• Hjärta i norr

Sjuksköterskestudenter!

Totti skrev 2012-12-12 20:14:27 följande:
    Hjärta i norr-inboxade dig några frågor :)
    Har inte fått något i inboxen, skicka igen
    http://hjartainorr.bloggplatsen.se
  • Penny123

Hej alla ssk-studenter! Jag har som säkert många andra haft dalar och toppar i motivation under utbildningens gång, och nu har jag inte så jättelångt kvar. Men, något tråkigt som jag har märkt efter alla turer ute på VFU och även av privat erfarenhet  av vården är den taskiga och nonchalanta attityden hos viss vårdpersonal (ofta de som har hunnit vara med ett tag). Har hört otaliga gånger hur både läkare och sjuksköterskor i princip dumförklarar patienter så fort dom klivit ur rummet och kan vara rejält osympatiska mot dem. Självklart har jag även stött på många bra och sympatiska människor, men jag blir så fruktansvärt omotiverad av tanken att ha dessa personer med dålig attityd kan komma att bli mina framtida kollegor.. Vem vill liksom bli bemött på detta sätt? Det verkar vara ett sånt utbrett mönster, eller så är det bara jag som har haft otur..

Tänkte att jag bara var tvungen att skriva ner något om detta och samtidigt höra vad ni har för erfarenheter kring detta? 

• Mosaik
    Penny123 skrev 2012-12-14 20:55:15 följande:
    Hej alla ssk-studenter! Jag har som säkert många andra haft dalar och toppar i motivation under utbildningens gång, och nu har jag inte så jättelångt kvar. Men, något tråkigt som jag har märkt efter alla turer ute på VFU och även av privat erfarenhet  av vården är den taskiga och nonchalanta attityden hos viss vårdpersonal (ofta de som har hunnit vara med ett tag). Har hört otaliga gånger hur både läkare och sjuksköterskor i princip dumförklarar patienter så fort dom klivit ur rummet och kan vara rejält osympatiska mot dem. Självklart har jag även stött på många bra och sympatiska människor, men jag blir så fruktansvärt omotiverad av tanken att ha dessa personer med dålig attityd kan komma att bli mina framtida kollegor.. Vem vill liksom bli bemött på detta sätt? Det verkar vara ett sånt utbrett mönster, eller så är det bara jag som har haft otur..

Tänkte att jag bara var tvungen att skriva ner något om detta och samtidigt höra vad ni har för erfarenheter kring detta? 

Förstår hur du menar. Har redan märkte detta trots att jag knappt gått en termin. Kanske tänker man extra mycket och blir extra berörd eftersom vår utbildning har så stort fokus på etik och människan som helhet osv....Det var kanske inte så för 20 år sedan.

Inte klokt va skit det snackas om patienter OCH kollegor när de inte är närvarande
  • Grrgirlme

Hej! Har nu stött på ett mega problem :(
    Jag är anmäld på ssk utb som "senare del av program" och nu när jag loggade in på antagningen så kunde jag inte tacka JA till kurserna....för dom fanns inte! Trodde att jag automatiskt var anmäld till dem men så verkar de inte vara! Står bara höst2012 och utbildningen samt 180p. Det är ju försent nu att anmäla sig också :(
    Någon som har nån erfarenhet av liknande??

• NillaO

Ibland tror jag att jag drömmer men igår gjorde jag bedsiden och blev godkänd! :D Så nu återstår bara jullovet och tre veckors pratik innan examen 18 januari!! :D

• Eline
    Nessie84 skrev 2012-12-20 18:09:34 följande:
    Jätte dum fråga kanske, men vad är bedsiden för någonting? :)
    Praktiskt tenta som man gör under praktiken.
  • avocadoo

Så lycklig, fick tillbaka anatomi och fysiologi-tentan igår och fick ett A :) Härligt! Men nu har jag varit sjuk två dagar och missat två viktiga föreläsningar... Mindre roligt. 

• MammaTillMy11

Jag är livrädd för anatomi och fysiologi tentan vi ska den 17 januari!! Blir verkligen inget jullov för mig haha. 

Hur gick det för er andra på den? Omtenta eller godkänd på första försöket?  

♥ My 110124 - http://mysansfamily.blogg.se
  • Blivande sköterska

Hej. Jag börjar läsa första terminen nu i januari och undrar vad som är tuffast enligt som läst ett tag? Jag har jobbat som uska i 13 så många grejer känner jag att jag behärskar som t ex läkemedelsräkning. Vad jag kan känna rent spontant när jag kikar på kurser och kurslitteratur är att litteraturen till t ex psykologin är på engelska, hur löser ni det, måste ju vara jättesvårt?!

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!