• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • Mad as snow
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-05 21:54:44 följande:
    Jag har inget emot att folk inte  vill använda menskopp, du förklarar väldigt bra varför du inte vill prova. Det jag inte kan förstå är hur man kan råma högt att det ÄR en massa saker som man faktiskt inte vet eftersom man inte provat eller för att "det låter äckligt med menskopp".
    Jag har inte läst alla inlägg, men jag gissar att de flesta besvarar TS frågeställning lite slarvigt när de utgår från sig själva. Jag tycker själv att menskopp ÄR äckligt. När det skulle gälla mitt eget underliv alltså, inte när det gäller andras. Vilket man kanske borde lägga till då. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Alyssa

Har funderat på det länge men har bara inte kommit mig för och beställt! Det är ju suveränt med kopp, man sparar på miljön och är snäll mot underlivet.  
    Har provat såna engångs från USA men de är hemskt stora och plastiga. 

• MariaElionora

Hur kan man tycka så mycket om nåt man aldrig provat?
    Hur kan man anse att bindor och tamponger är MINDRE äckligt än menskopp. Menskoppen är ju gjord för att vara hygienisk på ett helt annat sätt än bindor och tamponger.

• EnFisPåTvären
    Mad as snow skrev 2012-01-05 21:57:44 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg, men jag gissar att de flesta besvarar TS frågeställning lite slarvigt när de utgår från sig själva. Jag tycker själv att menskopp ÄR äckligt. När det skulle gälla mitt eget underliv alltså, inte när det gäller andras. Vilket man kanske borde lägga till då. 

Jo jag kan förstå att TS känns lite provocernade kanske, och jag menar inte att menskopp är det enda rätta. Jag förstår bara inte hur man kan vara så säker på något man inte provat.

Ni som tycker det är äckligt med menskopp men aldrig har provat - vad är det som ÄR äckligt? Hur kan ni veta det? Tänk om ni har fel, tänk om ni skulle bli lika övernöjda som jag och många till och aldrig vilja leva utan den om ni väl provade?  
  • Tygtiiger
    Smultronbarnen skrev 2012-01-05 21:47:43 följande:
    Jag blir så ledsen av att återigen bli påmind om alla som bara "struntar i". 
    Har man en god anledning, som att man är för ovig eller att man inte hittar ngn bra passform, så javisst! Det finns ju annat man kan göra för att minska sina negativa inverkningar på jorden. 
    Men att inte ens överväga att prova av ren lathet eller för att namnet "låter äckligt" är bara så grymt egoistiskt och småtänkt att  det är deprimerande.
    Sedan finns det säkert några enstaka som bryr sig, men inte kan stå ut med blod eller så och verkligeh tar ansvar på många sätt utom det här. Men i allmänhet tror jag att det är säkert att påstå att de som "skrattar" och avvisar direkt och utan att övervägt det, också gör det i fler frågor förutom den här.

"OM DU TROR ATT VÄRLDENS PROBLEM INTE HAR MED DIG ATT GÖRA - DÅ ÄR DU ETT AV DEM" 

Underbart och inspirerande å andra sidan att se er som tar ansvar för era liv och kommer kunna lämna jorden med vetskap om att spåren efter ert liv inte bara är negativa och förödande <3

Fast inte tusan provade jag menskopp eller tygbindor för miljöns skull. Jag provade för att det verkade mer praktiskt och ffa för att slippa gå runt med superabsorbenter och massor av kemikalier i underlivet (nej, slemhinnorna gillar inte det). Precis som jag försöker använda tygblöjor på mina barn av hälsoskäl.

Om jag ville minska min miljöpåverkan på allvar skulle jag handla alla mina kläder begagnat och sluta äta kött. Men si jag gillar mina tacos och mina biffar och jag vill ha mina vackra kläder, så jag får trösta mig med de andra miljöval jag gör. Som att välja tåg och cykel framför bil. Eller bo litet.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Paxton
    Malin Elovsson skrev 2012-01-05 21:47:41 följande:
    Du måste blöda väldigt lite, jag blöder oroligt mycket o får i början gå med både tampong o binda o byta tampongen var 45 minut d första två dagarna.....så det hade aldrig funkat på mig!
    Mensbalja? Nä jag skojar, men kanske finns menskoppen i olika storlekar?
    ..you shouldn't mess with me, I'll ruin everything you are...
  • Mad as snow
    Blåbärssaft skrev 2012-01-05 21:56:55 följande:
    Känner mig lätt provocerad av att TS och andra anser att det är att dra sitt strå till stacken gällande miljön att använda en jävla kopp! Jag cyklar till jobbet, använder aldrig hårspray, sällan nagellack, är vegetarian samt källsorterar. Menskoppen verkar skitäckligt och jag väljer bort den! Simple as that! 

Ingen är perfekt eller vänta nu...somliga FL medlemmar... 
    Yes. Jag tar den friheten att inte plåga mitt underliv eller må dåligt psykiskt, eller riskera att föra in en massa bakterier efter en liten avspolning i handfatet (vad fan?), precis som de flesta människor väljer och väljer bort saker för sin egen bekvämlighets skull. Trots en åverkan på miljön. Vilket TS och exakt alla andra skenheliga människor i den här tråden gör, även om de pläderar för motsatsen. Trams är vad det är. 
  • Jennie med ie
    MariaElionora skrev 2012-01-05 21:59:31 följande:
    Hur kan man tycka så mycket om nåt man aldrig provat?
    Hur kan man anse att bindor och tamponger är MINDRE äckligt än menskopp. Menskoppen är ju gjord för att vara hygienisk på ett helt annat sätt än bindor och tamponger.
    T ex för att man med tampong eller binda inte måste ta med fingrarna/händerna på själva blodet? DET tycker nog många känns äckligt, och med binda eller tampong slipper de det... Konstigare än så måste det inte vara.
  • Mad as snow
    MariaElionora skrev 2012-01-05 21:59:31 följande:
     Menskoppen är ju gjord för att vara hygienisk på ett helt annat sätt än bindor och tamponger.
    Om du behöver byta menskoppen (och befinner dig på en offentlig toalett till exempel) - hur gör du då? 
  • Fru U

Hur miljövänligt är det att skölja ur koppen x antal gånger per dag i färskvatten? Alltså allvarligt, finns det nån som tänkt på det?

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???