• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym (mu)
    Anonym (111111) skrev 2012-01-20 23:21:55 följande:
    Håller helt med här!
    Jag håller också med om detta. Jag har anmält de av mina inlägg som jag uppfattar som för privata för att vilja få ihopkopplade med mitt namn, om nu det läggs ut på nätet i kombination med mitt användarnamn. Fl plockar bort en del - men har mage att neka en del! Familjeliv! Vad är meningen med att snåla med att plocka bort inlägg när ni har slarvat med säkerheten?
  • Anonym (Exakt så ;-))
    puss skrev 2012-01-20 19:18:14 följande:
    hej veronika. du vet inte vem jag är. men jag vet att det är du som skrivit på FL att din sambo luktar svett. lägg tusen kronor i ett kuvert och lämna det i pappeskorgen utanför coop kl 19.00 annars säger vi åt din sambo vad du skrev. försök inte spåra oss!
  • Anonym (Cat)

Bra tråd!
    Är lite (väldigt) korkad när det gäller sånt här... Men vad är det värsta som kan hända?
    Kan dom komma åt mitt namn? adress?

Tycker det är fruktansvärt att dom vet min mailadress nu...känns så otäckt! Har förstått nu att man ska ha en skräpmail för såna här forum. Men trodde faktiskt det var säkrare...

Men vad kan dom göra med min mail då? Var inte hela mitt namn i den adressen, men om den läggs ut kan fäl folk känna igen den ändå...

Kan dom komma åt innehållet i mailen då? Hade inte samma lösen där som här. Och jag har bytt lösen både på FL och vanliga mailen nu.  Kan jag andas ut då?
    Är så rädd att hackaren ska komma åt min mail!!! =(
    Blir helt paranoid att dom ska komma åt Facebook, andra forum, myndigheter, bank osv...  Trots att jag har olika lösen på dom. Ska jag behöva byta på allt nu?

• Anonym

jag har bytt lösenord etc men kommer folk fortfarande kunna se att min mailadress är registrerad på familjeliv. Jag har inte skrivit något skämmigt eller så, vill bara inte att folk ska se att jag är reggad.

• Anonym
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-20 23:57:01 följande:
    Bra tråd!
    Är lite (väldigt) korkad när det gäller sånt här... Men vad är det värsta som kan hända?
    Kan dom komma åt mitt namn? adress?

Tycker det är fruktansvärt att dom vet min mailadress nu...känns så otäckt! Har förstått nu att man ska ha en skräpmail för såna här forum. Men trodde faktiskt det var säkrare...

Men vad kan dom göra med min mail då? Var inte hela mitt namn i den adressen, men om den läggs ut kan fäl folk känna igen den ändå...

Kan dom komma åt innehållet i mailen då? Hade inte samma lösen där som här. Och jag har bytt lösen både på FL och vanliga mailen nu.  Kan jag andas ut då?
    Är så rädd att hackaren ska komma åt min mail!!! =(
    Blir helt paranoid att dom ska komma åt Facebook, andra forum, myndigheter, bank osv...  Trots att jag har olika lösen på dom. Ska jag behöva byta på allt nu?
    Om du har olika lösen så behöver du inte vara mer orolig idag än igår.

Däremot vad gäller personuppgifterna (namn, adress osv) så säger ju FL bara att de inte har några spår av att någon varit där. Det låter ju inte så säkert precis.
  • jaghopparhögt
    Anonym skrev 2012-01-21 00:09:31 följande:
    Däremot vad gäller personuppgifterna (namn, adress osv) så säger ju FL bara att de inte har några spår av att någon varit där. Det låter ju inte så säkert precis.
    Det tror inte jag heller, inte heller att man är säker om man ändrar lösenord för troligtvis har sidan massor med hål. De hålen som är fixade nu har ju funnits där länge. Massor med olika hackare kan ha varit inne och plockat saker ur databasen. Skillnad är att igår upptäcktes det. Antagligen för att hackaren igår använde sig av en sökmetod som gjorde att sidan blev väldigt seg. En duktigare hackare kan utnyttja säkerhetshålen utan att det märks.
  • Anonym (111111)
    Anonym (mu) skrev 2012-01-20 23:28:11 följande:
    Jag håller också med om detta. Jag har anmält de av mina inlägg som jag uppfattar som för privata för att vilja få ihopkopplade med mitt namn, om nu det läggs ut på nätet i kombination med mitt användarnamn. Fl plockar bort en del - men har mage att neka en del! Familjeliv! Vad är meningen med att snåla med att plocka bort inlägg när ni har slarvat med säkerheten?
    Hela siten borde tömmas på alla info istället och inte öppnas förrän den är säker!
  • Anonym (Cat)
    jaghopparhögt skrev 2012-01-21 00:17:59 följande:
    Det tror inte jag heller, inte heller att man är säker om man ändrar lösenord för troligtvis har sidan massor med hål. De hålen som är fixade nu har ju funnits där länge. Massor med olika hackare kan ha varit inne och plockat saker ur databasen. Skillnad är att igår upptäcktes det. Antagligen för att hackaren igår använde sig av en sökmetod som gjorde att sidan blev väldigt seg. En duktigare hackare kan utnyttja säkerhetshålen utan att det märks.

Så det är inte säkert att det hjälps att man bytt lösen nu?

Men det är "bara" info man har på FL som dom kan komma åt?
    Andra sajter kan dom inte komma åt om man nu inte har identiskt lösen på alla sidor?

Skriver väl inget jättehemligt här. Men man vill ju helst inte att alla ska få läsa det i kombination med mailadressen...   
  • Anonym (Exakt så ;-))

Detta känns ju inte heller så trösterikt... saxat ur medlemsvillkoren...

4.4 Familjeliv ser till att på bästa sätt upprätthålla, drifta och säkerställa tjänsterna men tar inget ansvar för förlust eller förvanskning av den data eller information som förmedlas via tjänsterna. Familjeliv kan ej hållas ansvarig för obehörigt eller behörigt intrång, förstörelse eller förvanskning av information eller resurser i medlemmens, Familjelivs eller andras tjänster.

Frågan är då om det var  på bästa sätt ifall det läcker värren än ett såll!

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt