• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Make your own kind of music

Funderar på att åka in till akuten då gyn Sahlgrenska bara hade telefontid till 12.
    Eller blir man bara hemskickad?
    Krävs det rikliga blödningar?
    Kanske ska avvakta?
    Har lite lätt molande värk i magen, så är orolig att det är mf på gång.
    Sitter på jobbet och har möten i eftermiddag och personer som jag ska träffa och som jag behöver göra ett gott intryck hos.
    Känns verkligen skit just nu.
    Vill bara åka hem och gråta.
    Igår gjorde jag ett clearblue digitaltest som visade gravid 3+ veckor... Var så glad.
    Men nu händer detta och glädjen är borta.

• Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-07-09 12:41:14 följande:

Funderar på att åka in till akuten då gyn Sahlgrenska bara hade telefontid till 12.
    Eller blir man bara hemskickad?
    Krävs det rikliga blödningar?
    Kanske ska avvakta?
    Har lite lätt molande värk i magen, så är orolig att det är mf på gång.
    Sitter på jobbet och har möten i eftermiddag och personer som jag ska träffa och som jag behöver göra ett gott intryck hos.
    Känns verkligen skit just nu.
    Vill bara åka hem och gråta.
    Igår gjorde jag ett clearblue digitaltest som visade gravid 3+ veckor... Var så glad.
    Men nu händer detta och glädjen är borta.

Ge inte upp gumman, jag vet de e svårt mn vääldigt många blöder första tiden.Slemhinnorna har inte hunnit anpassa sej än så om du inte blöder mkt så tror ja inte du behöver oroa dej.
    MEN jag förstår att du gör de o att du vill kolla upp de.

Men ringer du in o säger du hade en rosa röd rand i trosan så säger dom nog mest till dej att avvakta.

Skickar massa styrkekramar.
    Ge inte upp!!

Tack Csillag.
    Sitter här på jobbet och känner mig helt knäckt!
    Var precis inne hos en kollega och bröt ihop fullständigt. Hon vet om vad vi går igenom.
    Funderade på att boka av alla mötena och åka hem, men jag ska försöka bita ihop.
    Avvakta och hoppas på det bästa.
    Som du skriver, en rosa röd rand i trosan kommer de nog inte att prioritera.
    Men jag går under av oro känner jag.
    Två veckor kvar till VUL.

• Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-07-09 13:08:24 följande:
    Tack Csillag.
    Sitter här på jobbet och känner mig helt knäckt!
    Var precis inne hos en kollega och bröt ihop fullständigt. Hon vet om vad vi går igenom.
    Funderade på att boka av alla mötena och åka hem, men jag ska försöka bita ihop.
    Avvakta och hoppas på det bästa.
    Som du skriver, en rosa röd rand i trosan kommer de nog inte att prioritera.
    Men jag går under av oro känner jag.
    Två veckor kvar till VUL.
    förstår fullständigt hur du känner just nu för minsta rosaröda o hela världen går under.
    Just oron av att inte veta tar på en så fruktansvärt hårt.
    Nånstans vet man hellre än inte vet även om de låter sjukt.

Vi som kämpar så för att lyckas bli gravida borde inte behöva få ha sån här oro,vi borde få en underbar graviditet,mn tyvärr så blir de oftast inte de.

Om de kommer mer blod så kan du ju ringa in o kolla med dom åtminstonde.

Om de går att avnboka möterna så är de ju kanske bra för fokusen kanske inte är på topp just nu.
    Samtidigt så får du annat att tänka på en stund.
    Mest troligt så är de slemhinnorna du blöder ifrån.
    håller tummarna för dej o skickar massa massa styrkekramar

Hur långt har du gått nu??
    tar du proggis än?
  • Mandelmumsa

Make your: Jag tror faktiskt inte att det är ett missfall på gång, då tror jag blödningen skulle varit kraftigare! Jag tror inte det kommer något mera blod och att allt är som det ska. Som Csillag säger, det är säkert bara slemhinnorna som är lite irriterade! Styrkekramar! Förstår ju att det är jobbigt ändå! Men tror du kan lita på testet som sa 3+!

Csillag: Jag ska slå dem en signal imorgon, de har telefontid 8.30 till 12. Så typiskt att det ska bli så här nu när Carlanderska har sommarstängt.
    Jag är idag i vecka 5+4. Slutade med Crinonen samma dag som jag testade positivt så det är 9 dagar sen nu.
    Hur går det själv om jag får fråga? Har tänkt på er och hoppas att det ser bättre ut!

Mandelmumsa: Hoppas du har rätt. Var nyss på toa och inget mer. Tror den molande värken jag hade har stillat sig lite också. Hoppas allt är som det ska!
    Min mage blev också platt under några dagar innan vi hade TD, men sen blev den lite lätt uppblåst igen.
    Och som Csillag skriver så är det så olika från person till person hur kroppen reagerar.
    Men förstår ju såklart att du är nervös och oroig nu när TD börjar närma sig.
    Jag tror det kommer gå bra!! KRAM.

Tack kära ni för pepp och stöttande. Ni är verkligen guld värda.

• jazmine25
    Csillag skrev 2012-07-09 11:38:06 följande:
    Jazmine:

Har du fått tag i någon läkare??Hur går de för dej??*Orolig*

STYRKEKRAMAR
    Jag fick tag i en gynekolog som kunde kolla mig idag. Min var på semester. Vi fick snabbt konstaterat att jag har fått missfall. Gyn sa att det skulle troligtvis ta hand om sig självt men att vi kunde kolla upp det igen om nån vecka. Min Gyn kommer tillbaks om 2 veckor då ska vi be om en remiss till missfalls utredning.

Jag har det som jobbigast varje kväll då jag går och lägger mig. Under dagen kan jag ganska lätt skjuta på känslorna men när jag lägger mig så känns det som en mur ramlar över mig. Min make försöker sitt bästa att trösta mig men just nu känns allt bara skit. Tack för att ni finns.

Vi kommer självklart försöka igen Men just nu känns det både tungt och trögt.

Finns det nån som har gjort en MF utredning som vill dela med sig hur det gick till och förövrigt prata så får ni gärna inboxa mig.
  • Csillag
    jazmine25 skrev 2012-07-09 17:05:52 följande:
    Jag fick tag i en gynekolog som kunde kolla mig idag. Min var på semester. Vi fick snabbt konstaterat att jag har fått missfall. Gyn sa att det skulle troligtvis ta hand om sig självt men att vi kunde kolla upp det igen om nån vecka. Min Gyn kommer tillbaks om 2 veckor då ska vi be om en remiss till missfalls utredning.

Jag har det som jobbigast varje kväll då jag går och lägger mig. Under dagen kan jag ganska lätt skjuta på känslorna men när jag lägger mig så känns det som en mur ramlar över mig. Min make försöker sitt bästa att trösta mig men just nu känns allt bara skit. Tack för att ni finns.

Vi kommer självklart försöka igen Men just nu känns det både tungt och trögt.

Finns det nån som har gjort en MF utredning som vill dela med sig hur det gick till och förövrigt prata så får ni gärna inboxa mig.

Beslut om utredning av upprepade missfall fattas i samråd med behandlande läkare. Ofta startas en missfallsutredning efter 3 tidiga missfall eller ett sent missfall utan uppenbar orsak. Utredningen syftar till att utreda faktorer som kan ha betydelse för uppkomsten av missfallet. Ofta inkluderar utredningen en undersökning av livmoderhålan, hydrosonografi, och i vissa fall kompletteras utredningen av en undersökning där man ser in i livmoderhålan, hysteroskopi.

Blodprov tas för kontrollera  immunologiska faktorer, koagulationsfaktorer, hormoner som styr ens mensturationscykeln och hormoner som styr ämnesomsättningen (sköldkörtel osv). Kromosomanalys av båda mannen och kvinnan ingår ofta i utredningen.

Bedömning av provresultaten och ställningstagande till vidare utredning eller behandling tas i samband med återbesöket till läkare (Oftast stannar Sverige av med utredningar redan här tyvärr)

Etttt förhöjt TNF-alfa-värde  kan leda till upprepade missfall på grund av en ökad benägenhet att bilda blodproppar.
    TNF-alfa är ofta förhöjt i samband med autoimmuna sjukdomar där kroppen angriper den egna vävnaden, till exempel reumatoid atrit, SLE och Sjögrens syndrom, sköldkörteln,och i vissa fall gluten intolerans kan spela in.
    Sverige är dåliga på denna fronten, mn bara tjata tjata tjata!

kroppen kan vid implantation eller tidig graviditet tro att hålet i slemhinnan där ägget fäster är ett sår som ska läkas och blodtillförseln stryps. Detta är så klart en dålig nyhet om de konstateras, men den goda nyheten är att de går försöka behandla med blodförtunnande läkemedel som Trombyl Fragmin osv.
    Sverige ger oftast en dos på Trombyl 75 medans utlandet höjer upp till 150 då många MF redan har konstaterats.Finns läkare i Sverige som föler denna utvecklingen mn tyvärr är de få.

Upprepade missfall under minst 3 på varandra följande graviditeter (Har man haft 2 MF och en graviditet o sen ett MF till så räknas de oftast inte i sverige TYVÄRR!!)

I en missfallsutredning ingår kromosomundersökning (blodprov) av bägge parter för att utesluta att någon är bärare av någon kromosomförändring.
    Man undersöker även kvinnan för att kontrollera förekomst av s.k. auto-antikroppar, eftersom en immunologisk avstötningsmekanism kan vara involverad.
    Om man finner höga nivåer av auto-antikroppar kan det bli aktuell att behandla med aspirin (Hjälper oftast inte ett skit) i låga doser, kortison (ex Prednisolon) eller heparin.
    Prednisolon skrivs tyvärr mest ut med dos 10mg/dag i Sverige,medans utlandet och ÄD följer forskningen att de ska vara minst 20mg/dag för att de ska ge värkan!)

Förr försökte man även ”desensibilisera” kvinnans immunförsvar mot mannens antigen, som uppfattas som främmande och därmed avstöts fostret, och man transfunderade då vita blodkroppar från mannen till kvinnan. Denna behandling har emellertid visat sig vara ineffektiv och riskfylld och har därför övergivits (I Sverige)
    LID Droppet anses vara väldigt effektivt och bra enligt forsningen o stidierna o utförst i London Usa och Athen.Detta är ju oxå de länder som har hjälpt väldigt många kvinnor världen över pga deras forskning osv.
    Sverige kan tyvärr alldeles för lite om MF utredning (Enligt läkarna själva)

Man bör också undersöka livmoderhålan med antingen kontrastultraljud, röntgen (HSG) eller hysteroskopi för att se om det finns sammanväxningar, polyper, muskelknutor, skiljevägg, missbildning eller något annat som orsak till missfallen. Sådana förändringar kan i så fall kanske åtgärdas kirurgiskt.
    Det kan också finnas anledning att kontrollera ämnesomsättningen  under ett par månader o ha koll på värderna hela tiden(diabetes, sköldkörtelrubbningar) och koagulationsprover hos kvinnan.
    Gulkroppsfunktionen, som är viktig de första månaderna av en graviditet, kan svikta och man kan då stödja den genom medicinering med gulkroppshormon, d.v.s. progesteron.
    Vid upprepade MF ska progesteron ges upp till 12e graviditetsveckan.

Det finns ingen bra metod att testa gulkroppsfunktionen under graviditet och behandlingen är därför kontroversiell, så det är svårt att veta om ett MF beror på att man slutat med proggis för tidigt mn man ser bra resultat på dom som blir behandlade upp till 12.e graviditets veckan.

Trots en omfattande utredning är det tyvärr vanligt att man inte hittar någon säker orsak till missfallen.
    Å tyvärr ligger Sverige alldeles för långt bak i utvecklingen.

Jag gjorde alla tester prover jag kudne få i Sverige, tyvärr jälper de än knappt ett skit.
    Efter en utredning får du oftast utskrivet Trombyl i första hand.
    Får man ett MF till så skriver man ut mer progesteron,upp till vecka 12 i graviditeten.
    Får man sen ytterligare ett MF till så KANSKE man får heparin lr Fragmin,prednisolon

Hjälper inte detta (o då har man oftast fått 6-7 MF) så ger läkarna mer lr mindre upp.
    Redan innan man påbörjar en MF utredning (Om man antingen har svårt att bli gravid lr gör ivf lr har haft upprepade MF) så brukar läkare oftast rekomendera adoption.
    Redan där om en läkare säger de innan man börjat utreda så ska man antingen begära en ny läkare lr söka sej till annan läkare privat.

Fler o fler söker sej senare år till Athen London o Usa.
    De kostar mer,mn dom som gjort de har ofast lyckats med positiva resultat.

Hoppas du fått lite svar gumman, bidragit med de jag sj fått göra o veta under hela min karusell med MF.

Jag har ju 6 st MF bakom mej...
    Jag ångar att vi inte valde Athen direkt efter 2 lr 3.e Missfallet.

De tog tid innan man hittade anledningar varför jag får MF, o när dom väl hittade en del av anledningarna så får man veta att Sverige kan alldeles för lite om de här o kan inget mer göra.
    Tackafasen för bra privatläkare.
    Han följer utredningar fosrkningar världen över o de e skönt.
    Han har sammarbete med en läkare i Danmark som är bra på MF oxå.
    Han i Danmark sammarbetar med dom i Athen så dom gav min läkare rådet att sätta in Prednisolon 20mg/dag + Trombyl 150/dag
    På onsdag går jag in i V 10 (9+0) o så långt har jag inte kommit innan,så jag försöker verkligen hålla hoppet uppe.
    Prednisolonen dosen o Trombylen har hjälp.
    Eventuellt kommer de nu sättas in fragmin efter V 11 oxå.

Om jag skulle få ett MF så kommer jag få LID Droppet i Athen.
    De innebär 2 resor ner till Athen o sen kan jag sköta resten i Sverig, Helt klart värt de.
    Semester samtidigt som hjälp.

Hoppas du får en bra läkare, ananrs ger jag dej rådet BYT DIREKT.
    Våga fråga hur mkt din läkare kan,hur han ser på allt med MF,vad han ger för mediciner om de hittas nått osv...va frågvis o ge dej inte.
    Mitt bästa tips: Mejla ner till Athen o prata med dom..Helt klart värt de

STYRKEKRAMAR
  • Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-07-09 15:35:07 följande:
    Csillag: Jag ska slå dem en signal imorgon, de har telefontid 8.30 till 12. Så typiskt att det ska bli så här nu när Carlanderska har sommarstängt.
    Jag är idag i vecka 5+4. Slutade med Crinonen samma dag som jag testade positivt så det är 9 dagar sen nu.
    Hur går det själv om jag får fråga? Har tänkt på er och hoppas att det ser bättre ut!

Mandelmumsa: Hoppas du har rätt. Var nyss på toa och inget mer. Tror den molande värken jag hade har stillat sig lite också. Hoppas allt är som det ska!
    Min mage blev också platt under några dagar innan vi hade TD, men sen blev den lite lätt uppblåst igen.
    Och som Csillag skriver så är det så olika från person till person hur kroppen reagerar.
    Men förstår ju såklart att du är nervös och oroig nu när TD börjar närma sig.
    Jag tror det kommer gå bra!! KRAM.

Tack kära ni för pepp och stöttande. Ni är verkligen guld värda.
    Håller tummarna till jag hör något imorgon!!
    Du ska se att de bara e en flytning från slemhinnorna.

Jag tar ju progesteron till 12.e graviditets veckan..
  • jazmine25

Tack csillag för ditt svar. Den informationen hjälper verkligen. Tråkigt som fan att du drabbats så hårt som du har gjort.

Jag ska boka in en tid till min gyn som är tillbaka från semester v.30. Jag hoppas han kan ge mig lite svar. Jag börjar bli osäker på om jag ska ljuga eller inte. Vissa säger att jag sa göra det. Det skulle ju kännas förjävligt om man måste gå igenom ett missfall till bara för att det krävs 3 st. Jag och min make har tyvärr inte den ekonomin som krävs för att utreda i Athen. Jag är ju utförsäkrad och maken är i startgroparna att starta eget företag. den lilla buffert vi har måste vi ha tills han kommer igång med företaget.

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012