• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • Little Ms Chatterbox
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 13:11:12 följande:
    Men jag är ändå bäst för jag har inte mens alls och använder därmed varken engångsskydd eller menskopp. Hurra för mig, jag borde få ett miljöpris!!
    Jag borde också få ett miljöpris. Har tagit bort livmodern och har inte använt annat en enstaka trosskydd sen april.
  • UnderbaraMix

Men nej vänta, jag kommer att köpa TAMPONGER och inget annat. Kondomer hjälper föga mot mens, va? :P

Mamma till en liten kille född augusti-11. Flyttar till årsskiftet till Edinburgh, Skottland. underbaramix.wordpress.com
  • iii

Enligt vissa forskare anses menskoppen öka risken för endometrios, och förvärra symptomen för de som redan har diagnosen. Detta i sin tur kan påverka fertiliteten om man har otur.

• brünnhilde

För att jag födde barn för några månader sedan och inte har fått tillbaka min mens!

Annars använder jag menskopp.

• Kol

Jag har provat tre menskoppar eftersom att jag verkligen vill använda en sådan, men min livmodertapp sitter ovanligt långt ner så alla har skavt obehagligt mot den. 

• mamma till tre busungar
    iii skrev 2012-01-05 15:44:38 följande:
    Enligt vissa forskare anses menskoppen öka risken för endometrios, och förvärra symptomen för de som redan har diagnosen. Detta i sin tur kan påverka fertiliteten om man har otur.
    Hur går det till? Jag har misstänkt endometrios och den risken vill jag ju inte ta!!!!!
  • Rafael90

Undrar också hur mycket den "klarar". Jag har inte fött barn men har aldrig kunnat använda tampong för att det blöder igenom på bara några minuter. Känns inte så säkert att ha en menskopp då?

• iii
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-05 15:45:44 följande:
    Hur går det till? Jag har misstänkt endometrios och den risken vill jag ju inte ta!!!!!
    Googla "Menstrual cups endometriosis" så kommer det upp en massa länkar. Som jag har förstått det så kan ett visst baksug bildas så att blodet rinner tillbaka in i kroppen, vilket absolut inte är bra vid endo. Jag har pratat med ett par tjejer som såg ett samband mellan menskoppen och att de fick fler cystor. Så jag tänker inte riskera något.
  • BokhyllanBilly

Gillar inte tamponger bör jag har mens. Är jätte öm och har ont där nere när jag har mens sp det enda som funkar för mig är bindor.

• enilef

För att dom jävlarna inte funkar på mig. Det läcker bara!

Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???