• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • Mad as snow
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:06:47 följande:
    Du har aldrig sex heller eller?
    Att ha min mans kuk i mig och att gå runt med ett främmande föremål i mig är två helt skilda saker för mig. Är det helt omöjligt för dig att greppa att människor resonerar olika kring det här och vad de vill göra med sina egna underliv? Att de har sina privata och i många fall faktiskt högst odiskutabla orsaker till vad de väljer för mensskydd? 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mad as snow
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:08:15 följande:
    har aldrig behövt göra det på en offentlig toalett nej.
    skulle det hända är det ju bara att tömma och sätta in och tvätta när möjlighet ges. Det har dock aldrig hänt mig än men ser inte riktigt problemet.
    Hur tvättar du den i vanliga fall?
  • 1978
    Mad as snow skrev 2012-01-05 21:44:20 följande:
    Spontanfråga. Ni tar alltså ut koppen ifråga, tömmer den i toaletten/handfatet, sköljer av den och stoppar tillbaka den? En anledning så god som någon för att inte börja använda menskopp.
    Jepp. Så går det till. Det är det som är miljöpoängen - att den är flergångs. Man kokar den ibland för att vara säker på att få den bakteriefri. I fittan/fiffi/muttan/bävern växer det normalt sett inte bakterier, så det blir inte läbbigt som med en tampong, som är betydligt mer gästvänlig för de små rackarna (därav risken för tampongsjuka).
  • MariaElionora
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:09:54 följande:
    Hur tvättar du den i vanliga fall?
    kokar den eller tvättar den med tvål och vatten och bakteriedödande spray. Går även att köra den i diskmaskinen.
  • logg81
    Lady Gaga skrev 2012-01-05 16:38:18 följande:
    För att jag har p-spruta = ingen mens
    De kan nog hitta något miljöfarligt med p-sprutan oxå vännen...
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Alisa

Jag har inte provat ännu. Är gravid men har hört positivt från väninnor så ska senare införskaffa en. Främsta anledningen för mig är den ekonomiska biten samt att det känns fräschare än ex tampong/binda. Har inte funderat alls på miljöaspekten tidigare. 

• CarolineA

Ha ha, jag har aldrig hort talas om en menskopp! Men om jag kan tjana nagra euros ar jag oppen for forslag! Nan som vet vad det heter pa italienska?? 
    Hur ser den ut och den kanns faktiskt obakvam redan... 

• Mad as snow
    1978 skrev 2012-01-05 22:10:45 följande:
    Jepp. Så går det till. Det är det som är miljöpoängen - att den är flergångs. Man kokar den ibland för att vara säker på att få den bakteriefri. I fittan/fiffi/muttan/bävern växer det normalt sett inte bakterier, så det blir inte läbbigt som med en tampong, som är betydligt mer gästvänlig för de små rackarna (därav risken för tampongsjuka).
    Självfallet frodas bakterier om man gång efter annan bara sköljer av koppen. Precis som det frodas bakterier på sexleksaker som inte rengörs efteråt. Principen torde vara den samma. 
  • Mad as snow
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:11:23 följande:
    kokar den eller tvättar den med tvål och vatten och bakteriedödande spray. Går även att köra den i diskmaskinen.
    Olika bud här i tråden vad gäller rengöringen, men det gläder mig att du har insett vikten av det hela. 
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???