Elgog skrev 2012-01-05 16:43:07 följande:
Men varför ska man samla blodet i en kopp? Jag hajar inte varför det skulle vara enklare? Det enklaste är väl bara att blöda i en binda? Jag tycker att menskopp är en otroligt konstig uppfinning.
Nej, nej: jag ser poängen med dem - helt klart!
Mitt gnäll ovan är ju delvis för att jag är så besviken att jag inte kunde få det att funka. Det är väl jättebra att bara kunna tippa ur dem i toan istället för att ha en handfull cellulosa att hitta ett sopberg till? För att inte tala om hur mycket resurser som går åt till att tillverka bindor och tamponger. Tutan använder man ju om och om igen.
Även om skötselråden gjorde mig nipprig. Min Mooncup kom med en bipacksedel där det stod att jag skulle tvätta den noga mellan varje användning och sterilisera den med väteperoxid varje kväll. Och peta upp sidhålen med stoppnål om de täppte igen. Det var viktigt. Men den fick absolut inte komma i kontakt med tvål, kranvatten eller väteperoxid. Va? Det var också nåt meck med hur den fick lov att torka. Jag fattade nada och det kändes som att instruktionerna motsade varandra tills jag blev yr i huvudet. Jag kom till slutsatsen att just månkopparna var till för folk som inte hade arbeten utanför hemmet men väl ett distilleri i garaget.
Men konceptet! Konceptet är helt rätt för mig. Had jag inte varit, uppenbarligen, vanskapt i fiffi hade allt varit bara kärlek, blommor, kramas! Jag hade sytt en liten råsidenpåse att ha månkoppen i och skrivit dikter till den på min blogg.
Det var bara det där med att det inte fungerade.
För mig alltså.