• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • PeeGee

Jag har lagt ner över sextio pund på att prova olika menskoppar. Alla läckte som satan. De stora var för stora så att de bågnade. Läckte om den satt högt upp och skavde livet ur fiffi om den satt lägre ner. De små var för små och både släppte förbi och överfylldes omedelbart. Även de små var värdelösa högt upp och gav fittskav lägre ner, spelade ingen roll hur mycket jag kortade plutten, den stack ut i alla fall och skavde som ett svin. Det är väl ändå inte meningen att man ska se ut som man har lepra i fiffi?

Med bås-toa på jobbet är det heller inte det lättaste att hantera den - det blir att springa fram och tillbaka mellan båset och handfaten och hoppas att ingen annan vandrar in medan man står med blod upp till armbågen och tvättar gummituttar i handfatet. Sova med den var ett skämt.

Alla muffar är uppenbarligen inte skapta likadant. Jag ville att det skulle funka för jag tycker både bindor och tamponger är ett jävla meck, obekvämt och jävligt och jag hatar att behöva komma ihåg att handla dem -  men de var inget mot de slapsticksituationer som uppstod när jag försökte hejda flödet medelst silikontuta. På andra dagen förväntade jag mig nästan att få med Harpo Marx när jag ryckte ut den.

Andrahandsvärdet är inget vidare heller.

• Lufsan

Har inte kommit mig för att beställa en faktiskt. Och är lite osäker på hur man använder den.
       Plus att det känns lite ohygieniskt att sjölja av den i handfatet. Vad gör man om man är på en offentlig toa med handfat utanför? Nja, känns lite opraktiskt.
      Och sen är jag lite rädd för att föra upp någon bakterie. Jag använder inte tampong heller.  

En dag i sänder.
  • Aprildimma

Jag använder menskopp och är såå nöjd! Helt undrbart är det, man glömmer nästan av att man har mens. Klarar inte av binda för det känns så instängt och det börjar klia. Tampong tycker jag inte om heller, känns också obehagligt och "sliter" på insidan.
    Jag sätter in min på morgonen och tar ut den på kvällen, hur enkelt som helst! :)

• knäckehäxa

lite kunskap,
    + att jag inte vill.

jag är nöjd med tampong och ser inget behov av att använda något annat.

• Lufsan
    PeeGee skrev 2012-01-05 16:11:18 följande:
    Jag har lagt ner över sextio pund på att prova olika menskoppar. Alla läckte som satan. De stora var för stora så att de bågnade. Läckte om den satt högt upp och skavde livet ur fiffi om den satt lägre ner. De små var för små och både släppte förbi och överfylldes omedelbart. Även de små var värdelösa högt upp och gav fittskav lägre ner, spelade ingen roll hur mycket jag kortade plutten, den stack ut i alla fall och skavde som ett svin. Det är väl ändå inte meningen att man ska se ut som man har lepra i fiffi?

Med bås-toa på jobbet är det heller inte det lättaste att hantera den - det blir att springa fram och tillbaka mellan båset och handfaten och hoppas att ingen annan vandrar in medan man står med blod upp till armbågen och tvättar gummituttar i handfatet. Sova med den var ett skämt.

Alla muffar är uppenbarligen inte skapta likadant. Jag ville att det skulle funka för jag tycker både bindor och tamponger är ett jävla meck, obekvämt och jävligt och jag hatar att behöva komma ihåg att handla dem -  men de var inget mot de slapsticksituationer som uppstod när jag försökte hejda flödet medelst silikontuta. På andra dagen förväntade jag mig nästan att få med Harpo Marx när jag ryckte ut den.

Andrahandsvärdet är inget vidare heller.
    Haha! Vilken skön stil du har när du berättar. Vet att man kanske inte ska skratta och att det är OT. Men superrolig egen ton du har!
    En dag i sänder.
  • sasso78

Verkar krångligt, risk för infektioner, ohygieniskt.
    Jag kör med binda jag, enkelt att byta.

• PeeGee
    Lufsan skrev 2012-01-05 16:16:06 följande:
    Haha! Vilken skön stil du har när du berättar. Vet att man kanske inte ska skratta och att det är OT. Men superrolig egen ton du har!
    I mitt fall var det en sån fars att det var skratta eller gråta. Så jag valde att skratta och det är helt okej om du, eller någon annan, skrattar åt det också. Då har de förbannade tutorna i alla fall gjort någon glad. Tack för berömet! :)

Jag tror för övrigt att för dem de passar är de ett utmärkt alternativ. Hade de funkat för mig hade jag aldrig gått tillbaka till andra skydd. Och jag kan säga detta om dem: när de inte satt för långt ner och skavde så märkte jag knappt att de var där, de kändes verkligen inte alls. Får man dem att sitta ordentligt är de säkert närmast omärkliga.
  • 3 barns mamma84
    MariaElionora skrev 2012-01-05 10:35:57 följande:
    Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

För att jag blöder så kraftigt och då skulle inte en menskopp hjälpa till utan skulle få ta ut den varje sekund innan massa blod sammar plötlign i byxan ..
    Så bindor är mkt bättre och mer kontroll . 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???