• vektra

Avliva katt!!?

Min katt har precis kissat ner hela min sons säng (han är 8mån). Det här är lååååångt ifrån första gången och mitt tålamod tog precis slut!! Jag orkar inte längre:,( Jag har försökt allt utom att kastrera henne för att det här ska sluta, anledningen till att hon inte är kastrerad är för att hon fått två kullar tidigare (hon är 5-6 år nu) Min ekonomi är förändrad från när jag skaffa henne och jag har inte råd att chansa på att en kastrering kanske fungerar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med henne nu för vem fan vill ha en kisskatt och då är alternativet avlivning enligt mig även om man inte avlivar friska katter. Kissat inne har hon gjort många gånger, flera av gångerna när hon löpt men även när hon inte gjort det. Men innan var det jag som led nu måste jag ju tänka på min son också!!! Han har inte valt att ha det såhär lika lite som katten valde det här:( Att skriva en annons i stil med "kiss-katt bortskänkes till djurvän" tror jag knappast är så säljande:,( Så vad farao ska jag göra? Jag har som sagt var inte råd att kastrera henne jag lever på gränsen och är ensam med min son. Och för 5 år sen när jag skaffa katten hade jag det inte som nu så inga påhopp att jag inte ska ha djur när jag inte har råd, tack. Ett råd tack, uppmuntran, förslag på vad jag ska göra osv vill jag ha:,(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-26 00:59
    Fattar ni inte att jag är ledsen!? Sen står det varför hon inte är kastrerad. Strö salt i såren för all del! Ska jag lägga pengar på kastrering (som inte finns) för att sen inse att det inte fungerar. Och då bli tvungen att göra, ja vadå? Jag tar ansvar för henne för guds skull jag har stått ut i 5 år med henne.
    Ni som fäller elaka kommentarer kan ju knappast tycka att min son ska behöva sova i kiss.
    Jag ville väl mest höra om någon ansåg det vara en bra ide att lämna bort henne. Jag har veterinär undersökt henne tidigare, testat spray, möblerat om skålar, kattlåda, bytt sand, installerat fler lådor, låtit henne vara ute/inne, apotekets feliway och gud vet vad.

• Svar på tråden Avliva katt!!?
  • Flisis

Jag har tidigare bara haft han katter som jag alla kastrerat. Vår sista kille blev påkörd och vi köpte en bondkatts hona för 1000kr. Jag ingen idiot som skaffar djur och sen inte har råd att vaccinera, kastrera och id märka och allt vad det innebär. Vi vill ha en kull katt ungar och sen kastrera mamman that's it!

• Alicekatarina
    Flisis skrev 2012-03-01 23:07:12 följande:
    Jag har tidigare bara haft han katter som jag alla kastrerat. Vår sista kille blev påkörd och vi köpte en bondkatts hona för 1000kr. Jag ingen idiot som skaffar djur och sen inte har råd att vaccinera, kastrera och id märka och allt vad det innebär. Vi vill ha en kull katt ungar och sen kastrera mamman that's it!

Fast släppa ut din katthona att bli parad av gud vet vilka katthanar? Är det rätt? Vet du om att hanens penis är full av taggar som skrapar honan och ger henne smärta? Hon lär ju inte bli parad av en enda hane heller som fertil katthona lös ute.  Vet du om att de seriösa uppfödarna tar blodprov på pappakatt och mammakatt innan planerad parning, för att de inte ska ha könssjukdomar som smittar eller fel blodgrupp (då dör alla ungar inom ett dygn). Och när du bara släpper ut din hona har du inte en chans att veta vilken dag hon ska föda, och då kan du inte ta hand om henne vid förlossningen som du är skyldig enligt lag. Och vem avlar på en "ras" där det redan är ett så stort överskott att över 100 000 huskatter går hemlösa? Jag lovar att alla de huskatterna är precis lika fina som din katthona, och lika värda ett gott hem som henne. Du har heller ingen koll på din honas ev genetiska sjukdomar, hjärtproblem bakåt, och inte heller hanens. Så de som köper dina kattungar kan förlora sina söta katter i tidig ålder pga av att du ägnat dig åt ogenomtänkt, oseriös avel. Man kallar sådana som dig för Back yard breeders, som inte visar någon omsorg överhuvudtaget om din huskatt och kommande huskatter, utan bara producerar söta kattungar för skojs skull (googla så får du mer information om Back yard breedersläktet).
     Vi har det här stora djurskyddsproblemet pga av kattägare som "bara vill ta en kull innan kastrering". Ni är så många som tänker så, och ingen av er vill ta ansvar eller lära er mer om huskattens situation. 
  • nemo1
    Flisis skrev 2012-03-01 13:37:38 följande:
    Vad är felet att låta en Okastrerad katt gå ute? Om man vill ha kattungar?
    Förstår ditt dilemma om tankar om avlivning. Har själv haft en som kissade i sängen och jag höll på att bli galen. Bokade tid för avlivning men ångrade mig 10min innan och lämnade han hos mamma ist. Där fick han gå ute och kissade aldrig en gång inne. Men han va kastrerad..
    Vad som är felet, ja vad säger man om såna frågor??
  • IceJossan
    Flisis skrev 2012-03-01 21:56:47 följande:
    Men om jag vill ha kattungar så är väl det upp till mig?

Snälla, jag skriver detta för alla katters skull :(

Det finns över 100 000 (!!!!) katter UTAN hem i Sverige, och för varje kattägare som väljer att ta en kull på sin katt "för att det är så kul med kattungar" eller "för att hon ju är en sån fin katt" så fortsätter de hemlösa katterna att föröka sig till ett liv utan tillräckligt med mat, värme och vård vid sjukdom eller skada :( För ju fler som föds "planerat" inne i värmen, desto fler blir kvar ute i kylan utan hem. De som vill ha kattungar bör ABSOLUT satsa på att ta sig an en hemlös dräktig kattstackare som inte har något tryggt hem att föda sina små i. En helt fantastisk gärning eftersom dessa katter redan är dräktiga och BEHÖVER hem. En katt som redan har ett hem har en trygg tillvaro, men dessa dräktiga honor som går hemlösa ute i kylan kommer att föda sina ungar till ett liv i missär, där många kommer att dö av kyla, svält, djukdom eller olycka, en efter en. De som har tur kommer att överleva, men kommer fortsätta leva ett liv i svält, kyla och otrygghet och sedan föröka sig de med. Det är många katter som föds hemlösa varje år, och även om många dör så är det många som klarar livanken ett par år och hinner få egna ungar... Och så fortsätter det. Detta kan motverkas, om bara de som vill ha ungar på sin egen katt istället kastrerar den och tar sig an en hemlös dräktig hona som BEHÖVER hjälp.

För hur perfekt temperament och hur vackert utseende din katt än har, så ändras inte det faktum att det varje år föds flera tusentals kattungar till ett liv i svält och kyla... Kattungar som BEHÖVER de hem som nu funderar på att ta en kattunge från den kull du vill att din katt ska få.

Snälla, rädda en lidande katt istället för att sätta fler till världen! 100 000 stackare utan hem... Det behövs INTE fler ungar som tar hemmen som istället de hemlösa kan få. Snälla, tänk om!

Det finns både veterinärer och uppfödare som påstår att man bör ta en kull på sin hona innan man kastrerar. Det är en myt!

En dräktighet är mycket riskabel för en katt, många gånger blir det svåra förlossningar och många har även oturen att bli tvungna till kejsarsnitt vilket kostar ca 20 000 kr. En kastrering är ett enkelt ingrepp som går på ca 15 minuter, smärtan är över på bara några få dagar och såret är läkt på ca en vecka.

Om din hona är huskatt har man ju troligen noll koll på hennes gener. En raskattsuppfödare har relativt bra koll på hur deras katters förlossningar varit och hur katternas mödrars förlossningar varit, alltså om deras katt kan vara lämplig för avel eller om en förlossning tros bli problematisk.

Uppfödare sjukdomstestar dessutom både hona och hane innan parning. Inom olika raser testar man mot lite olika sjukdomar, till exempel PKD, HCM, FIV/FELV m.m. Är din katt huskatt vet man inte vilka dolda sjukdomar som kan finnas i släkten eftersom man inte har någon koll på om din katts föräldrar är testade och fria från någon sjukdom. Du bör alltså testa mot alla och bör se till så att även hanen är testad mot alla. Annars är riskerna stora att någon dold sjukdom förs vidare.

Man kollar även blodgrupper på båda föräldrarna eftersom det måste stämma för att kattungarna ska överleva första dygnet. Stämmer inte mammans blodgrupp med pappans så måste ungarna nappas varannan timme de första dygnen, annars dör de.

Huskatten är INTE en frisk "ras" som många säger, det ser jag som jobbar på katthem och årligen har att göra med ca 200 katter. Alla rasrelaterade sjukdomar så som till exempel HCM, PKD m.m., och även FIV/FELV (kattaids) är relativt vanliga eftersom huskatter inte testas mot dessa sjukdomar. Alltså förs de vidare utan kontroll. Det är även fruktansvärt vanligt med dåliga tänder, men med det har enligt min veterinär även många raser stora problem.

Dessutom är risken mycket stor att din hona börjar revirmarkera i samband med att hon börjar löpa (det är jättevanligt), och många gånger är det skitsvårt att få dem att lägga av med beteendet sen.

Så min fråga: Är det inte bara bättre att göra som hundratusentals andra kattägare och helt enkelt kastrera INNAN hon löper så att det slipper födas fler kattungar till en värld där det fullkomligt dräller av katter som dör i den missär de lever i?

Det viktiga nu är att folk kastrerar både honor och hanar, så att antalet hemlösa katter minskar och till slut försvinner. För även dessa har FULL rätt till ett bra liv. Förstå då är det okej att avla på friska testade individer så att man får fram friska ungar som har bra väntande hem. Inte som idag, då vem som helst kan få en katt gratis.

P-piller använder många för att slippa att kastrera och slippa få kattungar. Det många missar är att p-piller ökar risken ENORMT att katten får juvertumörer. Det är nästan en tidsfråga innan tumörerna kommer om man låter sin hona gå på p-piller en tid.

P-piller är heller inte ett skydd emot dräktighet. För människor funkar p-piller som så att vi inte får ägglossning och därmed kan vi inte bli gravida. På katter funkar det inte så. P-piller för katt gör så att honan inte löper. Men hon får ägglossning när hon blir parad (när hanen drar ut snoppen), inte när hon löper. Alltså, om en hane struntar i att honan inte löper utan parar sig med henne ändå (det är vanligt att de gör det) så kommer hon ändå få ägglossning och bli dräktig. Vissa menar även att p-piller ökar risken att ungarna blir missbildade i magen.

• Alicekatarina

Det kan vara intressant att veta att SVERAK, Sveriges kattklubbars riksorganisation förbjuder sina medlemmar att ägna sig åt huskattavel, Back yard breeding. De bryr sig mer om huskattens situation än vad den vanliga kattägaren på te x Familjeliv gör...

Så här skriver SVERAK om kattuppfödning, tänkvärda ord för den som planerar kattungar:
    http://www.sverak.se/sverak/Uppfodning/fodaupp_mer.htm

Kattuppfödning
    Tänk efter före!

Innan man beslutar att börja med kattavel, bör man ha några års erfarenhet av katt och kattskötsel och noga överväga om man är beredd att ta det jobb och ansvar som det innebär att vara uppfödare.

Som uppfödare åtar man sig ett avelsmässigt ansvar gentemot rasen och kunskaper krävs i kattens skötsel, genetik och ärftlighetslära, sjukdomar, rasstandard, avel, ansvar mot kattungeköparen samt kunskap om FIFes och SVERAKs stadgar och regler och en del av de svenska lagarna.

Uppfödning handlar inte om att reproducera katter. Målsättningen är rastypiska, friska och sunda katter, fria från defekter och med god mentalitet.

Med andra ord - honkatt- likväl som hankattägaren tar stort ett ansvar när de använder sin katt i avelsarbetet.

Det finns ett antal frågor man bör ställa sig, innan man beslutar att bli uppfödare:

Vilket är målet med uppfödningen?

Finns kunskap om gällande lagar och regler rörande hållande av katt, uppfödning, konsumenträtt och liknande?

Finns kunskap (eller ork och tid) att lära sig om avel och uppfödning, om genetik och rasens eventuella problem?

Finns tillräcklig kunskap att avgöra om en katt är lämplig som avelsdjur?

Har man möjlighet, tid och ekonomi att ha uppfödning?

Finns det tillräckligt med utrymme i hemmet för att kunna avskilja den födande honan från eventuella övriga katter?

Finns tillräcklig kunskap att kunna vägleda kattungeköpare?

• ForReal
    Flisis skrev 2012-03-01 21:56:47 följande:
    Men om jag vill ha kattungar så är väl det upp till mig?

Jo men nu finns det ju ett överskott av stackare som ingen bryr sig om. Så då är det väl bättre att ta sig an dem? Får jag fråga varför du vill ha kattungar? Jag frågar därför att många vill det, men sen vill de sälja dem. Då undrar jag vad vitsen är med det, om det var det du tänkt? Bara en undran och inget påhopp eller så.

Sen om JAG skulle vilja att min katt fick ungar, så skulle jag vilja veta vem hanen var. Jag vill inte att någon random hane med gud vet vilka sjukdomar ska para sig med min katt. Känner du inte så alls?

• Flisis

Ojojoj. Det märks att man är på familjeliv. Nu är man djurmisshandlare också! Jag bor i Mariestad om ni känner att ni skulle behöva anmäla mig. Så kanske nån kan hämta min stackars tack som jag tydligen inte är snäll vid!så får ni en katt till på era katthem.

• nemo1
    Flisis skrev 2012-03-02 07:44:23 följande:
    Ojojoj. Det märks att man är på familjeliv. Nu är man djurmisshandlare också! Jag bor i Mariestad om ni känner att ni skulle behöva anmäla mig. Så kanske nån kan hämta min stackars tack som jag tydligen inte är snäll vid!så får ni en katt till på era katthem.
    Någon kanske ska ta och hämta katten från dig då du ändå inte verkar bry dig. Det handlar inte om att du är på FL, prova ett riktigt kattforum så ska du få se vilka reaktioner du får. Gå in på tex katter.nu och berätta att du vill avla på din huskatt. Ingen seriös kattägare gillar huskattsavel, den marknaden är mättad sedan länge.

Du kan annars få hjälpa mig, jag har ständigt huset fullt av utkastade hemlösa katter där kattmammorna desperat försökt att få sina ungar att överleva kylan och därför tom sökt sig närmare människor för att få hjälp trots skygghet. 
  • PumpkinQueen
    Det är ingen som skrivit att du inte är snäll mot din katt!

Däremot är det omöjligt att veta och kunna allting här i världen. Därför är det väl bra att det finns andra som är kunniga, som kan förklara för den som inte är lika erfaren? Nu, när vänliga människor informerat dig om hur det ligger till, så är det ju upp till dig att avgöra vad du vill göra med denna nya kunskap. Du kan välja att ignorera allt det här, men nu vet du i alla fall hur situationen för huskatter i det här landet är. Vill du bidra till ökat lidande, så skaffa du dina kattungar.

Om du istället vill öka huskattens värde och status låter du kastrera din hona. Valet är ditt.
  • Alicekatarina

Vilken märklig reaktion på den information du fått. Du har haft huskatter länge. Då borde du väl ändå bry dig lite lite om huskatternas situation i Sverige? Nu när du fått information om hur illa det är. Är du verkligen så kall att du inte reagerar när vi berättar om det största djurskyddsproblemet vi har i Sverige? Lösningen är så enkel: kastrera din hona som du kastrerat dina hanar tidigare, då bidrar i alla fall inte du till lidandet.
Svar på tråden Avliva katt!!?