Sjuksköterskestudenter!
Tillsammans4 skrev 2012-12-11 12:13:07 följande:
Hej! Hoppar in här i tråden. Läser termin 2 och börjar snart T3. Ser fram emot det så sjukt mycket! <3 Vi ska äntligen få läsa om människans behov av omvårdnad vid ohälsa och sviktande funktioner. Sitter och läser litteraturlistan, lite nervöst är det ju men samtidigt ganska roligt. Läkemedels beräkning.. Man har ju hört så mycket om hur hemskt det kommer att vara. :C Anatomin ser jag mer fram emot. Även obstretiken. Men läkemedels beräkning.. Är det verkligen så hemskt? Har som sagt hört "mardrömssituationer" om den tentan. Exempelvis att 98% av klassen inte klarar av det och så. Stämmer det?Nu är det 10 år sedan jag läste, men jag hittade en gammal läkemedelstenta och här är tre exempel på vad du behöver kunna:
1. Din patient blir ordinerad 1000 ml NaCl att infunderas över 4 timmar. Om droppaggregatet ger 20 droppar per milliliter, vad ska du sätta dropptakten till (dvs hur många droppar per minut)?
2. Din patient blir ordinerad 1 g Alvedon per os. Tillgängligt har du Alvedon i styrkan 500 mg. Hur många tabletter ska patienten ha?
3. Din patient blir ordinerad 25 mg Morfin i.v. Du har tillgängligt ampuller om 1 ml, i styrkan 10 mg/ml. Hur många milliliter Morfin ska du dra upp och ge?