• vektra

Avliva katt!!?

Min katt har precis kissat ner hela min sons säng (han är 8mån). Det här är lååååångt ifrån första gången och mitt tålamod tog precis slut!! Jag orkar inte längre:,( Jag har försökt allt utom att kastrera henne för att det här ska sluta, anledningen till att hon inte är kastrerad är för att hon fått två kullar tidigare (hon är 5-6 år nu) Min ekonomi är förändrad från när jag skaffa henne och jag har inte råd att chansa på att en kastrering kanske fungerar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med henne nu för vem fan vill ha en kisskatt och då är alternativet avlivning enligt mig även om man inte avlivar friska katter. Kissat inne har hon gjort många gånger, flera av gångerna när hon löpt men även när hon inte gjort det. Men innan var det jag som led nu måste jag ju tänka på min son också!!! Han har inte valt att ha det såhär lika lite som katten valde det här:( Att skriva en annons i stil med "kiss-katt bortskänkes till djurvän" tror jag knappast är så säljande:,( Så vad farao ska jag göra? Jag har som sagt var inte råd att kastrera henne jag lever på gränsen och är ensam med min son. Och för 5 år sen när jag skaffa katten hade jag det inte som nu så inga påhopp att jag inte ska ha djur när jag inte har råd, tack. Ett råd tack, uppmuntran, förslag på vad jag ska göra osv vill jag ha:,(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-26 00:59
    Fattar ni inte att jag är ledsen!? Sen står det varför hon inte är kastrerad. Strö salt i såren för all del! Ska jag lägga pengar på kastrering (som inte finns) för att sen inse att det inte fungerar. Och då bli tvungen att göra, ja vadå? Jag tar ansvar för henne för guds skull jag har stått ut i 5 år med henne.
    Ni som fäller elaka kommentarer kan ju knappast tycka att min son ska behöva sova i kiss.
    Jag ville väl mest höra om någon ansåg det vara en bra ide att lämna bort henne. Jag har veterinär undersökt henne tidigare, testat spray, möblerat om skålar, kattlåda, bytt sand, installerat fler lådor, låtit henne vara ute/inne, apotekets feliway och gud vet vad.

• Svar på tråden Avliva katt!!?
  • ForReal
    Migrän skrev 2012-02-28 22:52:10 följande:
    Haha jag är också vegetarian. Därför jag skrev det. Skulle aldrig offra mitt eller en närståendes välmående för ett djur. 
    Jag tror knappast deras välmående står och tippar med detta. Du skulle inte försöka med allt och heller ens testa olika saker? Dessutom tycker jag inte din jämförelse med att man borde vara vegetarian för att vara emot att avliva ett husdjur är ett dugg relevant? Men du kanske sätter likhetstecken med husdjur och kött i ICA-disken. Jag har tagit mig an mitt husdjur och därför är det min skyldighet att göra allt jag kan för att det ska bli bra. Eller hur? 
  • ForReal
    persikofjaril skrev 2012-02-28 21:18:05 följande:
    Min sambo pratade med en tjej som jobbar på ett katthem idag för att höra om de hade några tips. Hon föreslog att vi skulle bestämma ett klockslag då vi under en halvtimme varje dag skulle ge katten all vår uppmärksamhet, tex leka och kela med den. Katter är ju vanedjur, därav att det ska vara vid samma klockslag varje dag. Vi ska nu testa detta, och jag tycker även att du ska göra det ts. Det är absolut värt ett försök. Dock får man ju ge det lite tid för att se om det fungerar. Det kommer nog inte att bli några förändringar över en natt, men hon på katthemmet sa att det brukar fungera i 9 fall av 10.

(Obs! Självklart ska man inte totalignorera katten under resten av dygnet, det är mer att just den där halvtimmen ska bli en rutin.)
    Det här är ett skitbra tips, tack persikofjaril för att du delar med dig! Jag tror ofta att vi människor inte förstår eller ser att katterna kanske behöver mer tid där vi ägnar oss helt åt dem, och inte bara ger dem en klapp över ryggen då och då.
  • N3NN3

Håller med ang välmående .. Mår jättedåligt pga mina katter... Men är för dum för att göra mig av med dem ..lever som i ett fängelse med dem.de styr över min möblering och allt som köps hem. Kan inte ha det så som jag vill ha det hemma pga dem. Håller på att bli galen. Kan inte ta ett beslut över deras liv. Har inte samvete till detta. Vet inte vad jag ska ta mig till.
    Behöver inga dumma/självklara tips från nemo eller mynta...har prövat allt. Gett upp.

• persikofjaril

Jag håller absolut med om att om man valt att skaffa en katt (eller annat djur) så måste man ju ta ansvar för detn och ta hand om den. Hatar folk som skaffar en "sommarkatter" och sen bara slänger ut dem, hur tänker man då?
    Dock. om kattens beteende plötsligt ändras och blir till ett problem, och man provar allt man kan komma på för att komma tillrätta med det, och inget hjälper. Då kan jag förstå att man blir trött på det hela. Jag dömer inte dem som vill göra sig av med katten i det läget. Det måste var och en få bestämma ärligt talat. Sen att jag själv inte skulle klara av att ta min katt till veterinär för avlivning är en annan sak. Jag kommer även tycka det är fruktansvärt jobbigt att lämna bort katten till ett katthem, man vet ju inte om hon hamnar hos en bra människa sen eller kanske hos en riktig idiot, om vi nu blir tvungna att lämna bort henne. Men det hoppas jag att vi slipper. Vi vill ju ha henne kvar här hemma.

• Migrän
    ForReal skrev 2012-02-29 00:35:34 följande:
    Jag tror knappast deras välmående står och tippar med detta. Du skulle inte försöka med allt och heller ens testa olika saker? Dessutom tycker jag inte din jämförelse med att man borde vara vegetarian för att vara emot att avliva ett husdjur är ett dugg relevant? Men du kanske sätter likhetstecken med husdjur och kött i ICA-disken. Jag har tagit mig an mitt husdjur och därför är det min skyldighet att göra allt jag kan för att det ska bli bra. Eller hur? 
    Jag skulle testa med precis så mycket jag hade ekonomi och möjlighet till. Jag hade dock fortfarande aldrig tyck att det var ok att jag eller mina ungar skulle sova i en nerkissad säng och jag hade eller inte lagt så mycket pengar att mina barns levnadsstandard hade behövt ta stryk på grund av höga vetrinärskostnader. Läs TS så märker du att hon både mår dåligt och inte har råd med saker som potentiellt inte fungerar.  Och ja, jag tycker att alla djur är lika värda, husdjur eller inte. Dessutom kommer katten inte lida av en avlivning. 
  • Liten latte
    Migrän skrev 2012-02-28 22:52:10 följande:
    Haha jag är också vegetarian. Därför jag skrev det. Skulle aldrig offra mitt eller en närståendes välmående för ett djur. 

Har man den inställningen ska man inte skaffa djur från första början.
  • Liten latte
    Anna-Greta skrev 2012-02-28 22:43:54 följande:
    Ursäkta,men du skriver det själv. I hela dess liv. Om man avlivar en katt så lever den inte mer.
    Det är inte förbjudet att avliva friska katter. Man må ha moraliska värderingar, men det är fullt lagligt.
    En katt är en katt. Ett djur. Man avlivar djur.

Nej visst, olagligt är det ju inte. Men skaffar man ett djur och tänker att "äh, det är ju bara ett djur, funkar det inte kan jag ju avliva det", då ska man faan inte skaffa djur!
    Man får väl tänka ett steg längre innan man tar hem en katt. De kan bli uppemot en 20 år gamla! Det är långtifrån ovanligt att de kissar inne. De kan klösa i soffan och riva ner blomkrukor från fönsterbrädan. Det kostar att gå till veterinären för undersökningar. Det är sånt man måste ha i åtanke och väga för-och nackdelar!

• PumpkinQueen

Ja du TS, om man inte kastrera sina katter så blir det så där. Hoppas att du lärt dig någonting.

• PumpkinQueen
    Anna-Greta skrev 2012-02-28 22:43:54 följande:
    Ursäkta,men du skriver det själv. I hela dess liv. Om man avlivar en katt så lever den inte mer.
    Det är inte förbjudet att avliva friska katter. Man må ha moraliska värderingar, men det är fullt lagligt.
    En katt är en katt. Ett djur. Man avlivar djur.

Fast det är ju DJUR. Alltså levande varelser. Inte leksaker. Om man har någon moral och empati i kroppen så ser man till att ta hand om sina djur på bästa sätt. Annars är man en självisk idiot. Att dessa människor har något problem i knoppen visas ju även av att de uppenbarligen inte kan försörja sig själva: Om man inte har råd att spara ihop en tusenlapp till en kastrering så har man uppenbarligen någon slags mental funktionsnedsättning. Det skrämmande är att de ändå skaffar barn.
  • PumpkinQueen
    Migrän skrev 2012-02-29 15:01:48 följande:
    Har man din inställning ska man inte ha partner, barn, vänner eller föräldrar. Jag är 100% nöjd med att prioritera människor före djur. Med de sagt har jag två 15 åriga, synnerligen välmående kattdamer som jag avgudar.
    Skillnaden är att partner, vänner och föräldrar själva väljer om de vill bli utsatta för ens sällskap. Katter har inte detta val, de måste finna sig i sina ägare -även om det är usla människor.
Svar på tråden Avliva katt!!?