• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • Envira

för att jag inte vill lägga ut en så stor engångskostnad på något som jag inte vet om jag kommer vara bekväm med.

• Borttagen användare
    Elgog skrev 2012-01-05 16:43:07 följande:
    Men varför ska man samla blodet i en kopp? Jag hajar inte varför det skulle vara enklare? Det enklaste är väl bara att blöda i en binda? Jag tycker att menskopp är en otroligt konstig uppfinning.
    Enklare behöver det väl inte vara. Men man har ju en kopp och just den formen för att det ska fånga upp blodet (ganska logiskt?) Det är äckligare enligt mig blöda i en binda, beror nog på hur mycket blod man har men man slipper ju duscha fittan och få den helt blodig. Helt kladdfritt får du ju med tampong eller menskopp. Det som i slutändan menskoppen har som de andra inte har är att den är miljövänlig och är gratis (förutom då du köper den första gången). Förstår inte hur man kan få det till att det skulle vara konstigt. Tycker snarare det är konstigt om man inte kan se funktionen med den och syftet? Och hur bra den egentligen är?
  • Borttagen användare
    Envira skrev 2012-01-05 17:22:10 följande:
    för att jag inte vill lägga ut en så stor engångskostnad på något som jag inte vet om jag kommer vara bekväm med.
    ja gud jättestor engångkostnad, 300 kr! Förvånad
  • Borttagen användare

ja hoppas ni som säger "sjuuukt äckligt" inte använder bindor.. då är menskoppen som en blomma och bindor som en fis i jämförelse.

• Jennie med ie
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:28:14 följande:
    ja hoppas ni som säger "sjuuukt äckligt" inte använder bindor.. då är menskoppen som en blomma och bindor som en fis i jämförelse.
    Nåja, det är ju rätt individuellt vad man ser och upplever som äckligt. Där finns inget facit...
  • cloudberry79

Jag har provat flera gånger, men kan inte få ut den på egen hand hur jag än försöker. Den fastnar där inne och det blir sånt vacuum att jag gråter av smärta när den ska tas ut. Min livmodertapp är tydligen jättebred eller nåt, för det går verkligen inte. En gång har jag fått ringa gyn akut för att få ut den när inte ens maken kunde hjälpa till att ta loss den. Vågar inte prova igen, även om jag gillar konceptet och tycker det både är mer hygieniskt, mer ekonomiskt och mer miljövänligt än andra mensskydd. Använder endast tampong nu för tiden, bindor är för äckligt.

If you love me - please don't feed me!
  • Borttagen användare
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 17:31:37 följande:
    Nåja, det är ju rätt individuellt vad man ser och upplever som äckligt. Där finns inget facit...
    jo egentligen är väl inget så äckligt eftersom det är blod och något naturligt. vissa verkar ju tycka det är äckligt eftersom det verkar kladdigt, när det i själva verket är mer kladdigt med bindor.
  • Fru U
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:37:48 följande:
    jo egentligen är väl inget så äckligt eftersom det är blod och något naturligt. vissa verkar ju tycka det är äckligt eftersom det verkar kladdigt, när det i själva verket är mer kladdigt med bindor.
    Allt något är naturligt behöver inte innebär att det inte upplevs äckligt.

Jag menar vem gillar spyor?
    Svaren bor i hjärtat
  • Borttagen användare
    cloudberry79 skrev 2012-01-05 17:31:37 följande:
    Jag har provat flera gånger, men kan inte få ut den på egen hand hur jag än försöker. Den fastnar där inne och det blir sånt vacuum att jag gråter av smärta när den ska tas ut. Min livmodertapp är tydligen jättebred eller nåt, för det går verkligen inte. En gång har jag fått ringa gyn akut för att få ut den när inte ens maken kunde hjälpa till att ta loss den. Vågar inte prova igen, även om jag gillar konceptet och tycker det både är mer hygieniskt, mer ekonomiskt och mer miljövänligt än andra mensskydd. Använder endast tampong nu för tiden, bindor är för äckligt.
    jag upplevde samma, just det där vacuumet tyckte jag var mest obehagligt. kändes som man skulle dra ut livmodern eller något på köpet.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???