• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • Genghis
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:18:46 följande:
    Sen som jag tidigare sagt tycker jag alla har skyldighet att tänka på miljön och tycker det är mångfalt viktigare än folks egocentriska ursäkter för att slippa ta ansvar.
    Olika människor kan göra sina bidrag på olika sätt.  Alla vill inte göra sina med underlivet.
  • 1978
    Mad as snow skrev 2012-01-05 22:14:41 följande:
    Självfallet frodas bakterier om man gång efter annan bara sköljer av koppen. Precis som det frodas bakterier på sexleksaker som inte rengörs efteråt. Principen torde vara den samma. 
    Mm, det är därför man kokar den, som sagt...

Om det växte bakterier i snippan skulle vi ju ha infektioner allihop, alltid. Snippan är sur för att det inte ska hända. Den ska tåla så ohygieniska saker som snoppar.

Eftersom menskoppen består av ett material som bakterier inte växer i är det lungt att ha den där inne länge. Men om den inte gjorts ren när man har den utanför snippan kan det växa en massa jox. Och bakterier i stor mängd vill man så klart inte få in. Därför kokar man eller sprayar med något bakteriedödande, som någon skrev.

Om man jämför med tamponger är de mer bakterievänliga eftersom de består av ett material som bakterier trivs i (celulosa). Det är därför man rekommenderar att inte ha samma tampong hela natten. Menskoppen kan man däremot ha så länge (om den inte blir full så klart).
  • Segelvind
    1978 skrev 2012-01-05 22:23:32 följande:

Om det växte bakterier i snippan skulle vi ju ha infektioner allihop, alltid. Snippan är sur för att det inte ska hända. Den ska tåla så ohygieniska saker som snoppar.

Eftersom menskoppen består av ett material som bakterier inte växer i är det lungt att ha den där inne länge. Men om den inte gjorts ren när man har den utanför snippan kan det växa en massa jox. Och bakterier i stor mängd vill man så klart inte få in. Därför kokar man eller sprayar med något bakteriedödande, som någon skrev.

Om man jämför med tamponger är de mer bakterievänliga eftersom de består av ett material som bakterier trivs i (celulosa). Det är därför man rekommenderar att inte ha samma tampong hela natten. Menskoppen kan man däremot ha så länge (om den inte blir full så klart).
    Är du säker på att "snippan" är tillåtet?
  • Mad as snow
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:21:28 följande:
    har folk ingen mens är väll det självklart att de inte ska använda menskopp...
    sen finns det medicinska anledningar är det en helt annan sak men att svara "nej för det är äckligt" anser jag vara väldigt egocentriskt ja.
    Det var mig snäva kriterier för godtagbara skäl till vad främmande människor väljer att stoppa upp i sina egna underliv. Men för egen del vet jag att jag skulle må fruktansvärt dåligt av att gå runt med en menskopp, det duger som anledning för mig. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Dreams Never Ends

Varför ska man lägga ut en engångsavgift om den KANSKE läcker? Inte direkt så man kan ge bort den till nån annan som den passar bättre :P

Beror läckage på att olika har olika form i underlivet eller att man väljer fel menskopp?

Och dte verkar äckligt att koka den i en kastrull där man sen ska ha mat :S och känns lyxigt att ha en egen kastrull för koppen.

• EnFisPåTvären
    Genghis skrev 2012-01-05 22:22:38 följande:
    Olika människor kan göra sina bidrag på olika sätt.  Alla vill inte göra sina med underlivet.

• Mad as snow
    1978 skrev 2012-01-05 22:23:32 följande:

Jag begriper också att menskoppen inte är en bakteriehärd när den sitter i underlivet, utan jag talar om hur den hanteras utanför kroppen. Du skrev ju att den sköljs av och stoppas in, och "kokas ibland". Självklart behöver den rengöras ordentligt (inte bara sköljas av) vid varje byte. Men det kanske är det du menar att du/man gör? 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • SHAKAWKAW
    Sen som jag tidigare sagt tycker jag alla har skyldighet att tänka på miljön och tycker det är mångfalt viktigare än folks egocentriska ursäkter för att slippa ta ansvar.
    Så... Jag som källsorterar, köper ekologisk mat, försöker äta mindre kött, skänker pengar till organisationer som arbetar för miljön och som gör mycket annat; jag är inte miljövänlig, eftersom jag inte använder menskopp...?

Right.
  • svalan1980
    Jag tror det är mer ditt obstinata och otrevliga sätt som får en del att reagera. Sorry, men man kan vara en bra människa utan att använda menskopp också.

Om du bemödade dig och tittade på svaren så ser du att vi är flera här som använt den utan att vara nöjda.
    Det är bara att acceptera att det inte är någon patentlösning. 

Själv tycker jag att det är en smart uppfinning och det är bara att gratulera om ni får det att funka. 
  • Jennie med ie
    SHAKAWKAW skrev 2012-01-05 22:28:19 följande:
    Så... Jag som källsorterar, köper ekologisk mat, försöker äta mindre kött, skänker pengar till organisationer som arbetar för miljön och som gör mycket annat; jag är inte miljövänlig, eftersom jag inte använder menskopp...?

Right.
    Såere, man kan tydligen inte vara en sann miljövän om man använder annat mensskydd än menskopp.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???