom: 
    Men vafaan då... jag är på väg hem till lägenheten ju (på bredast möjliga dialekt), det borde väl få dig nöjd och käften stängd?

Han bara glodde med käken nere vid knäna...   
  • Anonym (URK!)
    LAMadde skrev 2011-12-29 01:04:51 följande:
    Jag bor i USA och det är  'fult' att säga nigger.. jag säger black eller african american. Mina föräldrar säger gärna neger (dom menar det ju inte nedlåtande), men ush ja tycker det låter så fult och nedlåtande. Så, ja jag tycker det är rasistiskt. Jag tycker man kan säga mörkhyad, svart eller .. ja inte african american.. men kanske afrikan svensk ;)

fast nigger och neger är INTE samma sak eller ord...
  • Selfish Geene
    Anonym (URK!) skrev 2011-12-29 00:57:32 följande:
    finns egentligen inget rasistiskt med ordet neger i sigsjälv och på spanska betyder ordet negra/negro färgen svart... människan har gjort det till ett skällsord som fått en negativ klang och därför anses det vara rasistiskt och kränkande som därmed anses vara ett dåligt ord att använda och då måååste man ändra till svart eller liknande för att vara rätt och korrekt så inga ramaskri flyger omkring..

Precis som eskimå.. heter idag innuit
    Dvärg heter idag kortväxt
    Indian heter idag native amerikan... fastän de numera enligt vetenskaplig forskning INTE ÄR native men de kallas så iaf för de har inga andra ord för dem.. för tillfället, och indian går ju inte :/.  
    Mongolid heter DS
    and so on....  
    Jag tror inte att någon här argumenterar för att ord skulle skapa sig själva, naturligtvis har alla ord den betydelse som användarna av språket ger dom.

Med det sagt antar jag att du håller med om att det finns nedsättande ord (i bemärkelsen "ord som används i nedsättande syfte")?

Ordet "neger" är stigmatiserande på ett sätt som tex "vit" inte är, vita människor har aldrig betraktats som mindre värda eller mindre vetande.

Anledningen att småväxta inte vill bli kallade för "dvärgar" är att de har betraktats som något annan än bara "en kort person", att vara "dvärg" har genom historien inneburit att bli behandlad som ett djur, en icke-människa eller cirkus-attraktion.
    Genom att byta ut epitetet "dvärg" mot "småväxt" gör vi en markering.

Det spelar roll vad vi kallar saker
  • Zaharaa
    Anonym (URK!) skrev 2011-12-29 01:06:52 följande:
    grejen är ju att Native amerikan har blivit ett problemnamn för de sk. fd. indianerna eftersom de inte längre ÄR native...så om riktigt ska vara rätt, bör de inte heller kallas för native.. vad ska de då kallas för om inte native eller indianer är tillåtet?
    Rödskinn kanske??? det om något låter och är ju fel. Precis som man sagt guling till asiater. DET är ju kränkande om nåt.
    Men varför räknas de inte som nativa längre, de är ju de som bodde där först? Precis som samerna i sverige.

Rödskinn, guling och neger (som du själv påpekade betyder svart på spanska), är väl alla lika fel? Men neger har en betydligt längre historia av förtryck och annat bakom sig än dom andra orden.
  • Quinna
    Selfish Geene skrev 2011-12-29 01:21:05 följande:
    .

Det spelar roll vad vi kallar saker
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
Svar på tråden Ordet neger