• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • roffe
    Anonym (mu) skrev 2012-01-20 23:28:11 följande:
    Jag håller också med om detta. Jag har anmält de av mina inlägg som jag uppfattar som för privata för att vilja få ihopkopplade med mitt namn, om nu det läggs ut på nätet i kombination med mitt användarnamn. Fl plockar bort en del - men har mage att neka en del! Familjeliv! Vad är meningen med att snåla med att plocka bort inlägg när ni har slarvat med säkerheten?
    Det är inte Familjeliv som slarvat med säkerheten. FBI's sida blev ju hackad häromdagen oxå tror du inte dom har bra säkerhet eller? :)   
    Det finns nog ingen sida i världen som inte kan hackas. De som är bäst i världen på att hacka är ju de som jobbar med säkerhet för de måste ju kunna hitta det dåliga i sitt eget system t ex. 

Sen är det ju folks egna naiva slarv som stället till det, skriv inte sådant du inte vill att folk ska veta helt enkelt. Du kan aldrig vara helt anonym på Internet. Om någon polisanmäler så kan polisen skaffa fram ip-adress och din fysiska adress t ex.
     Det går ju att jämföra med att skicka anonyma artiklar till Dagens Nyheter och sedan går någon in på redaktionen och läser brevet. Oftast måste man ändå skicka med sina uppgifter även om man i artikeln vill vara anonym.

Dock tror jag ärligt den/dom som hackat skiter i vad folk här har skrivit och vem som sagt vad osv. Det är förmodligen någon/några som vill se OM de kunde lyckas. Dom vill skrämmas helt enkelt. 

Så länge man inte använder samma lösenord överallt så är det ju ingen fara.  
  • Anonym (glasöga)
    Anonym (tänk lite) skrev 2012-01-21 00:28:48 följande:
    Inte en chans att det är sant...
    Vad...första länken menar du...?  Nej, förhoppningsvis inte!  I inlägg  #13  så skriver en att det i princip är omöjligt att på så kort tid få fram ett lösenord som både är "haschat och saltat"....förnuftet säger att det borde vara så...men man blir lite orolig iallfall!
  • Anonym (glasöga)
    Anonym (111111) skrev 2012-01-21 00:21:59 följande:
    Hela siten borde tömmas på alla info istället och inte öppnas förrän den är säker!
  • Anonym (mu)
    roffe skrev 2012-01-21 00:42:22 följande:
    Det är inte Familjeliv som slarvat med säkerheten. FBI's sida blev ju hackad häromdagen oxå tror du inte dom har bra säkerhet eller? :)   
    Det finns nog ingen sida i världen som inte kan hackas. De som är bäst i världen på att hacka är ju de som jobbar med säkerhet för de måste ju kunna hitta det dåliga i sitt eget system t ex. 

Sen är det ju folks egna naiva slarv som stället till det, skriv inte sådant du inte vill att folk ska veta helt enkelt. Du kan aldrig vara helt anonym på Internet. Om någon polisanmäler så kan polisen skaffa fram ip-adress och din fysiska adress t ex.
     Det går ju att jämföra med att skicka anonyma artiklar till Dagens Nyheter och sedan går någon in på redaktionen och läser brevet. Oftast måste man ändå skicka med sina uppgifter även om man i artikeln vill vara anonym.

Dock tror jag ärligt den/dom som hackat skiter i vad folk här har skrivit och vem som sagt vad osv. Det är förmodligen någon/några som vill se OM de kunde lyckas. Dom vill skrämmas helt enkelt. 

Så länge man inte använder samma lösenord överallt så är det ju ingen fara.  
    inteutanminasikt.wordpress.com/2012/01/20/vad-innebar-det-att-familjeliv-ar-hackat/
  • Anonym (tänk lite)
    Anonym (glasöga) skrev 2012-01-21 00:43:23 följande:
    Vad...första länken menar du...?  Nej, förhoppningsvis inte!  I inlägg  #13  så skriver en att det i princip är omöjligt att på så kort tid få fram ett lösenord som både är "haschat och saltat"....förnuftet säger att det borde vara så...men man blir lite orolig iallfall!
    Första länken tänkte jag på och nej det är inte möjligt att det har lossnat.
    Finns inte en chans.
  • roffe

Byt lösenord på emailen då.  Tänk på att blanda bokstäver och siffror så tar det längre tid för programmen att knäcka era lösenord.

Oftast ger det ju inget speciellt att försöka ta en mail av vem som helst utan det sker ju oftare om det finns något speciellt dom är ute efter. Tex blev jag hackad i ett spel en gång, så att någon annan spelade wow på mitt konto. Jag anmälde kontot som hackat, företaget ifråga kollade upp varifrån personen som spelade nu sitter och det var inte min ip-adress, så jag fick tillbaka kontot.

Jag vet även de som fått tillbaka sina hackade emailkonton på hotmail oxå. 

Och det med anmälda inlägg som inte plockats bort, jag tror nog moderatorerna här har annat att göra en fredag än att sitta på familjeliv, kanske har dom ett familjeliv i den verkliga världen oxå. Dom gör nog allt dom kan.  

Sen undrar jag varför folk ens skaffa emails osv om dom inte ens fattar hur det fungerar. Läs på innan så slipper ni få panik över sånt här. Det är ju som att jag skulle köpa en bil utan att veta hur den fungerar, det är liksom ingen bra kombo.  

• Anonym (mu)
    roffe skrev 2012-01-21 00:49:16 följande:
    Byt lösenord på emailen då.  Tänk på att blanda bokstäver och siffror så tar det längre tid för programmen att knäcka era lösenord.

Oftast ger det ju inget speciellt att försöka ta en mail av vem som helst utan det sker ju oftare om det finns något speciellt dom är ute efter. Tex blev jag hackad i ett spel en gång, så att någon annan spelade wow på mitt konto. Jag anmälde kontot som hackat, företaget ifråga kollade upp varifrån personen som spelade nu sitter och det var inte min ip-adress, så jag fick tillbaka kontot.

Jag vet även de som fått tillbaka sina hackade emailkonton på hotmail oxå. 

Och det med anmälda inlägg som inte plockats bort, jag tror nog moderatorerna här har annat att göra en fredag än att sitta på familjeliv, kanske har dom ett familjeliv i den verkliga världen oxå. Dom gör nog allt dom kan.  

Sen undrar jag varför folk ens skaffa emails osv om dom inte ens fattar hur det fungerar. Läs på innan så slipper ni få panik över sånt här. Det är ju som att jag skulle köpa en bil utan att veta hur den fungerar, det är liksom ingen bra kombo.  
    Jag har naturligtvis inte samma lösenord till min mail som hit, det är inte där skon klämmer. Problemet är om mail, namn och användarnamn publiceras på nätet så att man kan googla på mitt namn och sen se vilka inlägg jag har skrivit. Jag har inte skrivit några topphemligheter, men en del t ex om min hälsa, inget som jag har lust att vem som helst ska kunna sitta och googla fram om mig.

När det gäller de anmälda inläggen som inte plockats bort så har de ju blivit hanterade av en moderator som nekat att plocka bort dem. Så det var inte att de har annat att göra som är problemet.
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2012-01-20 23:59:39 följande:
    jag har bytt lösenord etc men kommer folk fortfarande kunna se att min mailadress är registrerad på familjeliv. Jag har inte skrivit något skämmigt eller så, vill bara inte att folk ska se att jag är reggad.
    Nej det är väl skämmigt nog!
  • roffe

Men jag är inte rädd för att någon jag känner ska läsa det jag skrivit, för min familj/släkt sitter inte och googlar min email adress och mitt namn dagarna i ända. Alla verkar tro dom är så himla viktiga, att alla ska ivrigt söka upp era inlägg osv. Varför? Sitter ni själva och söker upp allt som finns att läsa o mer farmor eller? 

Sen kan jag säga att även om man plockar bort alla inlägg så finns dom fortfarande kvar på nätet. Det kallas cache/cookies. Det står dessutom i länken ni postat. 

Att börja ropa självmord tycker jag är lite väl hysteriskt. Kanske är chansen att folk får hjälp för sina depressioner ännu större om de faktiskt söker hjälp eller om deras familj vet om att personen mår dåligt och kan följa med till psyk osv.
    Dom enda inläggen som kan ses som dåliga i jobbsynpunkt dessutom är väl i de inlägg folk hotar andra eller har rasistiska åsikter osv. Tror inte någons blivande chef om 5 år tänker läsa gamla inlägg om varför det är dåligt att ge barn socker, innan de anställer någon.

Det finns inget forum på nätet som är 100% säker från hackers. Tyvärr. 

• Anonym (tänk lite)
    Anonym (mu) skrev 2012-01-21 00:54:40 följande:
    Jag har naturligtvis inte samma lösenord till min mail som hit, det är inte där skon klämmer. Problemet är om mail, namn och användarnamn publiceras på nätet så att man kan googla på mitt namn och sen se vilka inlägg jag har skrivit. Jag har inte skrivit några topphemligheter, men en del t ex om min hälsa, inget som jag har lust att vem som helst ska kunna sitta och googla fram om mig.

När det gäller de anmälda inläggen som inte plockats bort så har de ju blivit hanterade av en moderator som nekat att plocka bort dem. Så det var inte att de har annat att göra som är problemet.
    Det kan du lösa genom att byta nick. Då går det inte att koppla hop nicket med mailen.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt