Sjuksköterskestudenter!
Ja, vi hoppas på det nu. Han är ung och stark. Är det någonting jag är glad för så är det alla oss som utbildar sig till undersköterskor, ssk, läkare... osv... Vad hade min bror gjort utan all vårdpersonal <3
Hej allihop!
Några stycken här verkar ha några gamla NKSE-tentor, skulle någon vilja skicka dem till mig? jag hade verkligen uppskattat det! Min mailadress är [email protected]
Tack!
Jag går sista terminen nu och har praktik på en ortopedavdelning och efter det blir det praktik på ett äldreboende :) Mest nervös är jag för NKSE, resten tror jag nog att jag ska klara :)
Idag fick jag veta att jag har klarat med vet tentan. fyffyfyfyfyfyfyfyfyfan vad skönt!! Just nu håller vi på med vårdpedagogik, sjukt jävla tråkig kurs. Vi ska bla. göra posters om diverse patientfall vi blir tilldelade. Vi ska låtsas vara pat & ssk och filma varandra för att studera hur vi kommunicerar, kroppsspråk osv.
Nej, nu ser jag fram emot T4 praktik på sjukhus. Visst är det så att man får välja mellan medicin och akutvård? Väljer man medicin får man göra akutvård i T6 och tvärtom?
Hur var praktiken i T4 tyckte ni?
Hos oss hade vi också medicin en gång och kirurgi på den andra, då i T3 och slutpraktiken i T6!
Jag har en fråga till er som vet.
Finns det lathundar för hur fort injektioner och infusioner ska gå in? Jag har fått lära mig att läkaren ska ordinera tiden (iaf vad gäller infusioner), men det verkar inte hända i verkligheten, iaf inte där jag är. Antibiotika finns det lathundar för, men annars vet jag inte alls. Jag kan t.ex. tänka mig att en injektion furix inte ska gå in allt för fort med tanke på blodtrycket, men jag kan inte hitta någon rekommenderad hastighet i FASS.
Det börjar kännas dumt att jag har en vecka kvar på somatiska VFU:n, men kan inte sätta ett dropp självständigt eftersom jag inte vet hur fort det ska gå och därmed inte kan räkna på droppar/minut.
Mina studieplaner är nu ändrade pga av en dum vurpa som ledde till något komplicerat benbrott på handleden
Dvs ingen slutpraktik för mig nu den blir till hösten. Men men så kan det gå ibland.