• vektra

Avliva katt!!?

Min katt har precis kissat ner hela min sons säng (han är 8mån). Det här är lååååångt ifrån första gången och mitt tålamod tog precis slut!! Jag orkar inte längre:,( Jag har försökt allt utom att kastrera henne för att det här ska sluta, anledningen till att hon inte är kastrerad är för att hon fått två kullar tidigare (hon är 5-6 år nu) Min ekonomi är förändrad från när jag skaffa henne och jag har inte råd att chansa på att en kastrering kanske fungerar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med henne nu för vem fan vill ha en kisskatt och då är alternativet avlivning enligt mig även om man inte avlivar friska katter. Kissat inne har hon gjort många gånger, flera av gångerna när hon löpt men även när hon inte gjort det. Men innan var det jag som led nu måste jag ju tänka på min son också!!! Han har inte valt att ha det såhär lika lite som katten valde det här:( Att skriva en annons i stil med "kiss-katt bortskänkes till djurvän" tror jag knappast är så säljande:,( Så vad farao ska jag göra? Jag har som sagt var inte råd att kastrera henne jag lever på gränsen och är ensam med min son. Och för 5 år sen när jag skaffa katten hade jag det inte som nu så inga påhopp att jag inte ska ha djur när jag inte har råd, tack. Ett råd tack, uppmuntran, förslag på vad jag ska göra osv vill jag ha:,(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-26 00:59
    Fattar ni inte att jag är ledsen!? Sen står det varför hon inte är kastrerad. Strö salt i såren för all del! Ska jag lägga pengar på kastrering (som inte finns) för att sen inse att det inte fungerar. Och då bli tvungen att göra, ja vadå? Jag tar ansvar för henne för guds skull jag har stått ut i 5 år med henne.
    Ni som fäller elaka kommentarer kan ju knappast tycka att min son ska behöva sova i kiss.
    Jag ville väl mest höra om någon ansåg det vara en bra ide att lämna bort henne. Jag har veterinär undersökt henne tidigare, testat spray, möblerat om skålar, kattlåda, bytt sand, installerat fler lådor, låtit henne vara ute/inne, apotekets feliway och gud vet vad.

• Svar på tråden Avliva katt!!?
  • Flisis

Fattar fortfarande inte bekymret om jag vill ha en kull kattungar. Åker med dem till veterinären vacc, id-märker, kasterar och bl.a. Bl.a. Och kanske väljer att behålla dessa som mina?

• pinglan2012
    PumpkinQueen skrev 2012-03-02 14:03:05 följande:
    Det är ingen som skrivit att du inte är snäll mot din katt!

Däremot är det omöjligt att veta och kunna allting här i världen. Därför är det väl bra att det finns andra som är kunniga, som kan förklara för den som inte är lika erfaren? Nu, när vänliga människor informerat dig om hur det ligger till, så är det ju upp till dig att avgöra vad du vill göra med denna nya kunskap. Du kan välja att ignorera allt det här, men nu vet du i alla fall hur situationen för huskatter i det här landet är. Vill du bidra till ökat lidande, så skaffa du dina kattungar.

Om du istället vill öka huskattens värde och status låter du kastrera din hona. Valet är ditt.
    Bra skrivet! Jag håller helt och hållet med!
  • Alicekatarina
    Flisis skrev 2012-03-02 14:32:52 följande:
    Fattar fortfarande inte bekymret om jag vill ha en kull kattungar. Åker med dem till veterinären vacc, id-märker, kasterar och bl.a. Bl.a. Och kanske väljer att behålla dessa som mina?

En fråga till dig: Hur många hemlösa katter måste vi ha i Sverige innan du reagerar och avstår från att sätta fler huskatter till världen? 100 000 verkar inte vara ett antal som får dig att reagera. Så hur högt måste antalet vara för att framkalla en reaktion hos dig? 200 000? 300 000? 
  • PumpkinQueen
    Om du tänker så här: Kattungen Frasse är hemlös. Han går ute och fryser och är hungrig. Det finns ingen människa som bryr sig om ifall han lever eller dör. Han har mask i magen och loppor och skabb. Frasse mår väldigt dåligt.

Du vill ha en kattunge. Du väljer att ta hand om Frasse. Botar hans sjukdomar. Vaccinerar så att han inte ska bli sjuk mera. Ger honom mat och låter honom vara inne i värmen. Han får ett hem och massor utav kärlek. Frasse blir lycklig och lever ett långt och behagligt kattliv.

Eller också avlar du fram egna kattungar. Du tar hand om dessa efter bästa förmåga. Kanske kastrerar du dem allihop och behåller dem, så att de alltid har någonstans att bo. Kanske säljer du dem till någon annan, som inte kastrerar dem. Någon som kanske tycker att "en katt klarar sig alltid" och släpper ut dem vind för våg i skogen. I vilket fall som helst går kattungen Frasse fortfarande ute och lider.
  • Lilltroll1

Ok om man nu ska "förbjuda" all  huskattsparning i sverige (rent teoretiskt) så skulle det bli mindre hemlösa katter, MEN lilla Elin 6år vills gärna ha en katt och hennes föräldrar har inte råd att betala mellan 8-15000:- för en raskatt men dom har råd med allt annat som kostar med katt hur ska då dom göra om det inte finns några huskatter i sverige? som sagt detta är rent teoretiskt och jag är egntligen bara nyfiken på hur ni ressonerar.  

• Enter Sandman
    Alicekatarina skrev 2012-03-02 00:40:45 följande:
    Det kan vara intressant att veta att SVERAK, Sveriges kattklubbars riksorganisation förbjuder sina medlemmar att ägna sig åt huskattavel, Back yard breeding. De bryr sig mer om huskattens situation än vad den vanliga kattägaren på te x Familjeliv gör...

Så här skriver SVERAK om kattuppfödning, tänkvärda ord för den som planerar kattungar:
    www.sverak.se/sverak/Uppfodning/fodaupp_mer.h...

Kattuppfödning
    Tänk efter före!

Innan man beslutar att börja med kattavel, bör man ha några års erfarenhet av katt och kattskötsel och noga överväga om man är beredd att ta det jobb och ansvar som det innebär att vara uppfödare.

Som uppfödare åtar man sig ett avelsmässigt ansvar gentemot rasen och kunskaper krävs i kattens skötsel, genetik och ärftlighetslära, sjukdomar, rasstandard, avel, ansvar mot kattungeköparen samt kunskap om FIFes och SVERAKs stadgar och regler och en del av de svenska lagarna.

Uppfödning handlar inte om att reproducera katter. Målsättningen är rastypiska, friska och sunda katter, fria från defekter och med god mentalitet.

Med andra ord - honkatt- likväl som hankattägaren tar stort ett ansvar när de använder sin katt i avelsarbetet.

Det finns ett antal frågor man bör ställa sig, innan man beslutar att bli uppfödare:

Vilket är målet med uppfödningen?

Finns kunskap om gällande lagar och regler rörande hållande av katt, uppfödning, konsumenträtt och liknande?

Finns kunskap (eller ork och tid) att lära sig om avel och uppfödning, om genetik och rasens eventuella problem?

Finns tillräcklig kunskap att avgöra om en katt är lämplig som avelsdjur?

Har man möjlighet, tid och ekonomi att ha uppfödning?

Finns det tillräckligt med utrymme i hemmet för att kunna avskilja den födande honan från eventuella övriga katter?

Finns tillräcklig kunskap att kunna vägleda kattungeköpare?

Precis, jag instämmer i vartenda ord.
    Så länge det föds såhär många kattungar kommer katters status vara så låg, att dom blir en slit och släng vara, man kan alltid skaffa en ny.
    Om många, många katter kommer få lida för det. 

/fd ordförande i djurskyddsförening.     
  • Alicekatarina
    Lilltroll1 skrev 2012-03-02 15:43:35 följande:

Ok om man nu ska "förbjuda" all  huskattsparning i sverige (rent teoretiskt) så skulle det bli mindre hemlösa katter, MEN lilla Elin 6år vills gärna ha en katt och hennes föräldrar har inte råd att betala mellan 8-15000:- för en raskatt men dom har råd med allt annat som kostar med katt hur ska då dom göra om det inte finns några huskatter i sverige? som sagt detta är rent teoretiskt och jag är egntligen bara nyfiken på hur ni ressonerar.  

Det är ingen risk att huskatterna utrotas, och det är inte heller "vårt" mål. Men visst tycker du att det är orimligt att ett så bra land som Sverige har ett husdjur, ett tamdjur, som far så illa att man räknar med att vi saknar ca 2000 katthem för att ta hand om de som inte har ett hem. Samtidigt som vanliga kattägare fortsätter att skapa fler hemlösa genom att ta kattungar på sina söta katthonor och släpper ut sina katter okastrerade och omärkta. (De hemlösa katterna kommer ju ursprungligen från ett hem).
    Jag skulle råda Elins föräldrar att köpa katt från katthem, då gör man en insats. Eller så kan de ställa upp som stödhem åt en dräktig hona så får lilla Elin uppleva allt det roliga med kattungar, men samtidigt gör familjen en insats (och så kan de ju köpa en av kattungarna själva).

Du tar upp kostnaden för en raskatt. Målet är ju att huskatter också ska få samma omsorg och omvårdnad och värde som raskatter. Priset du nämner för en raskattunge är för att täcka kostnaderna för testerna av mammakatt och pappakatt innan parning, man testar blodgrupper, för hjärtsjukdom, njursjukdom mm som man inte vill ska gå i arv till kommande kattungar. Har föräldrarna någon av de här sjukdomarna tas de ur aveln, hur söta de än är. Därefter kostar det att ta hand om en kattmamma och hennes ungar på bästa sätt, kattsand, kattmat och veterinärvård, kattungarna och mamman kan bli sjuka och behöva vård under tiden de bor hos uppfödaren. Uppfödaren lägger också ut pengar på att vaccinera alla kattungar 2 gånger, id-märker varje unge och åker til veterinären för att besiktiga dem innan försäljning så att de är friska innan de flyttar. När du köper en kattunge av en oseriösa uppfödare så har de knappt lagt ut ett öre i omsorg och omvårdnad för ungarna och kattmamman. Kolla på blocket. De flesta kattungar säljs enbart avmaskade. Det är ju ingen skillnad i behov bland raskattungar och huskattungar, de behöver alla samma omsorg.    
  • PumpkinQueen
    Lilltroll1 skrev 2012-03-02 15:43:35 följande:

Det är för det första ingen som sagt något om att förbjuda huskattsparning.

För det andra finns ingen risk att huskatten ska dö ut, eller att det ens ska bli någon brist på huskatter.

Du kan väl aldrig påstå att det på något sätt är BRA att det finns så många hemlösa katter?

Jag, personligen, tycker inte man ska köpa husdjur till barn. Man köper husdjur till hela familjen, inte enbart till barnen. Det är föräldrarna som har det yttersta ansvaret, inte Elin 6 år. När man köper ett djur ska man ha råd med kastrering, id-märkning och försäkring (vaccination och veterinärbesiktning bör uppfödaren stå för). Om man inte har det bör man avstå.

Jag tycker att ett rimligt pris att betala för en huskattunge är ca 1500:-. Om man inte kan skaka loss dessa pengar så har man troligtivis en rätt ansträngd ekonomi och då bör man vänta med husdjur tills man har råd.
  • ForReal
    Du får gärna svara på varför du vill ha kattungar (frågade tidigare)? För jag har aldrig fattat det om man inte ens vet om man själv vill ha dem. Återigen är det inget påhopp så ta inte så illa vid dig, det är ingen som kallat dig djurmisshandlare eller nåt sånt. 
  • Lilltroll1
    Alicekatarina skrev 2012-03-02 15:57:48 följande:
    Nej att utrota huskatter kommer aldrig att gå utan jag va mer intresserad OM det nu skulle bli en "lag" på det (vilket det aldrig blir) och mest av ren nyfikenhet hur människor i ren allmänhet ställer sig till det. 

Har haft både Manx och Bengaler själv så jag vet varför priset är högt satta på raskatter, men nu har vi 2 huskatter varav en är från katthemmet och en är från en "stallkatt".

Jag tyckr inte heller om alla "sommarkatter" som kommr till varje år pga backyard breeders bara för att kattungar e såååå söta men sen när könsmognad kommer ochman inte "orkar" med katten längre så lämnar man den i någon skog o låter den klara sig själv för det är djurplågeri enligt mig.

I barnfamiljer är det oftast barnen som börjar "tjata" om ett djur hund, katt, kanin osv (så var det hemma hos oss iaf) och vi kännde att vi hade inte hade tid med hund så då blev det katter ist men dom är båda kastrerade och vistas ute dagligen och vi skulle aldrig komma på tanken att "överge" dom bara för att vi inte har tid/lust/ork utan om det gått så långt försöka omplacera eller ringa till katthemmet så dom får ett bra hem.

Men nu har vi kommit från ämnet med råden men det är alltid roligt att disskutera med andra kattmänniskor :)   
Svar på tråden Avliva katt!!?