• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym

Känner lite som så att jag har en ganska så privat mail... inget namn eller så i den och dessutom så har jag inte skrivit något här på sidan som jag inte står för... Har ett password här och ett annat på mailen... Hur stor är risken att man förlorar kontrollen över mail eller liknande då? Har dessutom för säkerhetskull gått och ändrat alla password så fort jag fick mailet... (fick både mail här och på min andra mail)

• Kimona

Jag fick inget mejl, jag hittade tråden "viktigt meddelande" när jag väl loggat in idag

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2012-01-20 16:05:29 följande:
    Känner lite som så att jag har en ganska så privat mail... inget namn eller så i den och dessutom så har jag inte skrivit något här på sidan som jag inte står för... Har ett password här och ett annat på mailen... Hur stor är risken att man förlorar kontrollen över mail eller liknande då? Har dessutom för säkerhetskull gått och ändrat alla password så fort jag fick mailet... (fick både mail här och på min andra mail)
    Obefintlig. Så långt det går att säga att den är obefintlig (vilket man förstås inte kan göra).

Men risken att du förlorar kontrollen över mailen är bara marginellt större nu än den var igår innan attacken gjordes. Det enda hackaren känner till är din mailadress, i värsta fall.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Anonym

Är det nån här som är insatt i hur det funkar med hotmail? Hur stor chans har hackaren att komma åt den? Jag lyckades slarva bort min lösen dit i julas och de spärrade ju kontot efter bara några försök...

• Anonym
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-20 16:08:27 följande:
    Obefintlig. Så långt det går att säga att den är obefintlig (vilket man förstås inte kan göra).

Men risken att du förlorar kontrollen över mailen är bara marginellt större nu än den var igår innan attacken gjordes. Det enda hackaren känner till är din mailadress, i värsta fall.

Det är väl det att många har samma lösenord på alla sidor som man ska ha lösenord till, vilket i och för sig aldrig har rekommenderas. Men är man medlem på 10 sidor är det svårt att komma ihåg vilket lösen det är på vilken sida.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2012-01-20 16:11:35 följande:
    Det är väl det att många har samma lösenord på alla sidor som man ska ha lösenord till, vilket i och för sig aldrig har rekommenderas. Men är man medlem på 10 sidor är det svårt att komma ihåg vilket lösen det är på vilken sida.
    Ja, har man det så finns det all anledning att vara orolig.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Anonym

Någon som vet varför de gjorde det och vad de tänkt göra med infomationen?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2012-01-20 16:11:23 följande:
    Är det nån här som är insatt i hur det funkar med hotmail? Hur stor chans har hackaren att komma åt den? Jag lyckades slarva bort min lösen dit i julas och de spärrade ju kontot efter bara några försök...
    Beror på vad du menar. I och med den här attacken så har inte något förändrats om du inte har samma lösenord där som här, enda skillnaden är att hackarna har din mailadress (vilket många säkert haft innan dem).

I allmänhet så beror det på vad du har för lösenord, Microsoft har (av förklarliga skäl) några av världens främst säkerhetsexperter som sköter om säkerheten för hotmail och deras andra tjänster så att någon som ger sig på familjeliv skulle ta sig in den vägen ser jag som ganska otroligt. Då återstår ditt lösenord och beroende på hur det är utformat så kan ta ett par timmar till några miljarder år att knäcka det. Password1234 tar väl någon minut att knäcka, ett 20 tecken långt och slumpvis utvalt lösenord kan ta mycket lång tid.
  • Anonym
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-20 16:20:19 följande:
    Beror på vad du menar. I och med den här attacken så har inte något förändrats om du inte har samma lösenord där som här, enda skillnaden är att hackarna har din mailadress (vilket många säkert haft innan dem).

I allmänhet så beror det på vad du har för lösenord, Microsoft har (av förklarliga skäl) några av världens främst säkerhetsexperter som sköter om säkerheten för hotmail och deras andra tjänster så att någon som ger sig på familjeliv skulle ta sig in den vägen ser jag som ganska otroligt. Då återstår ditt lösenord och beroende på hur det är utformat så kan ta ett par timmar till några miljarder år att knäcka det. Password1234 tar väl någon minut att knäcka, ett 20 tecken långt och slumpvis utvalt lösenord kan ta mycket lång tid.
    Tack för svar! Då lär jag vara rätt säker Cool
  • Anonym (tjupp)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-20 16:20:19 följande:

Jag mitt nöt hade ju tyvärr samma lösenord och de har troligtvis varit inne på min mail eftersom när jag loggade in tidigare så kom ett meddelande om att jag var inloggad på 2 enheter. Vilket jag inte var. Då bytte jag såklart lösenord direkt. Jag undrar då om de även sett mitt nya lösen om de var inne samtidigt som jag och även om jag nu är säker, vad kan de göra för skada med det de redan sett/läst?
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt