• mithrandil

Min 3åring är gul

I torsdags när jag skulle hämta sonen ville personalen prata med mig.
    De var oroliga för honom för att han så ofta är röd/lila under ögonen och för att han är "så gul".
    Jag har själv sett det några gånger men inte funderat något speciellt om det. Har tänkt att det har med hans allergier att göra. Min mamma har tjatat om att jag ska gå till läkaren med honom pga det där gula men jag har liksom viftat bort det litegrann. Vi är hos läkare var och varannan dag så man vill ju helst slippa gå dit.
    men nu kan jag nog inte strunta i det mer. Det gula har varit borta under en period men idag blossade det upp för fullt.

Vad kan det vara?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Min 3åring är gul
  • mithrandil
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-01-14 22:15:06 följande:
    Ingen aning om vad det gula beror på men åååhhhh vad söt han är!:)
    Tack!
    Inget som värmer ett mammahjärta som smicker. Glömde bort all elände för en stund. :) 
  • mithrandil

Tycker ni att han ser gul ut, eller är det bara mina ögon?

• Coyote
    mithrandil skrev 2012-01-14 22:19:40 följande:
    Tycker ni att han ser gul ut, eller är det bara mina ögon?
    Han är helt klart gul. Han ser ut ungefär som när man gnuggat maskrosor mot ansiktet, så nej, det är inte bara dina ögon. Men är han gul även på ögonvitorna?
  • krakel

Ja han är gul. Men du det behöver ju inte va nått allvarligt. Kram till dig o prinsen.

• Tygtiiger

Jag kan kanske lugna de värsta katastroftankarna med att det finns något som heter Gilberts syndrom där man blir lite gul i samband med infektioner och så, det är helt ofarligt (min mamma har det och blir lite gul i ögonen då och då). Om han bara är gul i hyn och inte i ögonen så kan det bero på något så simpelt som mycket morötter

Självklart ska du till vc i morgon och de ska ta prover på honom så att du kan få veta att allt är ok.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Kodia

Om han är röd/lila under ögonen han det kanske vara någon sorts blödning under huden (irritation från allergi, att han kliar/gnuggar???). Jag tänker (=gissar hej vilt, jag kan inget om sjukvård) att blåmärken blir ju gula och sjunker neråt efter ett tag, så det röd/lila och det gula kanske hör ihop, där det gula är en följd av den röd/lila blödningen??? Är han inte gul någon annanstans? (Om det är levern brukar väl ögonvitorna vara det första som blir gula?)

• sandiberu

Jag tycker han ser gul ut. Så såg min gosse ut när han föddes. "Gulsot" är ju ganska vanligt bland nyfödda...

• JAG är BÄST

Jag skulle direkt kontakta läkare. Jag tror levern alt kan han ha en blodsjukdom (vad den nu heter kommer jag inte på just nu) som ger "blodproppar" och kan ge "gulaktiga" blåmärken(sjukdomen är inte vanlig) och behöver blodförtunnande mediciner.

Men jag tror mer på levern helt klart!!!!

• Hellinor

Det finns nog flera lite mer ofarliga anledningar till att man blir gul i hyn. Som för mycket morötter, eller att man bara är extra känslig för morötter, eller att man blir mer gulaktig i hyn i samband med att immunförsvaret blir påfrestat, som TygTiger skriver. Om han inte verkar påverkad i allmäntillståndet så ska du nog inte känna dig jätteorolig. Mina barn hade gulsot när de föddes men då var de också slöa och sov mest och orkade inte dia.

Du går bara till VC imorgon och så är det bara att vänta. Jättesöt liten kille! 

• JAG är BÄST
    JAG är BÄST skrev 2012-01-14 22:29:03 följande:
    Jag skulle direkt kontakta läkare. Jag tror levern alt kan han ha en blodsjukdom (vad den nu heter kommer jag inte på just nu) som ger "blodproppar" och kan ge "gulaktiga" blåmärken(sjukdomen är inte vanlig) och behöver blodförtunnande mediciner.

Men jag tror mer på levern helt klart!!!!
    Glömde mitt troll har samma tröja som din son, å den var trollets favorit, nu har han dock vuxit ur den till trollets förtret

Men fin är den å även din son med
Svar på tråden Min 3åring är gul