• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • TantMy
    Blåbärssaft skrev 2012-01-05 21:18:31 följande:
    Därför det verkar skitäckligt. Bara namnet får mig att vilja spontankräkas.

Ha ha ha, jaa så sant...låter vidrigt och äckligt och kladdigt, fyyyy.
    Tacka vettja vanliga stora sköna bindor. 
  • Blåbärssaft
    Niffan skrev 2012-01-05 21:24:55 följande:
    Ha ha ha, jaa så sant...låter vidrigt och äckligt och kladdigt, fyyyy.
    Tacka vettja vanliga stora sköna bindor. 
    På riktigt verkar det helt galet. Skulle aldrig i mitt liv testa. 

Ge mig en tampong och jag är nöjd! 
  • tobiq

Jag har en menskopp och det är smidigt. Dock är det ofta jag känner av den och får ont av den, kan det vara fel storlek då tro? Vissa gånger känns den inte alls så det kanske bara handlar om att få in den rätt?

• Tygtiiger

1: den läcker (ja jag har rätt storlek)
    2: den skaver lite
    3: jag oroar mig alltid för att jag ska komma åt spiralen eller lirka undan den (det bildas ju vakuum) även om jag vet att det är ytterst osannolikt.
    4: jag gillar inte tampong och även om menskopp är betydligt snällare mot slemhinnorna så är det rätt obehagligt att ta ut även den (sätta in går lättare). 

Tygbindor kan jag tänka mig att ta upp igen för det var väldigt bekvämt. Men koppen har jag lagt på hyllan ett tag (får väl testa igen).

(Hur någon kan använda engångstamponger däremot övergår mitt förstånd, något så vidrigt...)          

Krupke, we've got problems of our own!
  • lille Birger

Jag använder inte menskopp eftersom jag inte skulle känna mig bekväm eller sexig med en sån. Dessutom behöver jag inget mensskydd.

• Bel

Har Endometrios och blöder vansinnigt mycket. Har provat koppen,men den blev överfull på 0 sekunder och den var fruktansvärt obehaglig. Gjorde dessutom svinigt ont när jag skulle ta ut den. Så nej, inget för mig.

• rosenkind

Kan tipsa om lunette (visst heter det så?) på FB, de har delar ut menskoppar nu som då om msn gillar dem. Jag fick en på vändagen :) var gravid då och har inte hunnit (tagit mig tid) att testa ännu. Har tänkt testa men är också lite skeptisk till hur det ska gå att ta ut den. Sedan kommer jag testa för att det verkar praktiskt att inte behöva bara rädd för att läcka, inte för miljöns skull (tyvärr).

• DividedByZero

Ja ancände menskopp innan, det var fantastiskt bra. Tyvärr är den inte lika bra längre, alltså får de bli andra alternativ tills jag eventyellt bestämmer mig för att köpa en annan sort.

• Avena

Har bara läst TS. Önskar jag var lika miljömedveten...

Visste inte att detta mensskydd fanns. Googlade och hittade en sida där den kostade 249:-. Är det ett normalt pris eller kan du rekommendera andra ställen? Hur gör man med den pipen som hänger ner? Petar inte den i trosorna liksom...?

Undrar också var du köper kläder till barnen (inte begagnat alltså) och mat osv. Försöker handla eko så gott det går, men tycker det blir så dyrt och tycker inte kläderna håller måttet tillräckligt bra för de summorna. Men beställer ofta ändå. Min dotter kallade det för vegetariska kläder sist...

Vad gäller vegetariskt så är vego-mat så äckligt och ungarna äter det inte. Har hört att quorn är typ livsfarligt eftersom det är en mögelsvamp eller hur det var... Det enda vego som vi gillade. Vad äter ni om ni inte äter kött, som barn gillar då alltså?

En sista sak: Vad tvättar du kläderna i? Använder tvättnötter nu men vet inte om jag är helt nöjd. Tycker det blir tveksamt rent och luktar illa så jag känner att jag vill återgå till väldoftande rena Via eller Ariel.

Hjälp mig! Jag är så dålig på detta med miljömedvetenhet. Finns kanske en tråd redan om sånt här..ska kolla. :)

• Mad as snow

Spontanfråga. Ni tar alltså ut koppen ifråga, tömmer den i toaletten/handfatet, sköljer av den och stoppar tillbaka den? En anledning så god som någon för att inte börja använda menskopp.

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???