• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • ursa
    Elgog skrev 2012-01-05 16:43:07 följande:
    Men varför ska man samla blodet i en kopp? Jag hajar inte varför det skulle vara enklare? Det enklaste är väl bara att blöda i en binda? Jag tycker att menskopp är en otroligt konstig uppfinning.
    Håller med....Varför?
  • mammut

För att jag inte visste att det fans och vet inte ens vad det är!!!

• PeeGee
    Men varför ska man samla blodet i en kopp? Jag hajar inte varför det skulle vara enklare? Det enklaste är väl bara att blöda i en binda? Jag tycker att menskopp är en otroligt konstig uppfinning.
    Nej, nej: jag ser poängen med dem - helt klart!

Mitt gnäll ovan är ju delvis för att jag är så besviken att jag inte kunde få det att funka. Det är väl jättebra att bara kunna tippa ur dem i toan istället för att ha en handfull cellulosa att hitta ett sopberg till? För att inte tala om hur mycket resurser som går åt till att tillverka bindor och tamponger. Tutan använder man ju om och om igen.

Även om skötselråden gjorde mig nipprig. Min Mooncup kom med en bipacksedel där det stod att jag skulle tvätta den noga mellan varje användning och sterilisera den med väteperoxid varje kväll. Och peta upp sidhålen med stoppnål om de täppte igen. Det var viktigt. Men den fick absolut inte komma i kontakt med tvål, kranvatten eller väteperoxid. Va? Det var också nåt meck med hur den fick lov att torka. Jag fattade nada och det kändes som att instruktionerna motsade varandra tills jag blev yr i huvudet. Jag kom till slutsatsen att just månkopparna var till för folk som inte hade arbeten utanför hemmet men väl ett distilleri i garaget.

Men konceptet! Konceptet är helt rätt för mig. Had jag inte varit, uppenbarligen, vanskapt i fiffi hade allt varit bara kärlek, blommor, kramas! Jag hade sytt en liten råsidenpåse att ha månkoppen i och skrivit dikter till den på min blogg.

Det var bara det där med att det inte fungerade.

För mig alltså.
  • W L

Jag skulle absolut göra det - om jag kunde. Men har vestibulit så det går inte Rynkar på näsan

• W L
    Och jo, logg81, det finns även andra saker man kan göra för miljön än att använda menskopp, t ex sluta med att använda hormonella p-medel. Kondomer är tyvärr inte heller bra för miljön.
    Annars att konsumera mindre är väl också en bra miljöåtgärd.
     Lite OT men har du några tips på andra preventivmedel då? 
  • Borttagen användare

om jag ska vara helt ärlig så kände jag mig obekväm med att först koka den i kastrull samtidigt som det också kändes komplicerat (speciellt när jag bodde kollektivt, inte så kul när folk ska laga mat så står man och kokar en menskopp och får frågor. plus att man måste ha en speciell menskopp-kastrull). sen blev det även lite komplicerat att tömma den och behöva skölja den. t ex om man är på en toa som har handfatet någon meter ifrån toaletten, hur gör man då? eller man kanske bara ska tömma den och inte skölja? jag ville iallafall skölja. när jag skulle ta ut den kändes det obehagligt för det var sån "sugkraft", samma när man satte in den. såg någon skrev om vestibulit, tror jag inte har det men jag fick ont och sprack när jag förde in den (om jag minns rätt).

jag fick även en cysta i samband med att jag började använda menskoppen, så jag har väl inbillat mig nånstans att cystan kom till pga den. men så var det nog inte, finns nog inget samband. men det har gjort att jag inte vill använda den, blivit någon psykisk spärr.

hade jag använt den lite längre hade jag nog blivit mer bekväm och det hade nog inte känts lika jobbigt. och vet folk som har som är nöjda. det kostar ju ingenting och är miljövänligt som sagt. men jag har sån hemsk mensvärk, och mår skit, att jag inte orkar med besväret med en menskopp även om det inte är så jättemycket. jag vill ha så lite besvär som möjligt och underlätta så mycket som möjligt under min mens.

• Borttagen användare
    Millan83 skrev 2012-01-05 16:32:29 följande:
    För att jag inte vill. Tycker det är äckligt med blod och vill inte vara där uppe och pilla och kladda! Har inte testat och kommer inte heller.

Vissa saker vet man, som att jag aldrig kommer äta hjärna för att jag tycker att det är äckligt!

Är detta ännu ett sätt att skuldbelägga kvinnor som vill bestämma själva över sina kroppar? 
    vad använder du nu för mensskydd? bindor är ju absolut mer blod och äckligare enligt mig. kladdigt var det aldrig för mig med menskopp, och jag hann inte bli mer än nybörjare.
  • Borttagen användare

jag tyckte det var jobbigt också att veta hur ofta man skulle tömma den, med tamponger har jag lärt mig men det är väl något man lär sig med tiden även med menskoppen.

• sasso78
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???