• tingeling08

Sveriges mästerkock

Varför har inte den här tråden startats??
    Serien började ju i måndags!!

Redan fått någon favorit? 

• Svar på tråden Sveriges mästerkock
  • Atamon
    sallybuse skrev 2012-03-01 00:49:35 följande:
    Jag tycker att dom får lite svåra uppgifter att göra.Dom är ju inte utbildade kockar.(Än) om dom nu blir de.Hade jag varit med där så hade jag inte ens vetat vad en Canape va för något.Jag har ändå lagat mat i 35 år.Jag kan laga mat med jag hade nog inte velat vara med där.Som de som dom skulle göra idag dom som förlorade.Hollandäsås eller va de bearnesås.Spelar ingen roll jag kan inte göra någon sås alls av dom.Om jag nu inte får en kokbok för då e de ju inte så svårt.Tycker ni samma som jag eller.??????
    Nej, jag tycker nog att de får relevanta uppgifter för en tävling där vinsten ska vara att få ge ut en egen kokbok, där de ska vara mycket matintresserade och drömmen kanske är egen restaurang eller kanske inspirera andra människor genom sin matlagning. Det handlar ju inte bara om att kunna laga "vanlig mat". Har man ett så stort intresse att man vill vara med i toppstriden av att kallas Sveriges mästerkock så bör man veta vad en Canapé är och hur man slår en Béarnaisesås
  • pluvdo
    GrönaDruvan skrev 2012-03-01 07:26:02 följande:
    Jag tycker också det är svåra uppgifter. Inte för att jag är så matlagnings intresserad själv, men även om man är amatörkock känns det svårt tycker jag. Tex så kan det väl inte varit på allvar att dom själva skulle göra 4000 snittar och vara TVUNGNA att vara klara en viss tid, för att gästerna bara var där 15 min innan de gick vidare på möte? Sätter man verkligen en sådan uppgift på amatör kockar??

2000 snittar...
  • pluvdo

Jag kan tyvärr inte låta bli att störa mig på Mirjam och Urban. Båda pratar ju så grymt jobbigt! Marco är min favorit, sedan Sigrid. Så jag blev glad igår när de gick vidare.

• Croft
    snedtak skrev 2012-03-01 01:03:01 följande:
    Är man matlagningsintresserad brukar man veta hur man gör såser eller vad en kanapé är. Poängen är ju att det är duktiga amatörkockar som gillar mat som är med och då tycker jag absolut att utmaningarna ligger på en rimlig nivå. Sedan är bearnaisesås faktiskt lite klurigt att göra även om man har en kokbok. Jag vet att i australiensiska förlagan för de plugga in recept innan, men inte ha med dem under tävlingen. Kan det vara samma i svenska masterchef?
    Skulle vara intressant att veta mer om hur det funkar bakom kulisserna. Ibland bakar de ju också och det är inte sådant man bara kan "höfta till" om det ska bli bra utan där måste man ha rätt exakta måttangivelser. En Hollandaisesås, även om jag gjort den ett flertal gånger, använder jag gärna recept till för att inte klanta till mig med proportionerna. 

Sedan undrar jag hur lång tid det egentligen tar att spela in detta. Har t.ex. finalen redan filmats så att det är avgjort vem som vinner fast vi TV-tittare inte vet det?
  • GrönaDruvan

Mattias och den andra killen...kommer inte på vad han heter...han är 24 år iaf. Sen skrev jag fel innan, menade såklart 2000 snittar.

• Felidae
    pluvdo skrev 2012-03-01 11:25:38 följande:
    Jag kan tyvärr inte låta bli att störa mig på Mirjam och Urban. Båda pratar ju så grymt jobbigt! Marco är min favorit, sedan Sigrid. Så jag blev glad igår när de gick vidare.
    Vad är det för dialekt Mirjam har? Är det någon slags Stockholmsdialekt, eller vad?
  • Croft

Det låter som stockholmska men som om hon håller tungan framför nedre tandraden när hon pratar. Lite synd för det tar helt fokus från hur hennes mat är. Jag hejar på Marco, Sigrid och Dennis!

Svar på tråden Sveriges mästerkock