Make your own kind of music skrev 2012-05-17 17:29:45 följande:
Hejsan!
Kikar in här emllanåt och läser hur det går för alla.
Själv väntar jag på mensen som borde dyka upp om ca 1 1/2 till 2 veckor.
Den är väldigt oregelbunden så jag kan aldrig veta exakt :)
Det här med att man kan ha ett för bra immunförsvar tycker jag är väldigt intressant.
Jag blir också väldigt sällan sjuk. Kan ha känningar, som att jag är på väg att bli sjuk, men det bryter aldrig riktigt ut ordentligt. Sist jag var ordentligt sjuk med hög feber var över 10 år sedan.
En fråga om detta. På Carlanderska tog de blodprover som de sa var bra. Frågan är om de kollar immuntester, vet någon det? Eller måste jag be dem göra det? Eller får jag gå till vårdcentralen för att få det gjort? Då vi ännu inte påbörjat försök 5 så skulle jag vilja kolla upp det innan.
En annan fråga. Jag har just nu, och hela eftermiddagen haft en enorm molvärk i magen. Jag antar att det är ägglossningen men det gör betydligt ondare än vad det brukar göra. Det är min första ägglossning sedan äggplocket och jag minns inte hur det var under vår tidigare ivf-sväng (har haft uppehåll i över ett år). Har ni andra lagt märke till att ni haft ondare ägglossningar mellan två ivf-försök?
Eller så är det mensen som är på gång.... i så fall är det extremt tidig.
Aja... får avvakta och se, men den här molvärken har hållit i sig i flera timmar nu och så här brukar det inte vara.
Tyvärr är Sverige såååå dåliga på de här med immunförsvar.
Sverige ligger inte alls framåt i utvecklingen där utan man får ligga på o tjata till sej prover om man inte hittar en bra läkare.
I Usa, Athen o London kollas de upp mer lr mindre som rutin nu för tiden.
Immunförsvaret har visat sej vara ett väldigt stort problem när man försöker bli gravid.
Har man dessutom som jag, en immunolog sjukhdom som sköldkörteln så blir de ännu värre.
En immunolog sjukdom leder ofta till att man har fler.
Just nu vet ja bara att min sköldkörtel är problem.
Men kan få problem med psoriasis, akrit osv.
Men hoppas att ja ska slippa de.
Ju mer man tar reda på,ju mer kan man ligga på läkarna.
Ju mer påläst,ju mer svar på tal har man.
Just imunförsvaret är en sådan del.
Jag ahde ju en fördel då jag va inskriven på infektionskliniken då jag haft en urkasst imunförsvar innan.´
Efter deras sprutor som ja va tvungen att ta för annars skulle mina lungor kollapsa,så lyckades dom få upp imunflrsvaret.
Dock blev de för aktivt.
Så nu blev de värre än va de va innan för just bebis delen,men för sjukdoms delen bättre för min del.
Jag fick göra mina tester på infektions kliniken.
Jag vet inte om vårdcentraler gör de,MEN man kan be läkaren om en remiss lr skriva en "egen remiss ansökan".
Antingen till infektionskliniken lr en endokrionolog,
Jag har ju endokrionolog då jag har en imunolog sjukdom.
Till imunolog sjukdom vet ja diabets o lite annat räknas oxå.
Om man inte frågar läkare,får man oftast inga svar.
Frågar du rätt ut så måste dom svara nånting även om dom ibland kringår de.
Just de imuna problemet innom ivf är svårt att ta upp i sverige,då sverige är ett land som vill ha flera årsforskande o studier utöver va dom resterande länderna gjort.
De gjordes en studie i Borås för några år sedan om Prednisolon och Trombyl och Albyl Minor.
Av dom 400 som deltog i studien blev 386 stycker gravida när dom använde prednisolon lr trombyl lr Albyl minor.
Dom som inte blev gravida visade sej att dom har ett annat "större" problem.
Dessa 4oo kvinnorna som deltog i studien hade under flera år kämpat att försöka bli gravida både själva,inseminationer o genomgått ivf på ivf utan resultat.
I Falun finns en läkare som förespråkar barn albyl som alternativ om man inte får sin läkare att skriva ut Trombyl.
Han säger att om man inte lyckas bli gravid på egen hand lr när man gjort ivf så ska man kunna se längre och våga testa andra mediciner.
Som Albyl monor har samma effekt som Trombyl, och innehåller nästa samma sak.
Skillnad.Trombyl är receptbelagt då de används till så många oliak sjukdommar, Barn albyl finns bakom disk på apoteket och är inte recept belagt.Barn albyl ska inte ges till varken barn lr vuxna utan läkar ordinationer därav bakom disk.
I Athen, Londom, Usa (San Fransico) så används ju oxå "lit" vid imunproblem vid ivf.
Man får dropp. i några dagar i omgång.
Man injecerar mannens vita blodkroppar under huden på kvinnan för att kroppen inte ska stöta ut ägg lr spermier.
Här e en länk om ni är intrresserade. Det är från Allan E Beer Center för reproductive immunology.
http://www.repro-med.net/repro-med-site2/
Finns även en väldigt känd bok av honom som varit en storsäljare.
den heter
"Is your boby baby-friendly"
Här e även en klinik i Grekland som ligger långt fram i utvecklingen.
http://www.lifeclinic.gr/intrauterine_insemination.html
De här med immuna problem tycker ja Sverigen ska följa utvecklingen lite mer då resultaten på forskning o studie kommit så långt i andra länder idag.
De finsn få läkare i sverige som vågar testa saker,men de e skönt de finns.
Bara en sån sak som prednisolon som kan hjälpa så många.
Självklart hjälper de inte alla,men väldigt många.
Samma sak med Trombyl och Albyl Minor.
Man går på akupunktur för att göra livmodern barnvänlig. precis som Dr Alan E Beers bok heter,
Man går för att få igång cirkulationen i livmodern så de inte bildas varken proppar lr plättar.
De är sjukt att de krävs så mkt för att bli gravid men många blir de utan problem,Medans de finns sånna som vi som kämpar o ingenting händer, o läkarna har egentligen inte några svar utan svarar att dom inte förstår för de borde fungerat med toppägg o allt såg så bra ut osv.
Fler o fler från sverige beger sej till Usa,Londom o Athen för utreda hur stor del av problemet som beror på imunförsvaret.
Tyvärr e de ju inget billigt att göra de.
Jag har sj inte gjort alla tester men de blir mest troligt Athen om våra försök vi har kvar i Sverige inte skulle fungera.
Usa,London o Grekland har samamrbete till viss del.
Flesta proverna Athen vill man tar skickas till Alan E Beer labb för analys.