• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • JomppeIina

Jag hittar inte denna fråga i er sammanfattning, eller är det jag som är blind?

1. Jag undrar fortfarande varför ni inte kan ändra alla avregistrerades medlemmar till en och samma signatur? Skulle ni ändra allas användarnamn till anonym, samt ta bort tidpunkt så skulle folk bli mer anonyma. Så varför gör ni inte det?

Har mailat er på sakerhet@familjeliv.se, frågat frågan i alla trådar inom detta ämne, skickat meddelane privat här på familjeliv.. Vad ska jag göra för att få ett svar?

• Anonym (Eh)

Jag fattar fortfarande inte varför man skulle byta nick om man kan söka på det gamla och få upp det nya, kan någon berätta meningen?

• Anonym (Skada)
    Anonym (Eh) skrev 2012-01-26 15:15:42 följande:
    Jag fattar fortfarande inte varför man skulle byta nick om man kan söka på det gamla och få upp det nya, kan någon berätta meningen?
    Förhoppningen är väl att möjligheten att söka på ditt gamla nick ska försvinna, i och med att Google påskyndat sin crawl-takt. Så den dag - förhoppningsvis aldrig - då det publiceras listor på nätet med de gamla användarnamnen tillsammans med lösenorden och mailadresserna, så går det inte längre att söka så. Och då hittar de inte vad du har skrivit.
  • Anonym
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-26 15:51:25 följande:
    Förhoppningen är väl att möjligheten att söka på ditt gamla nick ska försvinna, i och med att Google påskyndat sin crawl-takt. Så den dag - förhoppningsvis aldrig - då det publiceras listor på nätet med de gamla användarnamnen tillsammans med lösenorden och mailadresserna, så går det inte längre att söka så. Och då hittar de inte vad du har skrivit.
    fast "crawl-rate" gäller inte det cachade sidor?

oavsett så går det att söka på någons signatur och då få fram alla dens trådar och inlägg. det fungerar ju även på familjelivs egen sökmotor. skriver du någons gamla nick kommer alla trådar den startat upp, trots att den bytt signatur. varför sitta och hoppas på google, när familjeliv själv inte löst problemet?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-26 15:51:25 följande:
    Men om jag söker på familjeliv får jag ju upp kopplingen också?
  • Anonym
    JomppeIina skrev 2012-01-26 13:24:24 följande:
    Nej, de gör långt mycket MINDRE än vad de har makten att göra, och vad de skulle kunna göra på några knapptryck.

Det är familjeliv som tvingar folk som vill vara medlemmar att ange sina korrekta uppgifter enligt deras medlemspolicy (om du själv läst den?), att folk då gör de för att de inte vill få en skadeståndsanmälan på sig från familjeliv är inte alls konstigt.

När man som familjeliv är en hemsida där folk skiver om känsliga saker och uttrycker sina åsikter är det viktigt att användarna är skyddade. Det är ingen liten attack, folks facebook, lösenord, användarnamn och liknande har hackarna kommit åt. Folk har fått sina paypal konton kapade, mailadresser kapade men det är såklart något som familjeliv håller tyst om men det går att hitta den infon på andra hemsidor.

Användarna är maktlösa, och kan inte "själva ta tag i det" hur gärna man vill. Det är familjeliv som har makten att se till att användarna blir skyddade. Det är viktigt att komma ihåg också att bara för DU har ett säkert konto så kärvs det inte mycket mer än att någon i samma familj under samma internetabonnemang utgett sina korrekta uppgifter för att du också ska drabbas, eftersom familjeliv samregisterar alla under samma internet abonnemang.
    Stämmer detta? Isåfall ligger ju all ny information (nytt användarnamn, ny mail mm) samlad med all den gamla informationen? Betyder det att det alltid går att göra kopplingen mellan nya konton och avslutade konton om man har använt samma dator och samma internetuppkoppling vid reg.tillfällena?
  • heter
    Anonym skrev 2012-01-26 16:26:03 följande:
    Stämmer detta? Isåfall ligger ju all ny information (nytt användarnamn, ny mail mm) samlad med all den gamla informationen? Betyder det att det alltid går att göra kopplingen mellan nya konton och avslutade konton om man har använt samma dator och samma internetuppkoppling vid reg.tillfällena?
    Bra fråga! Skulle vara kul att veta hur länge dom sparar på ens gamla uppgifter också efter att man har avreggat. Vi får inga svar på det trots att vi har frågat hundra gånger om i olika trådar så det betyder väl att dom sparar allt för evigt och att man alltid kan bli kopplad till sina inlägg trots avreggning om någon hackare bryter sig in just där i databasen.
  • Anonym (glasöga)
    Regnig måndag skrev 2012-01-25 18:36:02 följande:
    Läs igenom de trådar som finns, sätt dig in i problemets natur kommer du att inse att FL gör långt utöver det som krävs av dem. Skulle du vända dig till annonsörer med detta kommer du att bli grundligt utskrattad.

Det verkar bara vara ett fåtal medlemmar som vill radera och de ska inte få styra då de flesta går på hörsägen och agerar likt den stora massan brukar göra i masspsykoser.

Och med all respekt, medlemsantalet kommer inte att rasa pga det här. Det har hänt förut och det kommer att hända igen - på FL liksom på andra stora forum. Det som har hänt sen förra gången är att FL vuxit så de lilla medlemstapp som sker nu spelar ingen större roll.
    Håller med!

Var jäkligt nojig i början men när jag väl satt mig in i hur det funkar allt detta som hänt så är jag lugn nu...har inte ens bytt nick för jag har inget att dölja med de inlägg jag gjort etc.

Att jag är anonym här beror på att jag vet Flashbackarna är  här inne och kollar och vill inte synas inför dom i denna tråd eller nån annan tråd som handlar om attacken.
  • Anonym
    heter skrev 2012-01-26 16:42:27 följande:
    Bra fråga! Skulle vara kul att veta hur länge dom sparar på ens gamla uppgifter också efter att man har avreggat. Vi får inga svar på det trots att vi har frågat hundra gånger om i olika trådar så det betyder väl att dom sparar allt för evigt och att man alltid kan bli kopplad till sina inlägg trots avreggning om någon hackare bryter sig in just där i databasen.
    Detta vill jag också ha svar på! Jag har ett konto som avslutades 2009 som jag inte vill ska bli offentliga handlingar. Jag trodde jag var säker eftersom det varit avregat i drygt 2 år men så är kanske inte fallet? Vill FL vara så vänliga att svara på detta?
  • Anonym (glasöga)
    Anonym skrev 2012-01-26 17:54:53 följande:
    Detta vill jag också ha svar på! Jag har ett konto som avslutades 2009 som jag inte vill ska bli offentliga handlingar. Jag trodde jag var säker eftersom det varit avregat i drygt 2 år men så är kanske inte fallet? Vill FL vara så vänliga att svara på detta?
    Läs här så kanske du hittar svar:

www.familjeliv.se/Forum-20-52/m63219840.html
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-26 17:54:53 följande:
    Jag tolkar avsaknaden av svar som att dom faktiskt sparar allt för evigt men inte vill säga det och inte vill dom ljuga och säga att det är borttaget heller så alltså är dom helt tysta. Jag är helt säker på att det sparas eftersom att dom inte svarar.
  • Anonym (inte med)
    JomppeIina skrev 2012-01-26 13:24:24 följande:
    Nej, de gör långt mycket MINDRE än vad de har makten att göra, och vad de skulle kunna göra på några knapptryck.

Det är familjeliv som tvingar folk som vill vara medlemmar att ange sina korrekta uppgifter enligt deras medlemspolicy (om du själv läst den?), att folk då gör de för att de inte vill få en skadeståndsanmälan på sig från familjeliv är inte alls konstigt.

När man som familjeliv är en hemsida där folk skiver om känsliga saker och uttrycker sina åsikter är det viktigt att användarna är skyddade. Det är ingen liten attack, folks facebook, lösenord, användarnamn och liknande har hackarna kommit åt. Folk har fått sina paypal konton kapade, mailadresser kapade men det är såklart något som familjeliv håller tyst om men det går att hitta den infon på andra hemsidor.

Användarna är maktlösa, och kan inte "själva ta tag i det" hur gärna man vill. Det är familjeliv som har makten att se till att användarna blir skyddade. Det är viktigt att komma ihåg också att bara för DU har ett säkert konto så kärvs det inte mycket mer än att någon i samma familj under samma internetabonnemang utgett sina korrekta uppgifter för att du också ska drabbas, eftersom familjeliv samregisterar alla under samma internet abonnemang.
    TVINGAR familjeliv dig att registrera dig här? Tvingar familjeliv dig att skriva inlägg som du senare inte kna stå för?

Dessutom så skrev jag att de gör långt mer än vad andra större forum hade gjort, jag skrev inte vad de kan eller inte kan göra. Dessutom så är FL också maktlösa för den som ger sig fan på att ta sig in. Du kan nämligen inte skydda dig till 100%. Det är rena rama sanningen, gillar man det inte så bör man kanske inte använda sig av internet.

Eftersom de fortfarande verkar kämpa med att få ut några lösenord, så är det ganska märkligt att den här attacken har lett till allt det du nämner. Däremot så brukar gamla listor poppa upp igen, som bloggtoppens te x, och gratisbio.

Du har alltid ett eget ansvar när du rör dig i verkliga livet, och så även på nätet. Gillar du inte villkoren så är det ju bara att studsa vidare. F ö så hade jag varken adress eller telenummer reggat här, skumt.
  • Anonym (inte med)
    JomppeIina skrev 2012-01-26 14:52:21 följande:
    Jag hittar inte denna fråga i er sammanfattning, eller är det jag som är blind?

1. Jag undrar fortfarande varför ni inte kan ändra alla avregistrerades medlemmar till en och samma signatur? Skulle ni ändra allas användarnamn till anonym, samt ta bort tidpunkt så skulle folk bli mer anonyma. Så varför gör ni inte det?

Har mailat er på sakerhet@familjeliv.se, frågat frågan i alla trådar inom detta ämne, skickat meddelane privat här på familjeliv.. Vad ska jag göra för att få ett svar?
    Tidpunkten är borttagen, de har de informerat om.

Och om man slutar spamma dem med mail os v, så kanske de hinner göra allt ni skriker er blåa om. Det är lite kontraproduktivt att hänga i hasorna på den som försöker springa ens ärenden ;)
  • Anonym

Jag böt nick i dag igen och gjorde inte dold ändring den här gången heller. Det har ändrats till det nya nicket i trådarna men inte i mina favoriter-listan? I favolistan står fortfarande mitt gamla nick?? Jag har loggat in och ut men det hjälpte inte. När ändras favolistan också?

• HexaFlexagon
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-26 20:44:02 följande:
    TVINGAR familjeliv dig att registrera dig här? Tvingar familjeliv dig att skriva inlägg som du senare inte kna stå för?

Dessutom så skrev jag att de gör långt mer än vad andra större forum hade gjort, jag skrev inte vad de kan eller inte kan göra. Dessutom så är FL också maktlösa för den som ger sig fan på att ta sig in. Du kan nämligen inte skydda dig till 100%. Det är rena rama sanningen, gillar man det inte så bör man kanske inte använda sig av internet.

Eftersom de fortfarande verkar kämpa med att få ut några lösenord, så är det ganska märkligt att den här attacken har lett till allt det du nämner. Däremot så brukar gamla listor poppa upp igen, som bloggtoppens te x, och gratisbio.

Du har alltid ett eget ansvar när du rör dig i verkliga livet, och så även på nätet. Gillar du inte villkoren så är det ju bara att studsa vidare. F ö så hade jag varken adress eller telenummer reggat här, skumt.
    "Dessutom så är FL också maktlösa för den som ger sig fan på att ta sig in." Naturligtvis är det så men den här gången så verkar det som om dörren stog på glänt. Och det känns ju jäkligt onödigt. Man måste ju uppdatera säkerheten också.
  • Anonym (Cat)

Blev så tyst om det här.. Någon som vet om några lösenord blev knäckta?

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt