• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Frontline
    jossaan skrev 2011-12-29 00:51:21 följande:
    Kan väll vara fel att säga det endå? Finns ju andra ord där i som man kanske inte heller använder... 
    Finns säkert många ord som varken jag eller du använder men dom finns där ju iaf..
    Skulle inte i min vildaste fantasi kunna tro att varken du eller jag kan alla orden som finns i SAOB
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • jossaan
    Frontline skrev 2011-12-29 00:55:30 följande:
    Finns säkert många ord som varken jag eller du använder men dom finns där ju iaf..
    Skulle inte i min vildaste fantasi kunna tro att varken du eller jag kan alla orden som finns i SAOB
    Haha nej precis :D men min poängen var att även fast ordet står med i SAOB så behöver det inte vara okej att säga. 
  • Anonym (URK!)
    Frontline skrev 2011-12-29 00:48:15 följande:
    Ordet neger finns ju med i Svenska Akademiens ordbok...

1) manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar;

g3.spraakdata.gu.se/saob/
    finns egentligen inget rasistiskt med ordet neger i sigsjälv och på spanska betyder ordet negra/negro färgen svart... människan har gjort det till ett skällsord som fått en negativ klang och därför anses det vara rasistiskt och kränkande som därmed anses vara ett dåligt ord att använda och då måååste man ändra till svart eller liknande för att vara rätt och korrekt så inga ramaskri flyger omkring..

Precis som eskimå.. heter idag innuit
    Dvärg heter idag kortväxt
    Indian heter idag native amerikan... fastän de numera enligt vetenskaplig forskning INTE ÄR native men de kallas så iaf för de har inga andra ord för dem.. för tillfället, och indian går ju inte :/.  
    Mongolid heter DS
    and so on....  
  • Frontline
    Anonym (URK!) skrev 2011-12-29 00:57:32 följande:
    finns egentligen inget rasistiskt med ordet neger i sigsjälv och på spanska betyder ordet negra/negro färgen svart... människan har gjort det till ett skällsord som fått en negativ klang och därför anses det vara rasistiskt och kränkande som därmed anses vara ett dåligt ord att använda och då måååste man ändra till svart eller liknande för att vara rätt och korrekt så inga ramaskri flyger omkring..

Precis som eskimå.. heter idag innuit
    Dvärg heter idag kortväxt
    Indian heter idag native amerikan... fastän de numera enligt vetenskaplig forskning INTE ÄR native men de kallas så iaf för de har inga andra ord för dem.. för tillfället, och indian går ju inte :/.  
    Mongolid heter DS
    and so on....  
    Måste ju säga att native amerikan låter fan så med nedsättande en indian...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Themis

Jag tror att de flesta som säger det inte har avsikten att vara rasistiska, trots allt.

Däremot låter det allmänt bondtölpigt och lite lätt bakom flötet att säga "neger" i dagens samhälle tycker jag, om man menar att man har varit vaken på SO-lektionerna.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Zaharaa
    Frontline skrev 2011-12-29 00:48:15 följande:
    Ordet neger finns ju med i Svenska Akademiens ordbok...

1) manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar;

g3.spraakdata.gu.se/saob/
    Alltså, är detta typ 1860s upplaga eller? Med tanke på "människoras", det finns bara en människoras liksom, det vet väl folk nu på 2000-talet? Och hur tänkte de personerna som gjorde sig besväret att skriva ned ordet i denna ordbok, kollar man först så att den ev. "negern" är från Central/Sydafrika för att säkert och korrekt kunna använda ordet? Skrattretande.
  • Lampsken
    Selfish Geene skrev 2011-12-28 23:59:25 följande:
    "dvärg" är också nedsättande, det heter "småväxt"
    (en dvärg är ett litet sagoväsen, en fantasi-art inte en människa)

Jag förstår att du förm inte menar något illa, men kan du förstå att din okunskap orsakar människor lidande?
    Finns olika betydelser med dvärg... både som förklaring på människan med sk dvärgväxt och som sagoväsen, en fantasiart.. men de är dock inte densamme och bör inte förväxlas.
  • LAMadde

Jag bor i USA och det är  'fult' att säga nigger.. jag säger black eller african american. Mina föräldrar säger gärna neger (dom menar det ju inte nedlåtande), men ush ja tycker det låter så fult och nedlåtande. Så, ja jag tycker det är rasistiskt. Jag tycker man kan säga mörkhyad, svart eller .. ja inte african american.. men kanske afrikan svensk ;)

• Zaharaa
    Anonym (URK!) skrev 2011-12-29 00:35:59 följande:
    ja du... Mjölkchokladbarn, kaffe latte, o`boy barn... är vad jag ofta får höra från idioter utan hjärna.

Här på FL ska folk konstigt nog vara så perfekta, visa sig finfina och utge sig för att vara "rätt" och bete sig "riktigt korrekt" men konstigt nog beter sig MÅNGA inte rätt utanför detta forum.. där ute i verkligheten.

Har fått höra en massa skitord otroligt många ggr från olika slags folk unga som gamla o ändå är jag så jävla svensk som man kan bli men nä är ju inte blond och blåögd och ser riktigt utländsk ut så "blattejävel" "jävla muslim" "åk tillbaka till ditt land" "socialfall" "BSS" "sverigeförstörare" heter eller kallas jag ofta för från idiotfolk till svenskar så man riktigt skäms över att vara svensk..
    Svenskar över lag är rasister på ett eller ett annat sätt men idag kallas det smygrasism eftersom man är nice på ytan men under den charmiga ytan kokar rasismen och fördomarna ihop till hatets brygd... det var så SD fick sina skitröster....
    Var bor du nånstans så att folk så öppet säger sånt? Helsjukt ju.
Svar på tråden Ordet neger