• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • EnFisPåTvären
    1978 skrev 2012-01-05 22:38:27 följande:
    Jag brukar använda tvål också. Och vattnet ska vara varmt. Och händerna rengjorda innan man börjar byta, precis som med tamponger.

Så länge händerna är rena när man byter går det bra att någon gång byta genom att bara tömma och sedan sätta in den igen. Om jag är ute och det inte finns varmt vatten och tvål spritar jag händerna först (och efter!). Sedan gör jag rent koppen med tvål och vatten när jag kommer hem.

Ska jag vara ute så länge att jag kommer att behöva byta flera gånger använder jag tampong istället. Det blir lite knöligare eftersom de måste bytas oftare, men det får det vara värt.

Vill också poängtera att jag inte tillhör dem som tycker att folk som inte använder menskopp är onda. Det måste få vara upp till var och en!

Jag fick lära mig att inte använda tvål, att tvål kan skada koppen och även störa balansen i slidan om det råkar komma in rester. Jag var skeptisk men har kört med endast avsköljning eftersom det var den informationen jag fick. Hm.
  • Dripknot

Menskopp? Uuuhh... fan vilket vidrigt ord.

Ne jag har mens typ 2 dagar per månad, i relativt små mängder och då kör jag tampong. Aldrig att jag grisar med nån äcklig plastkopp i muffen.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • MariaElionora

Som ni ser finns dom i många olika färger så det går att välja efter tycke och smak.

• Fru U

Okej. Enbart predikning och inte diskussion eller svar på frågor.

Då har vi klargjort det i varje fall!

Svaren bor i hjärtat
  • 1978
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:48:45 följande:
    För egen del är detta med hygienen en sekundär anledning. Jag skulle ha stora problem med att få in koppen ifråga och att inte få ont av den och jag skulle rent psykiskt må dåligt av att gå runt med den inuti kroppen. Innan jag får frågan om hur jag vet detta, kan jag intyga att jag känner mig själv och min relation till mitt eget underliv. 

Men jag kokar vanligtvis inte min mans snopp.  
    Nej, menskopp passar nog inte alla.

Jag tror att anledningen till att det utbryter rena rama missionärsstämningen när såna som jag pratar om menskoppar är att för oss den funkar för är den fantastisk. Att ha mens blir så otroligt mycket lättare och man önskar alla andra samma sak. Precis som jehovas vittnen! Och precis lika enerverande som Jehovas vittnen är för somliga kan menskoppsfanatikerna vara för andra...

Jag är för övrigt nu lättad å din mans vägnar. Flört
  • DividedByZero

När menskoppen fungerade som den skulle var den inte bökigare än vilken tampong som helst. Men jag är inte så dum att jag tror att alla upplever det lika, för mig är det ju inte ens lika över tiden.

Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???