• mithrandil

Min 3åring är gul

I torsdags när jag skulle hämta sonen ville personalen prata med mig.
    De var oroliga för honom för att han så ofta är röd/lila under ögonen och för att han är "så gul".
    Jag har själv sett det några gånger men inte funderat något speciellt om det. Har tänkt att det har med hans allergier att göra. Min mamma har tjatat om att jag ska gå till läkaren med honom pga det där gula men jag har liksom viftat bort det litegrann. Vi är hos läkare var och varannan dag så man vill ju helst slippa gå dit.
    men nu kan jag nog inte strunta i det mer. Det gula har varit borta under en period men idag blossade det upp för fullt.

Vad kan det vara?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Min 3åring är gul
  • mithrandil

Ja jag vet inte. Hans mage är väldigt svullen men vi börjar fundera på om han kan vara förstoppad så det är därför. Han sköter magen varje dag men troligtvis inte tillräckligt. Men kan nog vara lite vana med. Han har ju haft ont i magen pga allergierna sen han föddes.

Tack!

• mithrandil

Nu har vi varit och lämnat nya prover. Eller i måndags rättare sagt.
    Vi kom dit och allt gick lugnt och stilla till, han fick sedering och knöt an väldigt fint med den ena sköterskan.
    När han var tokfnittrig och inte ens klarade att sitta utan stöd så skulle vi börja provtagningen.
    Men det blev kaos utav allting. När de satte stasen och han såg nålen så var det som om han blev helt klar på ett ögonblick och han började skrika och kasta sig omkring. Slutade med att vi fick vara 4 st som höll i honom under tiden de fick försöka ta proverna i fingret istället.

Fick veta att där var hemolys i proverna IGEN!?

Ringde till barnmott för detta känns verkligen inte bra. Hur många provtagningar kan egentligen gå så fel?
    Känns som om det är något annat som gör att han har hemolys i sina prover istället. Men de trodde inte det.
    Ska få en telefontid med läkaren nästa ons. En hel evighet fram tills dess och jag är bara så less på det här nu.
    De hade fått vissa provsvar trots hemolysen men läkaren behöver prata med lab för att se ifall man kan lita på dessa resultat.

Googlar man lite så hittar jag att hemolys i blodet skulle kunna vara leverproblem? Lite läskigt med tanke på att det är det vi söker för. Men sköterskan sa att det inte var så, utan hemolys innebar att man tagit provet med för högt tryck på armen så att blodkropparna går sönder. Orkar man vänta ytterligare en vecka nu eller hur kan man gå vidare annars? 

• Nape

Uh, jag har följt tråden och förstår att det är frustrerande.

Såg att du skrev om förstoppning, min son var förstoppad tills vi äntligen klurade ut vad det var igår. Vi var på akuten till slut och jag lade märke till att han var svagt gul i ansiktet (tänkte på er direkt då *s*).

Nu har ju din son varit såhär länge, men det är värt ett försök. Min son började få ont i magen i fredags och bajsade normalt fram till tisdag- han var alltså förstoppad fast han bajsade.

Kan ju vara så att han är liiite förstoppad hela tiden? De säljer så "minilavemang" på apoteket. en liten tub med lång "pip" som man tar i rumpan. Gör inte ont utan känns som att ta tempen ungefär. Minns att vi använde den på stora sonen när han var liten och då blev vi instruerade att smörja  in pipen innan, så man _visste_ att det kändes minst möjliga.

De kostar runt 20:- tippar jag på och efter att han tagit den kan ni ju låta honom få några teskedar russin ett par dagar. OM det är förstoppning som  orsakar det gula ser ni det snabbt. Om det inte är det..tja, då har han rensat systemet bara.

• mithrandil
    Nape skrev 2012-02-29 20:58:10 följande:
    Uh, jag har följt tråden och förstår att det är frustrerande.

Såg att du skrev om förstoppning, min son var förstoppad tills vi äntligen klurade ut vad det var igår. Vi var på akuten till slut och jag lade märke till att han var svagt gul i ansiktet (tänkte på er direkt då *s*).

Nu har ju din son varit såhär länge, men det är värt ett försök. Min son började få ont i magen i fredags och bajsade normalt fram till tisdag- han var alltså förstoppad fast han bajsade.

Kan ju vara så att han är liiite förstoppad hela tiden? De säljer så "minilavemang" på apoteket. en liten tub med lång "pip" som man tar i rumpan. Gör inte ont utan känns som att ta tempen ungefär. Minns att vi använde den på stora sonen när han var liten och då blev vi instruerade att smörja  in pipen innan, så man _visste_ att det kändes minst möjliga.

De kostar runt 20:- tippar jag på och efter att han tagit den kan ni ju låta honom få några teskedar russin ett par dagar. OM det är förstoppning som  orsakar det gula ser ni det snabbt. Om det inte är det..tja, då har han rensat systemet bara.
    Menar du microlax?
    Skulle aldrig funka på min son. Har inte kunnat ta tempen på honom i rumpan på hon sen han var 1 år. Han skriker som om han blir våldtagen. Men jag ska kanske försöka ge honom lite movicol eller något som sätter fart på magen från det andra hållet. :)

Tack så jätte mycket!!
  • MammaHela
    mithrandil skrev 2012-02-29 21:17:39 följande:
    Menar du microlax?
    Skulle aldrig funka på min son. Har inte kunnat ta tempen på honom i rumpan på hon sen han var 1 år. Han skriker som om han blir våldtagen. Men jag ska kanske försöka ge honom lite movicol eller något som sätter fart på magen från det andra hållet. :)

Tack så jätte mycket!!
    NEJ NEJ NEJ

Ge INTE microlax till sonen, det är ren misshandel. De gör ont, ger kramper i ändtarmen och hjälper bara någon cm upp i tarmen.

Om han behöver laxerande så är det antingen klyx som gäller, eller något som du ger via munnen som tex Movicol. 
  • mithrandil
    MammaHela skrev 2012-02-29 21:45:34 följande:
    NEJ NEJ NEJ

Ge INTE microlax till sonen, det är ren misshandel. De gör ont, ger kramper i ändtarmen och hjälper bara någon cm upp i tarmen.

Om han behöver laxerande så är det antingen klyx som gäller, eller något som du ger via munnen som tex Movicol. 
    Jag tror nog att alla upplever all medicin olika.
    Jag själv mår skitdåligt (läs får ont) av klyx men microlax funkar utmärkt.
    Båda barnen har fått microlax när de var små bebisar och inte kunde bajsa själva och det var aldrig några problem. Men jag kommer inte stoppa upp något i den lilla rumpan. Tänker inte plåga det stackars barnet mer än nödvändigt och det är en plåga för honom.

Movicol får det bli. Tror det är det enda som finns som han klarar av att äta med sina allergier. 
    Men tack för tipset.! :)
  • MammaHela
    mithrandil skrev 2012-02-29 23:19:26 följande:
    Jag tror nog att alla upplever all medicin olika.
    Jag själv mår skitdåligt (läs får ont) av klyx men microlax funkar utmärkt.
    Båda barnen har fått microlax när de var små bebisar och inte kunde bajsa själva och det var aldrig några problem. Men jag kommer inte stoppa upp något i den lilla rumpan. Tänker inte plåga det stackars barnet mer än nödvändigt och det är en plåga för honom.

Movicol får det bli. Tror det är det enda som finns som han klarar av att äta med sina allergier. 
    Men tack för tipset.! :)
    Tänk bara på att movicol junior måste du ha recept på. Be läkaren om det.

Har en dotter på 5 som har lidit av kronisk förstoppning i många år. Nu verkar det äntligen har vänt. 
  • Svärdlilja

Jag hade inte gått med på att vänta mer, hur många blodprover kan gå fel på raken? Jag hade krävt att de skall ta nya i morgon och att de måsta ta på allvar att he plusen kan bero på levernes är, ge dig inte, se till att få det utrett nu. I värsta fall får de kanske söva honom.

• mithrandil

Nu har doktorn ringt. Trots hemolysen så skulle proverna gå att lita på denna gången. Alla prover var väldigt bra, förutom att han har järnbrist. Tog kontakt med vår allergisköterska för att jag tyckte det lät märkligt att de kunde läsa proverna trots hemolys denna gången men inte på de andra men det var helt i sin ordning. Tydligen beror det på hur mycket hemolys där är.

Svar på tråden Min 3åring är gul