• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-21 21:47:29 följande:
    Kollade snabbt upp PUL (lagen.nu/1998:204):

"31 § Den personuppgiftsansvarige skall vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas. Åtgärderna skall åstadkomma en säkerhetsnivå som är lämplig med beaktande av

a) de tekniska möjligheter som finns, b) vad det skulle kosta att genomföra åtgärderna, c) de särskilda risker som finns med behandlingen av personuppgifterna, och d) hur pass känsliga de behandlade personuppgifterna är.

"
    Ja, hur pass känsliga är de behandlade personuppgifterna??
    Användarnamnen kan kopplas till inlägg i forumet som är av känslig natur och till en e-mailadress, som i värsta fall kan ledas till en verklig person.

Det handlar om handhavandet och är något helt annat men du har godkänt själva lagringen.
  • Anonym

Ponera att jag avregistrerar mig, försvinner kopplingen till mig på alla mina trådar då eller kan någon som vet att jag är jag för all framtid koppla ihop dom till mig? Självklart inte dom trådarna som har mitt nick utan dom anonyma menar jag. Är mejlen man hade till sitt konto här för alltid sammankopplad med ens gamla nick som man avreggar, om fl blir hackat och någon sprider ut det?

• Anonym (inte med)
    oOOo oOOo skrev 2012-01-21 21:48:27 följande:
    Är det någon mer än jag som tycker det låter skumt att tomat skriver att lösenorden är krypterade?

Är de krypterade betyder ju det också att familjeliv kan dekryptera dem vilket betyder att de har lösenorden. Detta brukar inte vara bra eftersom det öppnar för insiderattacker. Hashar är gängse standard för detta. 
    Hur ser det ut när man trycker att man har glömt lösenord här? Alltså....vad står i mailet man får, eller måste jag testa? :P
  • oOOo  oOOo
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-21 21:52:20 följande:
    Hur ser det ut när man trycker att man har glömt lösenord här? Alltså....vad står i mailet man får, eller måste jag testa? :P
    Vet inte. Antar att de skickar ett nytt lösenord i klartext i mailet eftersom det är så man får det när man registrerar sig.
  • Anonym (Hackad)
    Anonym skrev 2012-01-21 21:50:50 följande:
    Det handlar om handhavandet och är något helt annat men du har godkänt själva lagringen.
    Ja, jag har godkänt lagringen, men FL kan inte friskriva sig från ansvaret för datasäkerheten för mina personuppgifter.
  • oOOo  oOOo
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-21 21:55:56 följande:
    Ja, jag har godkänt lagringen, men FL kan inte friskriva sig från ansvaret för datasäkerheten för mina personuppgifter.
    Jo, det är precis det de har gjort

4.4 Familjeliv ser till att på bästa sätt upprätthålla, drifta och säkerställa tjänsterna men tar inget ansvar för förlust eller förvanskning av den data eller information som förmedlas via tjänsterna. Familjeliv kan ej hållas ansvarig för obehörigt eller behörigt intrång, förstörelse eller förvanskning av information eller resurser i medlemmens, Familjelivs eller andras tjänster.

Klippt från användarvillkoren, som du har accepterat.
  • Anonym
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-21 21:55:56 följande:
    Jo det kan dem därför att PUL säger att de ska göra det de kan och att eventuella åtgärder ska vägas mot kostnaden. Anses det för dyrt behöver de inte, anledningen till detta är att det annars skulle sluta med konkurs för oändligt många småföretag.
    Även det står med i användaravtalet vilket iofs är onödigt eftersom det ingår i PUL.
  • Soffpotatis

Dom skickar ett nytt lösen till dig på den epost du lämnat.  Jag glömde mitt lösen och mailade dom. Jag fick ett lösen som va 5 tecken blandat. Detta var för några månader sen.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-21 21:58:47 följande:
    Jo det kan dem därför att PUL säger att de ska göra det de kan och att eventuella åtgärder ska vägas mot kostnaden. Anses det för dyrt behöver de inte, anledningen till detta är att det annars skulle sluta med konkurs för oändligt många småföretag.
    Även det står med i användaravtalet vilket iofs är onödigt eftersom det ingår i PUL.
    Jag frågade för flera år sen varför dom skulle ha all min info inkl skostorlek och hårfärg för att skriva här och fick inget svar. Jag menar herregud, räcker det inte med en epost och lösenord för att vara medlem? Om det händer något kriminellt här så kan dom ju faktiskt spåra medlemmarna på ip-numret med hjälp av polisen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-21 22:01:14 följande:
    Jag frågade för flera år sen varför dom skulle ha all min info inkl skostorlek och hårfärg för att skriva här och fick inget svar. Jag menar herregud, räcker det inte med en epost och lösenord för att vara medlem? Om det händer något kriminellt här så kan dom ju faktiskt spåra medlemmarna på ip-numret med hjälp av polisen.
    Det har jag också ifrågasatt många gånger.  Låt mig säga såhär: det är inte poppis att ifrågasätta redaktionens beslut. Tyst
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt