persikofjaril skrev 2012-02-26 21:36:48 följande:
Vi var på sambons föräldrars lantställe 3 dagar över midsommarhelgen (to-lö). Vi skulle ha tagit med katten dit om det inte hade varit för att deras vänner också var där med sina två hundar. Förra sommaren (2010) hade vi med katten samtidigt som hundarna var där, och det slutade med att hon klättrade upp i ett träd och vägrade komma ner. Vi fick klättra upp och hämta ner henne. Vi kände att den här gången var det bättre om hon slapp träffa hundarna, och sambons moster ställde mer än gärna upp och kom hit och fixade. Det är inte så att vi brukar lämna katten helt ensam utom under dagen när vi är på jobbet.
Vi försöker aktivera katten så gott det går. Leker med henne, skaffar nya leksaker då och då, kelar med henne när hon är på det humöret.
Efter midsommar hände väl egentligen inte så mycket vad jag kan komma ihåg. Det dröjde ett tag innan hon kissade igen. Sen upptäckte vi att jag var gravid, och jag tror det var då som hon började kissa allt oftare i hallen. Men om det nu är det hon protesterar mot så vet jag inte riktigt vad vi ska göra åt saken, för vi vill ju ha barnet.
Vi har funderat flera gånger på att skaffa en katt till. Men hon verkar inte gå så bra ihop med andra katter heller. Inte för att hon iofs träffat på så många, innekatt som hon är. Det har bara aldrig känts som en bra idé av någon anledning. Kanske skulle ta upp det igen med sambon dock.
När det gäller lådan så har vi en med överdel och en liten lucka som katten går in genom, och sanden är såndär sand som klumpar sig när den blir blöt. "Cal le cat, cat litter" Har funkat alldeles utmärkt under lång tid. Men just nu är det svårt att säga eftersom katten kissar i hallen, men bajsar i lådan.
Vad mer? Ja. Vi har väl köpt lite nya möbler. Och förstås har det tillkommit bebisgrejer också.
Vet inte om hon kanske är deprimerad. Hon kan ligga långa perioder i vår fåtölj i vardagsrummet, jag vet att det är normalt för katter att vila, så det behöver ju inte betyda nåt.
Åh. Älskar vår lilla kissemiss, skulle så gärna vilja att hon kunde tala så hon kunde berätta vad som är fel, alternativt att jag och sambon kunde lära oss förstå vad hon villl. Vill helst ha kvar henne, men måste medge att det börjar bli rätt jobbigt nu. Och kommer inte att bli lättare sen när bebisen kommit.
Det där med att hon kissade under misommar behöver ju inte hänga ihop med kisseriet nu, men kan göra det. Låter som det var en protest mot att hon var ensam, och det akn ju tyvärr bli en ovana. Jag har en katt som haft problem med att kissa utanför lådan länge, och vi har äntligen kommit tillrätta med det. Det har visat sig att hon har artros i ryggen, det gjorde alltså troligtvis ont att hoppa i lådan. Du skriver att er katt gärna ligger långa perioder i fåtöljen. Det var så vi märkte att hon hade ont bl a, samt att hon gärna ligger ned och leker.
Er katt kanske också har dålig rygg? Oavsett då kommer lite tips:
- Byt till en låg låda utan tak. Låg så att det inte ska göra ont om hon ev. har värk och så att hon kan se ut - en del vill ha koll på omgivningen samtidigt. Tak kan vara skrämmande.
- Ställ undanskymt i ett hörn där katten känner sig trygg. Våran har sin låda inne i en gågarderob.
- Vi upptäckte att hon även blivit mycket petigare med att det ska vara supersuperrent. Vanlig sand hatar hon numera, det kan tydligen ändra sig. Det var först när vi prövade vita kristaller som absorberar lukt som hon började gå i lådan igen. Har ni testat dem? Toppen för finkänsliga katter! Och vi tar alltid bort bajs direkt vi ser det.
- Där katten har kissat - rengör alltid med ättika och sprit. Jag använder både och - ättikan för att få bort kisslukten, spriten för att få bort ättikalukten men även för att göra det extra rent. Vi märkte en avsevärd skillnad när vi började med detta, då hon slutade kissa på samma ställen. de kissar ju gärna där det redan luktar. Även om vi inte känner det och har rengjort med Ajax eller nåt.
Hoppas råden kan hjälpa. Vet hur det är när man känner sig rådlös! Numera kissar hon mycket sällan utanför, och de gångerna har det varit mitt fel att jag inte sett att det legat bajs i.