• Emisa

Sjuksköterskestudenter!

Tillsammans4 skrev 2012-12-11 12:13:07 följande:
    Hej! Hoppar in här i tråden. Läser termin 2 och börjar snart T3. Ser fram emot det så sjukt mycket! <3 Vi ska äntligen få läsa om människans behov av omvårdnad vid ohälsa och sviktande funktioner. Sitter och läser litteraturlistan, lite nervöst är det ju men samtidigt ganska roligt. Läkemedels beräkning.. Man har ju hört så mycket om hur hemskt det kommer att vara. :C Anatomin ser jag mer fram emot. Även obstretiken. Men läkemedels beräkning.. Är det verkligen så hemskt? Har som sagt hört "mardrömssituationer" om den tentan. Exempelvis att 98% av klassen inte klarar av det och så. Stämmer det?
    Nej, läkemedelsräkningen är inte svår.

Nu är det 10 år sedan jag läste, men jag hittade en gammal läkemedelstenta och här är tre exempel på vad du behöver kunna:

1. Din patient blir ordinerad 1000 ml NaCl att infunderas över 4 timmar. Om droppaggregatet ger 20 droppar per milliliter, vad ska du sätta dropptakten till (dvs hur många droppar per minut)?

2. Din patient blir ordinerad 1 g Alvedon per os. Tillgängligt har du Alvedon i styrkan 500 mg. Hur många tabletter ska patienten ha?

3. Din patient blir ordinerad 25 mg Morfin i.v. Du har tillgängligt ampuller om 1 ml, i styrkan 10 mg/ml. Hur många milliliter Morfin ska du dra upp och ge?
  • Hjärta i norr
    fucktard skrev 2012-12-12 14:56:11 följande:
    Det kommer bli hur bra som helst känns det som! Fast jag kan fortfarande inte fatta att det är sant, haha. Grattis till ditt jobb också!
    Haha nej jag förstår känslan, jag kan inte riktigt fatta det heller. Bara att jag tar examen om en månad känns så sjukt! Men samtidigt är det skönt, är trött på att vara student. Vill jobba, få rutin på saker och bli varm i kläderna som SSK. Så längtar verkligen!
    http://hjartainorr.bloggplatsen.se
  • alelind

Jag tycker inte att läkemedelstentorna har varit svåra, men det är lätt att göra slarvfel när man sitter och är nervös. Så det är bra att läsa igenom både en och två och tre gånger innan man lämnar in. På vår skola blev vi erbjudna en preparandkurs på typ 3 p eller nåt sånt som började några veckor innan den ordinarie kursen började. Det tycker jag var bra eftersom man fick fräscha upp mattetänket lite ;)

• aronnax
    mystery88 skrev 2012-12-12 14:52:49 följande:
    Försöker hitta en vettig vetenskaplig artikel som tar upp varför man ska äta filmjölk till penicillin. Söker och söker men det går inte bra. Ger upp för idag... Obestämd

Har ni tips på en artikel får ni gärna hojta till...

Har ingen men har du sökt på PC och tarmbakterier eller Proviva eller lacto????baciller?
    Annars ska man ju inte inta mjölkprodukter med vissa PC?? 
  • fucktard
    Hjärta i norr skrev 2012-12-12 16:08:57 följande:
    Haha nej jag förstår känslan, jag kan inte riktigt fatta det heller. Bara att jag tar examen om en månad känns så sjukt! Men samtidigt är det skönt, är trött på att vara student. Vill jobba, få rutin på saker och bli varm i kläderna som SSK. Så längtar verkligen!
    Åh, jag känner precis lika! Jag vill uuuut nu! Ut i verkligheten!
    aronnax skrev 2012-12-12 23:00:07 följande:

Har ingen men har du sökt på PC och tarmbakterier eller Proviva eller lacto????baciller?
    Annars ska man ju inte inta mjölkprodukter med vissa PC?? 
    Man ska äta fil mellan tabletterna, inte med.

Och mystery88, det är specifikt a-fil det gäller. Provat att söka på acidophilus? PC + c-diff?

If you wanna do it, do it right.
  • Hjärta i norr
    fucktard skrev 2012-12-12 23:06:34 följande:

Och mystery88, det är specifikt a-fil det gäller. Provat att söka på acidophilus? PC + c-diff?

Ja precis, inte vara i den teoretiska världen längre! 
    http://hjartainorr.bloggplatsen.se
  • MammaTillMy11

Idag har jag gjort första salstentan!! :) Det gick bra hoppas jag, kändes bra. Dags för nästa kurs på måndag; anatomi & fysiologi. Tjoho! :D

♥ My 110124 - http://mysansfamily.blogg.se
  • aronnax
    fucktard skrev 2012-12-12 23:06:34 följande:

Jasså, trodde det var TILL tabletterna. 
    Hade det med de bra bacillerna eller filen att göra då?

• fucktard
    aronnax skrev 2012-12-13 19:55:37 följande:

Jasså, trodde det var TILL tabletterna. 
    Hade det med de bra bacillerna eller filen att göra då?

Hur menar du? Vilket har med de bra bakterierna eller filen att göra?
    If you wanna do it, do it right.
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!