• mithrandil

Min 3åring är gul

I torsdags när jag skulle hämta sonen ville personalen prata med mig.
    De var oroliga för honom för att han så ofta är röd/lila under ögonen och för att han är "så gul".
    Jag har själv sett det några gånger men inte funderat något speciellt om det. Har tänkt att det har med hans allergier att göra. Min mamma har tjatat om att jag ska gå till läkaren med honom pga det där gula men jag har liksom viftat bort det litegrann. Vi är hos läkare var och varannan dag så man vill ju helst slippa gå dit.
    men nu kan jag nog inte strunta i det mer. Det gula har varit borta under en period men idag blossade det upp för fullt.

Vad kan det vara?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Min 3åring är gul
  • mithrandil
    Kaosmamma skrev 2012-01-15 21:49:07 följande:
    Mith: ja är som sagt jätte ovanligt med alla mediciner man har idag.

Vi kom ju in och hon var ändå ganska ok då, men de vet vad som gäller och när de gett betapred och inhalerat konstant i 2 timmar så sjönk syret. Vi väntade till 85% men det tickade bara neråt hela tiden så då satte de så klart syrgas. Hon har legat med 12 liter. Och trots syrgas och alla extrema mediciner har syret varit på 88%. Så riktigt illa. Men klart det hade varit värre utan syras, klockren blir hon ju absolut inte i syret och gick max upp till 94% nu med syrgas och inhalation samtidigt. I vanligt fall brukar det bli 100 % just då med den kombinationen.

Äh går inte jämföra. Klart du oroar dig för din fina son!! :) Jag är jämt nojig med färgen osv. Men du kanske har skrivit, hade ni nån tid bokad till läkare eller så? Kramar!!
    Nä. Jag ringde ju 1177 som sa att vi borde gå till jourvårdcentralen idag. De ville inte ta emot honom och sa att vi ska ringa vår egen vc imorn. Hoppas de ger oss en tid direkt imorn för annars åker jag till barnakuten med honom och vägrar gå därifrån.

Det är bra att jämföra. ens egna bekymmer kan kännas så små när man jämför med andras. :)

Är de säkra på att det är astma hon har? Ingen annan, ännu okänd eller väldigt främmande lungsjukdom?
    88% i syresättning med 12l syrgas är ju väldigt extremt. 
  • Kaosmamma

Mith:

Ja hoppas verkligen ni får tid!! Tycker du gör rätt i att åka till akuten annars. Man vill inte vänta för länge på svar!

Jo men kan hålla med, finns alltid de som har det värre. Kan vara skönt med perspektiv ibland :)

Ja. Vi har gjort alla tester som går typ, förutom bronkoskopi då det innebär så stor risk för henne. Varken SÖS eller Astrid vill söva henne, som när hon gjorde skiktröntgen när hon var 2 år... Alla sa nej, men funkade med lite lugnande. Spädbarnsspiro, vanlig spiro... Svett-test... Ul av hjärta och holter. Allt pekar på astma, men en otroligt svår en. Alla läkare som kommer i kontakt med henne säger att hon är helt unik i sin form. Det är iaf det de kan se, de har inte hittat något som tyder på defekta luftvägar eller lungor eller någon lungsjukdom. Ja, väldigt extremt och det är därför det ofta blir traumarum och nu på sistone IVA.

• mithrandil

Är hon iaf lite bättre på sommaren åtminstonde? Hoppas ni får ordning på detta snart!!
    Jag gnäller över lite allergier och mild astma på dottern. :) Det är extra jobbigt när det är andningen som blir påverkad! 

• Kaosmamma

Mith: nä tyvärr inte... Hamnade nästan i respirator i juni och i juli hade hon jätte jobbigt och spydde blod :/ ja jag hoppas det också!! Tack!! Hon kommer vara med i astma och allergiförbundets infofilm i vår, de vill samla in pengar till forskning för just de svåra astmatikerna.

Ja men jag gnäller också över saker som är små egentligen jämfört med Filippas besvär, det får man :)

• mithrandil

vart bor ni?
    Finns ett ställe i västra Götaland som heter Ågrenska.
    De inriktar sig på sällsynta diagnoser. Eller bara ovanligt svårbehandlade (tex svårbehandlad epilepsi) Kanske kan ringa dom och prata med dom? Alltid skönt med stöd när man sitter i "din båt".

• Kaosmamma

Bor i Sthlm, jaså... Kan jag kolla upp. Har stort förtroende för hennes läkare (han är extremt kunnig och drivande i frågan om svår astma), han forskar och utbildar andra riktigt duktiga astmaläkare (inkl min gamla jag haft i 19 år som jag trodde var en guru, vilket han är men Filippas är som sagt stor gällande barnastma). Men man kan ju alltid kika!

• mithrandil

vet inte om de har särskild hand om astmatiker. Men jag vet iaf att de har stor koll på sällsynta eller svårbehandlade tillstånd. Det är alltid värt att kolla upp allt man kan. :) Misstror dig inte, er läkare är säkert fantastisk, men allt som oftast finns där alltid någon som är bättre någonstans. :)

Svar på tråden Min 3åring är gul