• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-21 22:02:48 följande:
    Det har jag också ifrågasatt många gånger.  Låt mig säga såhär: det är inte poppis att ifrågasätta redaktionens beslut. Tyst
    Jag vet. Tyst Skrattande
  • Anonym (Hackad)
    oOOo oOOo skrev 2012-01-21 21:57:21 följande:
    Jo, det är precis det de har gjort

4.4 Familjeliv ser till att på bästa sätt upprätthålla, drifta och säkerställa tjänsterna men tar inget ansvar för förlust eller förvanskning av den data eller information som förmedlas via tjänsterna. Familjeliv kan ej hållas ansvarig för obehörigt eller behörigt intrång, förstörelse eller förvanskning av information eller resurser i medlemmens, Familjelivs eller andras tjänster.

Klippt från användarvillkoren, som du har accepterat.
    "Kraven på säkerhetsåtgärder kan inte frångås ens med den registrerades samtycke".
    Källa:
    http://www.datainspektionen.se/Documents/remissvar/2009-10-18-delgivningslag.pdf
  • Anonym (Cat)

Nu tittade jag på listan som va länkad här i tråden...Min mailadress va med... =(

Men om jag bytt mailadress här på FL och även lösenord idag. Kan dom ta sig in på min profil här ändå nu?

Kan dom ta sig in på mailadressen som ligger med på listan även om jag bytte lösenord där också idag?
    Eller är det värsta som kan hända att man får spam-mail?  

• Anonym

Kom att tänka på en sak när jag läste igenom tråden..
    Det kan omöjligt vara lagligt att hacka sig in i fl:s databas. Man har användarnamnet på han som har gjort det på flashback (om det nu är han men det är väl rätt troligt). Har inte Flashback namn och information på sina medlemmar? Borde inte vara några problem att få tag i honom?? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-21 22:01:14 följande:
    Om det händer något kriminellt här så kan dom ju faktiskt spåra medlemmarna på ip-numret med hjälp av polisen.
    Varken FL eller polisen kan spåra via IP. Det är alltid åklagare som beslutar om detta och det görs bara om brottet kan leda till fängelse i 2 år eller mer. Därefter vänder sig polisen till ISP'n (internetleverantören) som tar fram den fysiska personen bakom abonnemanget. Det krävs dock att ISP'n sparar loggarna ett antal veckor, min gör det inte.   Med andra ord är det lite för många instanser för att det ska vara trovärdigt att medlemmar blir uppspårade. Enda gången jag skulle kunna tänka mig att det sker är om man bombhotar Obama eller berättar här om intrångetsförsöket man gjorde mot Pentagon. DÅ går det snabbt som tusen innan man har ett antal blåklädda biffar bankandes på dörren. Har ag läst i alla fall och då måste det vara sant.
  • Arcitect
    Anonym skrev 2012-01-21 22:06:59 följande:
    Kom att tänka på en sak när jag läste igenom tråden..
    Det kan omöjligt vara lagligt att hacka sig in i fl:s databas. Man har användarnamnet på han som har gjort det på flashback (om det nu är han men det är väl rätt troligt). Har inte Flashback namn och information på sina medlemmar? Borde inte vara några problem att få tag i honom?? 
    Öööh.. ponera att man sysslar med aktivitet som hacking.. Tror du i din vildaste fantasi att man stansar någon som helst korrket information om sig själv på nätet då med tanke på att man förmodligen är lika rädd för sig själv som för andra att dom skall få tag i informationen? lol..

Svar nej.. Det är nog inte så enkelt..

Game Over
  • Anonym (inte med)
    oOOo oOOo skrev 2012-01-21 21:54:40 följande:
    Vet inte. Antar att de skickar ett nytt lösenord i klartext i mailet eftersom det är så man får det när man registrerar sig.
    Det gillas ju...inte.
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-21 21:55:56 följande:
    Ja, jag har godkänt lagringen, men FL kan inte friskriva sig från ansvaret för datasäkerheten för mina personuppgifter.
    Men det finns alltid en risk att någon kommer åt dina uppgifter. Så jag antar ju att man i avtalet (som folk aldrig läser), friskriver sig från en hel del. Det är upp till användaren att lämna så lite personligt som möjligt ifrån sig när man reggar sig på såna här sidor. Däremot så finns det lite högre krav på banker exempelvis.
  • Anonym
    Arcitect skrev 2012-01-21 22:08:26 följande:
    Öööh.. ponera att man sysslar med aktivitet som hacking.. Tror du i din vildaste fantasi att man stansar någon som helst korrket information om sig själv på nätet då med tanke på att man förmodligen är lika rädd för sig själv som för andra att dom skall få tag i informationen? lol..

Svar nej.. Det är nog inte så enkelt..
    Nej det var nog inte så genomtänkt nej =)
    Men är det tillåtet att ha sånna trådar som dom har lagt ut på flaschback? Oavsett om han har korrekt namn eller inte så borde dom väl stänga av han från forumet? Och framför allt stänga ner tråden?
  • Arcitect
    Anonym skrev 2012-01-21 22:11:47 följande:
    Nej det var nog inte så genomtänkt nej =)
    Men är det tillåtet att ha sånna trådar som dom har lagt ut på flaschback? Oavsett om han har korrekt namn eller inte så borde dom väl stänga av han från forumet? Och framför allt stänga ner tråden?

Flashback är grundaren till anarkistens hemkokbok.. där är allt tillåtet.. :) Det skulle vara peddo-info som kan tänkas vara struket men annars allt... ja..
    Game Over
  • oOOo  oOOo
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-21 22:05:59 följande:
    "Kraven på säkerhetsåtgärder kan inte frångås ens med den registrerades samtycke".
    Källa:
    www.datainspektionen.se/Documents/remissvar/2...
    FL har inte lämnat ut något, de har blivit hackade. Sedan tror jag inte att just det dokumentet riktar sig till nätforum utan mer till krav på hur man ska delge någon sekretessbelagd information elektroniskt.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt