• vektra

Avliva katt!!?

Min katt har precis kissat ner hela min sons säng (han är 8mån). Det här är lååååångt ifrån första gången och mitt tålamod tog precis slut!! Jag orkar inte längre:,( Jag har försökt allt utom att kastrera henne för att det här ska sluta, anledningen till att hon inte är kastrerad är för att hon fått två kullar tidigare (hon är 5-6 år nu) Min ekonomi är förändrad från när jag skaffa henne och jag har inte råd att chansa på att en kastrering kanske fungerar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med henne nu för vem fan vill ha en kisskatt och då är alternativet avlivning enligt mig även om man inte avlivar friska katter. Kissat inne har hon gjort många gånger, flera av gångerna när hon löpt men även när hon inte gjort det. Men innan var det jag som led nu måste jag ju tänka på min son också!!! Han har inte valt att ha det såhär lika lite som katten valde det här:( Att skriva en annons i stil med "kiss-katt bortskänkes till djurvän" tror jag knappast är så säljande:,( Så vad farao ska jag göra? Jag har som sagt var inte råd att kastrera henne jag lever på gränsen och är ensam med min son. Och för 5 år sen när jag skaffa katten hade jag det inte som nu så inga påhopp att jag inte ska ha djur när jag inte har råd, tack. Ett råd tack, uppmuntran, förslag på vad jag ska göra osv vill jag ha:,(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-26 00:59
    Fattar ni inte att jag är ledsen!? Sen står det varför hon inte är kastrerad. Strö salt i såren för all del! Ska jag lägga pengar på kastrering (som inte finns) för att sen inse att det inte fungerar. Och då bli tvungen att göra, ja vadå? Jag tar ansvar för henne för guds skull jag har stått ut i 5 år med henne.
    Ni som fäller elaka kommentarer kan ju knappast tycka att min son ska behöva sova i kiss.
    Jag ville väl mest höra om någon ansåg det vara en bra ide att lämna bort henne. Jag har veterinär undersökt henne tidigare, testat spray, möblerat om skålar, kattlåda, bytt sand, installerat fler lådor, låtit henne vara ute/inne, apotekets feliway och gud vet vad.

• Svar på tråden Avliva katt!!?
  • nemo1
    Anna H Lindblad skrev 2012-02-27 11:45:00 följande:
    Jag förstår dig! Vi har problem med våran honkatt, hon kissar på våra kläder, på skötbordet och till och med på blöjorna. Jag är inne på spåret att avliva henne, hon är 9 år, men det är så svårt. Ibland blir det bättre, i flera månader, sen kommer en period som är jättejobbig.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och vill du prata med någon så vet du att jag är i samma situation. 
    Tar för givet att du har veterinärundersäkt katten inkl. blod och urinprover för att utesluta fel på njurar, urinkristaller eller stressblåsa. Det är du som ägare som måste lista ut vad som felas din katt och om du har gjort en ordentlig koll hos veterinär så måste du fundera över vad som gör att katten protesterar. Katter kissar aldrig runt för att jävlas som många verkar tro.
    Aktiverar ni katten, får katten lika mycket uppmärksamhet som innan barnen kom? Har ni fler lådor så arr katten får sitta i fred för tex barnen? Rengör ni lådan ordentligt? Har ni bra sand som gör ordentliga klumpar och tar bort lukten bra? Fler katter, om ja är alla kastrerade?
  • Anna H Lindblad
    nemo1 skrev 2012-02-27 12:20:20 följande:
    Tar för givet att du har veterinärundersäkt katten inkl. blod och urinprover för att utesluta fel på njurar, urinkristaller eller stressblåsa. Det är du som ägare som måste lista ut vad som felas din katt och om du har gjort en ordentlig koll hos veterinär så måste du fundera över vad som gör att katten protesterar. Katter kissar aldrig runt för att jävlas som många verkar tro.
    Aktiverar ni katten, får katten lika mycket uppmärksamhet som innan barnen kom? Har ni fler lådor så arr katten får sitta i fred för tex barnen? Rengör ni lådan ordentligt? Har ni bra sand som gör ordentliga klumpar och tar bort lukten bra? Fler katter, om ja är alla kastrerade?

Hon har varit på kontroll ja. Hon är dessutom en utekatt och får vara ute så mycket som hon vill. Det här började när hon var 2 år gammal och då tog jag direkt kontakt med veterinären.
    Båda våra katter är kastrerade och självklart så gör jag rent i lådan, annars vet jag ju direkt var problemet ligger.
    Anledningen till varför vi funderar på avlivning är för att hon inte mår bra, jag känner min katt och hon är inte sig lik, varför ska jag låta henne plågas?
  • nemo1
    Anna H Lindblad skrev 2012-02-27 16:39:40 följande:
    Hon har varit på kontroll ja. Hon är dessutom en utekatt och får vara ute så mycket som hon vill. Det här började när hon var 2 år gammal och då tog jag direkt kontakt med veterinären.
    Båda våra katter är kastrerade och självklart så gör jag rent i lådan, annars vet jag ju direkt var problemet ligger.
    Anledningen till varför vi funderar på avlivning är för att hon inte mår bra, jag känner min katt och hon är inte sig lik, varför ska jag låta henne plågas?
    Din katt mår inte bra och då blir det avlivning..ehh.. man söker inte veterinärvård istället då? Din uppgift att ta reda på varför hon mår dåligt. När hon var på kontroll, togs det urin och blodprover då?
    Jag blir så förbannad på detta forum. Så fort inte katten gör som man tänkt så är det avlivning som gäller.  Tänk efter FÖRE ni skaffar djur, det är levande varelser som behöver våran uppmärksamhet och omvårdnad.
  • Liten latte
    Capt Janeway skrev 2012-02-27 12:01:12 följande:
    När man skaffar en katt tar man på sig att älska, sköta om och se till att katten har det bra hela dess liv.
    Det är ansvaret man tar på sig!

Inte "tills ekonomin ändrar sig, eller barnen kommer".

Katten är helt i dina händer och du funderar på att döda den för att den kissar? När det dessutom ser ut att finnas en väldigt enkel lösning nära till hands. Kastrera + visa kärlek.

• persikofjaril

Min sambo pratade med en tjej som jobbar på ett katthem idag för att höra om de hade några tips. Hon föreslog att vi skulle bestämma ett klockslag då vi under en halvtimme varje dag skulle ge katten all vår uppmärksamhet, tex leka och kela med den. Katter är ju vanedjur, därav att det ska vara vid samma klockslag varje dag. Vi ska nu testa detta, och jag tycker även att du ska göra det ts. Det är absolut värt ett försök. Dock får man ju ge det lite tid för att se om det fungerar. Det kommer nog inte att bli några förändringar över en natt, men hon på katthemmet sa att det brukar fungera i 9 fall av 10.

(Obs! Självklart ska man inte totalignorera katten under resten av dygnet, det är mer att just den där halvtimmen ska bli en rutin.)

• Cubix
    vektra skrev 2012-02-25 14:25:15 följande:
    Jag har veterinär undersökt henne tidigare, testat spray, möblerat om skålar, kattlåda, bytt sand, installerat fler lådor, låtit henne vara ute/inne, apotekets feliway och gud vet vad.
    Du har alltså provat allt som går ?
    Får hon lika mkt uppmärksamhet nu som förut, innan sonen föddes?
    ....Ställena hon kissat på, har du fått dom 100% rena ? Jag vet min katt, hon kan pissa på ställen som hon varit förut, för att vi tvättat: tror att doften är borta men hon känner den svagt ändå och kissar igen!

Hur länge har detta pågått ? Du har inte råd att spara undan 2 månader, och kastrera katten i hopp om att de hjälper ? Man vet ju aldrig... Min katt är kastrerad och började skvätta inne efter det - oftast i protest mot något.

önskar dig lycka till och att detta kisseri ska upphöra eller att du kanske hitar nån som vill ha katten.
  • Migrän

Hej TS!

För guds skull, funkar det inte så funkar det inte. I ärligheten namn, jag har katter som jag älskar massor men om det stod mellan dem och en kissfri säng så hade jag valt en kissfri säng alla dagar i veckan. Gällde sängen mina barn så hade katterna åkt på direkten.

De är djur och en korrekt utförd avlivning är inte direkt något de lider av. Men jag antar att alla här inne är vegetarianer som aldrig skulle ha på sig läder? Eller är det bara söta djur som man inte får avliva?

• AnnaGreta 378
    Capt Janeway skrev 2012-02-27 12:01:12 följande:
    När man skaffar en katt tar man på sig att älska, sköta om och se till att katten har det bra hela dess liv.
    Det är ansvaret man tar på sig!

Inte "tills ekonomin ändrar sig, eller barnen kommer".

Katten är helt i dina händer och du funderar på att döda den för att den kissar? När det dessutom ser ut att finnas en väldigt enkel lösning nära till hands. Kastrera + visa kärlek.

Ursäkta,men du skriver det själv. I hela dess liv. Om man avlivar en katt så lever den inte mer.
    Det är inte förbjudet att avliva friska katter. Man må ha moraliska värderingar, men det är fullt lagligt.
    En katt är en katt. Ett djur. Man avlivar djur.

• AnnaGreta 378
    Migrän skrev 2012-02-28 22:29:28 följande:
    Hej TS!

För guds skull, funkar det inte så funkar det inte. I ärligheten namn, jag har katter som jag älskar massor men om det stod mellan dem och en kissfri säng så hade jag valt en kissfri säng alla dagar i veckan. Gällde sängen mina barn så hade katterna åkt på direkten.

De är djur och en korrekt utförd avlivning är inte direkt något de lider av. Men jag antar att alla här inne är vegetarianer som aldrig skulle ha på sig läder? Eller är det bara söta djur som man inte får avliva?
    Jag är en vegetarian som aldrig skulle ha på mej läder.
    Men om mina katter (okastrerade, ovaccinerade lagårdskatter som varit ensamma i minst tre dygn utan tillsyn ens av en moster men med tillgång till mat.) skulle kissa inne som Ts beskriver, så skulle jag absolut avliva dem.
  • Migrän
    Anna-Greta skrev 2012-02-28 22:46:28 följande:
    Jag är en vegetarian som aldrig skulle ha på mej läder.
    Men om mina katter (okastrerade, ovaccinerade lagårdskatter som varit ensamma i minst tre dygn utan tillsyn ens av en moster men med tillgång till mat.) skulle kissa inne som Ts beskriver, så skulle jag absolut avliva dem.
    Haha jag är också vegetarian. Därför jag skrev det. Skulle aldrig offra mitt eller en närståendes välmående för ett djur. 
Svar på tråden Avliva katt!!?