• vektra

Avliva katt!!?

Min katt har precis kissat ner hela min sons säng (han är 8mån). Det här är lååååångt ifrån första gången och mitt tålamod tog precis slut!! Jag orkar inte längre:,( Jag har försökt allt utom att kastrera henne för att det här ska sluta, anledningen till att hon inte är kastrerad är för att hon fått två kullar tidigare (hon är 5-6 år nu) Min ekonomi är förändrad från när jag skaffa henne och jag har inte råd att chansa på att en kastrering kanske fungerar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med henne nu för vem fan vill ha en kisskatt och då är alternativet avlivning enligt mig även om man inte avlivar friska katter. Kissat inne har hon gjort många gånger, flera av gångerna när hon löpt men även när hon inte gjort det. Men innan var det jag som led nu måste jag ju tänka på min son också!!! Han har inte valt att ha det såhär lika lite som katten valde det här:( Att skriva en annons i stil med "kiss-katt bortskänkes till djurvän" tror jag knappast är så säljande:,( Så vad farao ska jag göra? Jag har som sagt var inte råd att kastrera henne jag lever på gränsen och är ensam med min son. Och för 5 år sen när jag skaffa katten hade jag det inte som nu så inga påhopp att jag inte ska ha djur när jag inte har råd, tack. Ett råd tack, uppmuntran, förslag på vad jag ska göra osv vill jag ha:,(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-26 00:59
    Fattar ni inte att jag är ledsen!? Sen står det varför hon inte är kastrerad. Strö salt i såren för all del! Ska jag lägga pengar på kastrering (som inte finns) för att sen inse att det inte fungerar. Och då bli tvungen att göra, ja vadå? Jag tar ansvar för henne för guds skull jag har stått ut i 5 år med henne.
    Ni som fäller elaka kommentarer kan ju knappast tycka att min son ska behöva sova i kiss.
    Jag ville väl mest höra om någon ansåg det vara en bra ide att lämna bort henne. Jag har veterinär undersökt henne tidigare, testat spray, möblerat om skålar, kattlåda, bytt sand, installerat fler lådor, låtit henne vara ute/inne, apotekets feliway och gud vet vad.

• Svar på tråden Avliva katt!!?
  • Lilltroll1

Förstår ditt dilemma TS nu framgår det inte av ditt inlägg om katten är ute/innekatt eller om hon hr möjlighet att få vara ute öht, dom flesta katter (nej jag säger inte alla) som kissar inne har antingen sjukdoms rellaterade prob (det har du uteslutigt såg jag)

eller så är dom helt enkelt missnöjda med tillvaron hemma, vår förra honkatt va det och hon fick flytta hem till min mamma och hennes hankatt och då slutade även kissproblemet.

Dvs försök att omplacera henne om du kan för du behöver faktiskt inte skriva kissktt i annonsen ;)  utan att hon vill vara utekatt t.ex.

NEJ ALLA MORALTANTER JAG SÄGR INTE AT HON SKA LJUGA I ANNONSEN!!!!

Men att inte skriva kisskatt är väl ändå bättre än att tvingas avliva katten.

• PumpkinQueen
    Lilltroll1 skrev 2012-03-01 13:02:10 följande:
    Förstår ditt dilemma TS nu framgår det inte av ditt inlägg om katten är ute/innekatt eller om hon hr möjlighet att få vara ute öht, dom flesta katter (nej jag säger inte alla) som kissar inne har antingen sjukdoms rellaterade prob (det har du uteslutigt såg jag)

eller så är dom helt enkelt missnöjda med tillvaron hemma, vår förra honkatt va det och hon fick flytta hem till min mamma och hennes hankatt och då slutade även kissproblemet.

Dvs försök att omplacera henne om du kan för du behöver faktiskt inte skriva kissktt i annonsen ;)  utan att hon vill vara utekatt t.ex.

NEJ ALLA MORALTANTER JAG SÄGR INTE AT HON SKA LJUGA I ANNONSEN!!!!

Men att inte skriva kisskatt är väl ändå bättre än att tvingas avliva katten.

Så du föreslår att hon ska släppa ut en okastrerad honkatt? Det var det dummaste jag någonsin hört.
  • NoWords

min katt gjorde så.. hon va under året när hon började kissa OCH bajsa i sonens säng.. hon höll på med de i några månader, provade oxå allt, men inget funkade. tills jag fick henne kastrerad o kunde låta henne gå in och ut som hon ville (fick inte det tidigare då jag inte ville få oönskade kattungar)
    har inte haft problem med henne sen dess, hon är 6år nu..

du har inte möjlighet och spara lite pengar i månaden och få de gjort.. det är ju ändå en familjemedlem o man bör väl prova allt, även om det kanske inte funkar.. vår vet tog 900kr för kastrering o idmärk.
    och tycker 900 kr är min katt mer än värd! hellre det än avlivning

• Lilltroll1
    PumpkinQueen skrev 2012-03-01 13:13:14 följande:
    Så du föreslår att hon ska släppa ut en okastrerad honkatt? Det var det dummaste jag någonsin hört.
    D skrev jag inte.

jag frågade om hennes katt redan nu hade möjlighet att gå ut (hon har som sagt redan fått 2 kullar)
    För om hon har haft utegångs möjligheter förut men inte får längre kan det vara en markering av missnöje som hon nu kissar inne.

Sen om hon nu "ger bort katten" så är det upp till dom nya ägarna att kastrera katten det är inget hon kan tvinga dom till för jag förutsätter att hon skriver i annonsen att den är okastrerad
  • PumpkinQueen
    Lilltroll1 skrev 2012-03-01 13:21:50 följande:
    D skrev jag inte.

jag frågade om hennes katt redan nu hade möjlighet att gå ut (hon har som sagt redan fått 2 kullar)
    För om hon har haft utegångs möjligheter förut men inte får längre kan det vara en markering av missnöje som hon nu kissar inne.

Sen om hon nu "ger bort katten" så är det upp till dom nya ägarna att kastrera katten det är inget hon kan tvinga dom till för jag förutsätter att hon skriver i annonsen att den är okastrerad
    Personligen skulle jag aldrig köpa en katt av någon som låtit den gå ute okastrerad. Det vore att stödja dessa oseriösa backyard-breeders.
  • Flisis

Vad är felet att låta en Okastrerad katt gå ute? Om man vill ha kattungar?
    Förstår ditt dilemma om tankar om avlivning. Har själv haft en som kissade i sängen och jag höll på att bli galen. Bokade tid för avlivning men ångrade mig 10min innan och lämnade han hos mamma ist. Där fick han gå ute och kissade aldrig en gång inne. Men han va kastrerad..

• PumpkinQueen
    Flisis skrev 2012-03-01 13:37:38 följande:
    Förstår ditt dilemma om tankar om avlivning. Har själv haft en som kissade i sängen och jag höll på att bli galen. Bokade tid för avlivning men ångrade mig 10min innan och lämnade han hos mamma ist. Där fick han gå ute och kissade aldrig en gång inne. Men han va kastrerad..
    Det finns 100000 hemlösa katter i Sverige. Varför producera fler? Och om man inte har råd att kastrera en katt, hur ska man då ha råd att ta hand om kattungar och kastrera dessa när det blir dags?
  • Alicekatarina
    Flisis skrev 2012-03-01 13:37:38 följande:

Här kan du läsa mer om varför det är omoraliskt av oss kattägare att släppa ut våra katter innan de är kastrerade och id-märkta: http://www.kattstatus.se/sida34.html

• Alicekatarina
    Flisis skrev 2012-03-01 21:56:47 följande:
    Men om jag vill ha kattungar så är väl det upp till mig?

Ja visst. Du tänker som de flesta vanliga kattägare. Struntar fullständigt hur det ser ut för vår huskatt idag, och väljer bara att producera fler. Du tänker bara på den eller de små söta kattungar du vill ha. Du tänker inte hur din katthonas "ras" i stort har det, hur enormt lidande de utsätts för, och troligtvis också din katthonas avkommor. 

Själv reagerade jag kraftigt när jag fick höra att det finns ett så stort överskott på huskatter, att våra katthem är ständigt överfulla, och ändå lever mer än 100 000 huskatter hemlösa ute i vårt land. Detta är vårt enskilt största djurskyddsproblem i Sverige. Min reaktion ledde till att jag valde att kastrera min katthona, för jag vill inte höra till de kattägare som bidrar till problemet genom att skaffa fler små söta kattungar. Jag avstod. För min honas skull, för hennes ungars och kommande ungars skull. Ja för huskattens skull i stort. Men det är jag det.   
Svar på tråden Avliva katt!!?