• vektra

Avliva katt!!?

Min katt har precis kissat ner hela min sons säng (han är 8mån). Det här är lååååångt ifrån första gången och mitt tålamod tog precis slut!! Jag orkar inte längre:,( Jag har försökt allt utom att kastrera henne för att det här ska sluta, anledningen till att hon inte är kastrerad är för att hon fått två kullar tidigare (hon är 5-6 år nu) Min ekonomi är förändrad från när jag skaffa henne och jag har inte råd att chansa på att en kastrering kanske fungerar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med henne nu för vem fan vill ha en kisskatt och då är alternativet avlivning enligt mig även om man inte avlivar friska katter. Kissat inne har hon gjort många gånger, flera av gångerna när hon löpt men även när hon inte gjort det. Men innan var det jag som led nu måste jag ju tänka på min son också!!! Han har inte valt att ha det såhär lika lite som katten valde det här:( Att skriva en annons i stil med "kiss-katt bortskänkes till djurvän" tror jag knappast är så säljande:,( Så vad farao ska jag göra? Jag har som sagt var inte råd att kastrera henne jag lever på gränsen och är ensam med min son. Och för 5 år sen när jag skaffa katten hade jag det inte som nu så inga påhopp att jag inte ska ha djur när jag inte har råd, tack. Ett råd tack, uppmuntran, förslag på vad jag ska göra osv vill jag ha:,(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-26 00:59
    Fattar ni inte att jag är ledsen!? Sen står det varför hon inte är kastrerad. Strö salt i såren för all del! Ska jag lägga pengar på kastrering (som inte finns) för att sen inse att det inte fungerar. Och då bli tvungen att göra, ja vadå? Jag tar ansvar för henne för guds skull jag har stått ut i 5 år med henne.
    Ni som fäller elaka kommentarer kan ju knappast tycka att min son ska behöva sova i kiss.
    Jag ville väl mest höra om någon ansåg det vara en bra ide att lämna bort henne. Jag har veterinär undersökt henne tidigare, testat spray, möblerat om skålar, kattlåda, bytt sand, installerat fler lådor, låtit henne vara ute/inne, apotekets feliway och gud vet vad.

• Svar på tråden Avliva katt!!?
  • Migrän
    PumpkinQueen skrev 2012-02-29 15:14:18 följande:
    Skillnaden är att partner, vänner och föräldrar själva väljer om de vill bli utsatta för ens sällskap. Katter har inte detta val, de måste finna sig i sina ägare -även om det är usla människor.

Som djur ägare är du skyldig att ta hand om och behandla dina djur väl. Om det på grund av omständigheter inte längre är möjligt så får man ta överjävligt jobbiga beslut. En katt som kissar inne mår, som vi redan avhandlat inte bra och då får man se över vilka möjligheter som finns att åtgärda detta innom de egna förutsättningarna. Givetvis är det att föredra att TS kastrerar sin katt men om det inte hjälper? Om katten behöver extremt mycket uppmärksamhet och TS inte kan tillgodo se detta utan påverkan på, jag vet inte sin son kanske så är det inte en hållbar situation varken för ägare, sonen eller katten. Du får man göra det som behövs. Jag tänker vidhålla att djur inte på något sätt lider av en korrekt utförd avlivning hos vetrinär. Tvärtom är det att föredra framför en olycklig katt i en olycklig familj.
  • Liten latte
    Migrän skrev 2012-02-29 16:16:33 följande:

Som djur ägare är du skyldig att ta hand om och behandla dina djur väl. Om det på grund av omständigheter inte längre är möjligt så får man ta överjävligt jobbiga beslut. En katt som kissar inne mår, som vi redan avhandlat inte bra och då får man se över vilka möjligheter som finns att åtgärda detta innom de egna förutsättningarna. Givetvis är det att föredra att TS kastrerar sin katt men om det inte hjälper? Om katten behöver extremt mycket uppmärksamhet och TS inte kan tillgodo se detta utan påverkan på, jag vet inte sin son kanske så är det inte en hållbar situation varken för ägare, sonen eller katten. Du får man göra det som behövs. Jag tänker vidhålla att djur inte på något sätt lider av en korrekt utförd avlivning hos vetrinär. Tvärtom är det att föredra framför en olycklig katt i en olycklig familj.

Så du menar att om man inte kan ge katten den uppmärksamhet den behöver så är det avlivning som gäller? Tycker det är lite märkligt tänk...

Sen att djuret inte lider vid avlivning hos veterinär kan man väl diskutera... När kanylen väl sitter i katten å vätskan pumpats runt så kanske den inte lider..?
    MEN om katten inte är van att vara i kattbur, kanske måste transporteras en bit. Man kan ju ha ett par mil till veterinär. Katten kanske blir livrädd av att åka bil! Den blir förmodligen stressad när den väl är inne hos veterinären om den är ovan att vara där. Det tror jag den lider av! Så helt smärtfritt är det nog inte.. Även om själva avlivningen är "korrekt utförd" så kanske det blir en stressig, plågsam procedur ändå.

Sen har du väl rätt i att en katt som kissar inne säkerligen inte mår bra. Men har man kollat upp att den är fysiskt frisk, så är det väl något i hemmiljön som stör.  Och att direkt tänka avlivning istället för att kanske hitta ett annat hem där den trivs och kan få extra år i livet gör att jag känner mig illa till mods..
    Jag tycker det är förjävligt att ta bort djur som är friska. Bara för att det är djur, och "djur avlivar man".  Men det är ju min åsikt, som du uppenbarligen inte delar.
    Jaja.. case closed.

Hur går det för TS då? Varit tyst ett tag? Hoppas det löst sig!!  
  • FrejaP

Jag tolkar ditt inlägg som att du bryr dig om katten även om du skriver att du stått ut med henne i fem år. Även jag tycker som många andra att du ska kastrera kissen. Förstår att ekonomin är ansträngd men i och med att detta är ett så stort problem så får det helt enkelt prioriteras. Ni får dra in på annat ett tag. Förhoppningsvis så hjälper det, tror inte att du skulle förlåta dig själv om du dödade kissen utan att ha försökt allt du kan.

Under tiden tycker jag att du inte ska låta kissen vara i ert sovrum så slipper ni kiss i sängen.

Min ena kisse kissade i sängen när hon var liten. En natt vaknade jag av att hon kissade på min mage. Inte populärt men vi kom på att hon var livrädd för vatten så om någon hade duschat och det var lite vatten på golvet så gick hon till "reservtoaletten". När vi såg till att golvet alltid var tort försvann problemet.

Lycka till, hoppas att det löser sig så att ni alla kan bli en lycklig familj.      

• Migrän
    Liten latte skrev 2012-02-29 22:21:57 följande:
    Så du menar att om man inte kan ge katten den uppmärksamhet den behöver så är det avlivning som gäller? Tycker det är lite märkligt tänk...

Sen att djuret inte lider vid avlivning hos veterinär kan man väl diskutera... När kanylen väl sitter i katten å vätskan pumpats runt så kanske den inte lider..?
    MEN om katten inte är van att vara i kattbur, kanske måste transporteras en bit. Man kan ju ha ett par mil till veterinär. Katten kanske blir livrädd av att åka bil! Den blir förmodligen stressad när den väl är inne hos veterinären om den är ovan att vara där. Det tror jag den lider av! Så helt smärtfritt är det nog inte.. Även om själva avlivningen är "korrekt utförd" så kanske det blir en stressig, plågsam procedur ändå.

Sen har du väl rätt i att en katt som kissar inne säkerligen inte mår bra. Men har man kollat upp att den är fysiskt frisk, så är det väl något i hemmiljön som stör.  Och att direkt tänka avlivning istället för att kanske hitta ett annat hem där den trivs och kan få extra år i livet gör att jag känner mig illa till mods..
    Jag tycker det är förjävligt att ta bort djur som är friska. Bara för att det är djur, och "djur avlivar man".  Men det är ju min åsikt, som du uppenbarligen inte delar.
    Jaja.. case closed.

Hur går det för TS då? Varit tyst ett tag? Hoppas det löst sig!!  
    Jag tror inte att det finns en enda djurvän inklusive mig som tänker avlivning direkt. Om du läser TS inlägg så har hon provat det mesta utom just kastrering. Jag hävdar bara att det endast finns så mycket som man kan göra. De flesta har katter för att de gillar katter och efter fem år är du rätt fäst vid just din specifika katt. Jag uppfattar TS som ganska förtvivlad över situationen, inte direkt som att hon ser fram emot tanken att behöva ta bort sitt husdjur.

Vissa kan lägga 20 000 på sin katt andra får knappt ihop till 500. Det är så livet ser ut och alla får lov att göra sitt bästa. Fanns en tid så jag utan att blinka betalade vetrinärskostnader på 10 000 för min ena katt. Den lyxen har jag inte idag. Skulle samma sak hända igen så får jag ta bort henne. Fruktansvärt att tänka på men så är det.

Och i ärlighetens namn, folk som prioriterar djur före människor och tror att dom har något sorts moraliskt övertag är liiite ute och cyklar.
  • tekoppen

Min erfarenhet är att katter som börjat kissa inne slutar aldrig med det. Och jag anser inte att det går att leva med sådant. så ja, jag hade avlivat katten.

Jag har själv en katt som inte är kastrerad, men den har aldrig kissat inne volket någon påstod blev ett resultat av att man inte kastrerade. Däremot har jag fått ha iväg en katt som var kastrerad på grund av att den kissade inne.

I mina ögon handlar inte avlivning som en lätt utväg eller om jag är en god eller ond människa. Det är djur vi talar om som inte går att fostra på samma sätt som en människa.     

• ForReal
    Migrän skrev 2012-02-29 08:12:30 följande:
    Jag skulle testa med precis så mycket jag hade ekonomi och möjlighet till. Jag hade dock fortfarande aldrig tyck att det var ok att jag eller mina ungar skulle sova i en nerkissad säng och jag hade eller inte lagt så mycket pengar att mina barns levnadsstandard hade behövt ta stryk på grund av höga vetrinärskostnader. Läs TS så märker du att hon både mår dåligt och inte har råd med saker som potentiellt inte fungerar.  Och ja, jag tycker att alla djur är lika värda, husdjur eller inte. Dessutom kommer katten inte lida av en avlivning. 
    Om katten kissar i sängen måste man ju kunna stänga dörren till sovrummet medan man försöker fixa problemet, men jag förstår hur du menar. Ang. ekonomi så är jag tyvärr hård och anser att man måste ha en buffert när man har husdjur, och har man inte en tusenlapp ens så kan man sälja något för att fixa kastreringen. Jag anser fortfarande att ett husdjur är ett stort ansvar och att man inte avlivar en katt som man inte ens försökt med det mest uppenbara på, dvs. kastrering. Det är stor skillnad mot att ha försökt allt. En katt lider säkert inte vid avlivning men man måste ju ge den en chans i alla fall.
  • ForReal
    tekoppen skrev 2012-02-29 23:16:08 följande:
    Min erfarenhet är att katter som börjat kissa inne slutar aldrig med det. Och jag anser inte att det går att leva med sådant. så ja, jag hade avlivat katten.

Jag har själv en katt som inte är kastrerad, men den har aldrig kissat inne volket någon påstod blev ett resultat av att man inte kastrerade. Däremot har jag fått ha iväg en katt som var kastrerad på grund av att den kissade inne.

I mina ögon handlar inte avlivning som en lätt utväg eller om jag är en god eller ond människa. Det är djur vi talar om som inte går att fostra på samma sätt som en människa.     
    Men detta är en erfarenhet, de flesta säger något annat och okastrerade katter markerar oftare än kastrerade. Man måste ju pröva och ge katten en chans.
  • ForReal

TS - jag har full förståelse för att du är förtvivlad, hur går det? Jag skriver inte att du ska kastrera för att vara elak mot dig eller för att jag inte förstår att du inte har jättebra ekonomi. Jag tycker du ska göra det för att det är det mest uppenbara "felet" som kan göra att hon kissar inne. Kan du verkligen inte sälja någonting, barnkläder på Tradera, en TV eller ja vad du nu har?

• nemo1
    Migrän skrev 2012-02-28 22:29:28 följande:
    Hej TS!

För guds skull, funkar det inte så funkar det inte. I ärligheten namn, jag har katter som jag älskar massor men om det stod mellan dem och en kissfri säng så hade jag valt en kissfri säng alla dagar i veckan. Gällde sängen mina barn så hade katterna åkt på direkten.

De är djur och en korrekt utförd avlivning är inte direkt något de lider av. Men jag antar att alla här inne är vegetarianer som aldrig skulle ha på sig läder? Eller är det bara söta djur som man inte får avliva?
    Katten är ju för f..n okastrerad!! Läs på INNAN ni skaffar djur, annars låt bli! Okastrerade katter kissar runt, hur svårt kan det vara att kastrera! Vilka dårar det finns här inne fl.
  • PumpkinQueen
    Migrän skrev 2012-02-29 23:09:25 följande:
    Jag tror inte att det finns en enda djurvän inklusive mig som tänker avlivning direkt. Om du läser TS inlägg så har hon provat det mesta utom just kastrering. Jag hävdar bara att det endast finns så mycket som man kan göra. De flesta har katter för att de gillar katter och efter fem år är du rätt fäst vid just din specifika katt. Jag uppfattar TS som ganska förtvivlad över situationen, inte direkt som att hon ser fram emot tanken att behöva ta bort sitt husdjur.

Vissa kan lägga 20 000 på sin katt andra får knappt ihop till 500. Det är så livet ser ut och alla får lov att göra sitt bästa. Fanns en tid så jag utan att blinka betalade vetrinärskostnader på 10 000 för min ena katt. Den lyxen har jag inte idag. Skulle samma sak hända igen så får jag ta bort henne. Fruktansvärt att tänka på men så är det.

Och i ärlighetens namn, folk som prioriterar djur före människor och tror att dom har något sorts moraliskt övertag är liiite ute och cyklar.
    Eehh..."hon har provat det mesta utom kastrering"...JAMEN DET ÄR JU DET SOM ÄR PROBLEMET. TS bryr sig inte ens om att kastrera katten. Då har hon ju visat att hon är rätt olämplig som djurägare.
Svar på tråden Avliva katt!!?