Smultronbarnen skrev 2012-01-05 21:47:43 följande:
Jag blir så ledsen av att återigen bli påmind om alla som bara "struntar i".
Har man en god anledning, som att man är för ovig eller att man inte hittar ngn bra passform, så javisst! Det finns ju annat man kan göra för att minska sina negativa inverkningar på jorden.
Men att inte ens överväga att prova av ren lathet eller för att namnet "låter äckligt" är bara så grymt egoistiskt och småtänkt att det är deprimerande.
Sedan finns det säkert några enstaka som bryr sig, men inte kan stå ut med blod eller så och verkligeh tar ansvar på många sätt utom det här. Men i allmänhet tror jag att det är säkert att påstå att de som "skrattar" och avvisar direkt och utan att övervägt det, också gör det i fler frågor förutom den här.
"OM DU TROR ATT VÄRLDENS PROBLEM INTE HAR MED DIG ATT GÖRA - DÅ ÄR DU ETT AV DEM"
Underbart och inspirerande å andra sidan att se er som tar ansvar för era liv och kommer kunna lämna jorden med vetskap om att spåren efter ert liv inte bara är negativa och förödande <3
Fast inte tusan provade jag menskopp eller tygbindor för miljöns skull. Jag provade för att det verkade mer praktiskt och ffa för att slippa gå runt med superabsorbenter och massor av kemikalier i underlivet (nej, slemhinnorna gillar inte det). Precis som jag försöker använda tygblöjor på mina barn av hälsoskäl.
Om jag ville minska min miljöpåverkan på allvar skulle jag handla alla mina kläder begagnat och sluta äta kött. Men si jag gillar mina tacos och mina biffar och jag vill ha mina vackra kläder, så jag får trösta mig med de andra miljöval jag gör. Som att välja tåg och cykel framför bil. Eller bo litet.