• vektra

Avliva katt!!?

Min katt har precis kissat ner hela min sons säng (han är 8mån). Det här är lååååångt ifrån första gången och mitt tålamod tog precis slut!! Jag orkar inte längre:,( Jag har försökt allt utom att kastrera henne för att det här ska sluta, anledningen till att hon inte är kastrerad är för att hon fått två kullar tidigare (hon är 5-6 år nu) Min ekonomi är förändrad från när jag skaffa henne och jag har inte råd att chansa på att en kastrering kanske fungerar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med henne nu för vem fan vill ha en kisskatt och då är alternativet avlivning enligt mig även om man inte avlivar friska katter. Kissat inne har hon gjort många gånger, flera av gångerna när hon löpt men även när hon inte gjort det. Men innan var det jag som led nu måste jag ju tänka på min son också!!! Han har inte valt att ha det såhär lika lite som katten valde det här:( Att skriva en annons i stil med "kiss-katt bortskänkes till djurvän" tror jag knappast är så säljande:,( Så vad farao ska jag göra? Jag har som sagt var inte råd att kastrera henne jag lever på gränsen och är ensam med min son. Och för 5 år sen när jag skaffa katten hade jag det inte som nu så inga påhopp att jag inte ska ha djur när jag inte har råd, tack. Ett råd tack, uppmuntran, förslag på vad jag ska göra osv vill jag ha:,(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-26 00:59
    Fattar ni inte att jag är ledsen!? Sen står det varför hon inte är kastrerad. Strö salt i såren för all del! Ska jag lägga pengar på kastrering (som inte finns) för att sen inse att det inte fungerar. Och då bli tvungen att göra, ja vadå? Jag tar ansvar för henne för guds skull jag har stått ut i 5 år med henne.
    Ni som fäller elaka kommentarer kan ju knappast tycka att min son ska behöva sova i kiss.
    Jag ville väl mest höra om någon ansåg det vara en bra ide att lämna bort henne. Jag har veterinär undersökt henne tidigare, testat spray, möblerat om skålar, kattlåda, bytt sand, installerat fler lådor, låtit henne vara ute/inne, apotekets feliway och gud vet vad.

• Svar på tråden Avliva katt!!?
  • Kimona

Kastrera katten! Det funkade för oss

• Kimona

En kastrering kostar runt 1000 kronor. En avlivning är betydligt dyrare så du kan inte skylla på att du inte har råd.
    En tusenlapp kan du säkert låna av någon. Det är värt det!

Vår hona kissade i påsen med nytvättade kläder, i sängen, i fåtöljer, på mattor med mera och kastreringen tog bort det helt så länge man sköter lådan såklart.

• pluvdo

Ja, kastrera katten.

Jag fick halva kastreringen betalad av Göteborgs djurskyddsförening eller något sådant eftersom jag inte hade råd att betala hela själv. Min katt var dessutom en hemlös katt som jag tog hand om eftersom hon hade blivit ihjälslagen av upphittarna annars.

Du kanske kunde kolla upp om det finns några möjligheter att få hjälp någonstansifrån?

Att avliva en katt för att den kissar inne (vilket förmodligen beror på att den inte är kastrerad) är bara... ja... nej, det tänker jag inte skriva här. Jag vill inte bli bannad.

• Mynta

Låna pengar av någon för att kastrera henne. Som någon sa kostar det minst lika mycket att avliva henne, så oavsett vad du bestämmer dig för så måste du ut med någon tusenlapp...

• Peachpie

Lämna in katten på ett katthem om du inte har råd/vill/orkar lägga ner tid och pengar på katten. På ett katthem har den i alla fall chansen att få omtanke och omvårdnad. En katt kissar inte i en säng för att jävlas, det är antingen problem med urinvägarna eller annan sjukdom eller ett beteendeproblem som faktiskt (!) kan lösas OM man orkar/vill lägga ner tid och energi på det.

• Peachpie

Bara för att katten kissar hos dig så betyder INTE det att den skulle göra det om den fick en annan ägare eller kom till ett katthem. katter som kissar på fel ställe/utanför kattlådan gör det pga sjukdom,stress eller för att den har beteendeproblem. Är det inte pga sjukdom så är det ofta pga stress. Stress för en katt kan vara en massa olika saker och är ofta svårt för en människa att förstå.  Stress för en katt kan tex vara att det finns många katter i samma trappuppgång, dominanta katter inom reviret ( ett revir kan för en katt vara ett område utanför även om det är en innekatt), att lådan har fel sand/strö, att det är mycket ljud från grannarna ( ljud som människor knappt hör kan stressa en katt, så även om vi människor tycker att vi bor i ett lugnt område så kan det vara stress för en katt), lådan kan stå fel enligt katten, att lådan rengjorts med "fel rengöringsmedel", att vattenskålen står för nära lådan, att det är för lite eller för mycket strö i lådan, att lådan står i drag/för kallt, att människorna i hushållet inte leker med katten och aktiverar den tillräckligt......Det finns som sagt så många olika orsaker till "stress" för en katt.
    Lämna in katten på ett katthem och ge den en chans till ett bättre liv hos någon annan.

• Sephrenia89

Jag tycker katten låter stressad.

Katter kan ofta kissa på saker som de inte gillar, de kanske är bebisdoften från sängen som hon tycker luktar toalett eller lukten hon förknippar med stressed dvs din son. 

• Elssie

Åh nej. Ge katten en chans, till.
    Det minsta du kan göra är ju att placera henne på ett katthem eller liknande. 
    Eller så kanske man kan sätta ut en annons på blocket och skriva att det kommer bli på "prov" innan för att se så både du och köparen känner er säkra. På så sätt kan ju köparen faktiskt lämna tillbaka henne om det blir problem.
    Detta är så klart något som bara funkar någon enstaka gång då det vore extremt orättvist att hålla på och flytta runt katten hela tiden. Jag menar mest att man isf lämnar det lite öppet. Hmm, kanske är en dum idé nu när jag tänker efter. Äh! :) 

Bara för att den kissar runt hos dig så behöver det inte betyda att den gör det i ett annat hem. Katter kan ju vara väldigt känsla mot saker som vi inte ens skulle kunna föreställa oss. Som Peachpie skriver. Det finns SÅ många olika saker som kan störa en katt. 
    Och som flera sagt innan så kostar avlivning oftast mer än att kastrera så det är inget du tjänar på rent ekonomiskt. Jag, personligen, tycker att det absolut är värt att chansa. 

Jag hade en katt för många år sedan som kissade lite överallt. Jag vet hur otroligt frustrerande det kan vara och är när man är i en sådan situation. Men vi klurade ut vad som var felet hos oss. Vi började med att flytta mat, vatten och låda långt ifrån varandra. Vi bytte sand. Och detta gjorde att katten i alla fall minskade antal gånger.
    Men det som verkligen gjorde det hos oss var att jag slutade flytta på saker. Alltså möbler och liknande.
    Så fort jag började göra om i hemmet så blev hon osäker och visade det genom att kissa på olika ställen.
    Efter att jag slutade med detta så upphörde det helt. 
    Det går alltså att få bukt på problemet. Om man orkar lägga ner lite energi.

Du skriver att hon kissat i barnets säng. Är det oftast där det händer? Kanske är det tvättmedlet eller sköljmedlet hon reagerar på?!
    Åh, förstår att det är jobbigt... Men försök att tänka på vad du gjort den senaste tiden som skulle kunna bidra till hennes beteende. Lycka till!  

• ELHU

Bara läst TS!!

Fy vilken oansvarig Kattägare. Om ekonomin inte såg ut så här för 5 år sen, varför kastrera du inte då?
    Vem som helst kan räkna ut med arslet att framtiden kan förändras.

Kastrera!!! Eller så hoppas jag du hittar ny ägare som älskar katten mer än du!
    Avlivning pga du inte tar ansvar känns inte som ett alternativ.
    Hoppas inte du lämnar bort eller har ihjäl ungen om den kissar i säng eller soffa.

Svar på tråden Avliva katt!!?