• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    jazmine25 skrev 2012-07-09 18:16:03 följande:
    Tack csillag för ditt svar. Den informationen hjälper verkligen. Tråkigt som fan att du drabbats så hårt som du har gjort.

Jag ska boka in en tid till min gyn som är tillbaka från semester v.30. Jag hoppas han kan ge mig lite svar. Jag börjar bli osäker på om jag ska ljuga eller inte. Vissa säger att jag sa göra det. Det skulle ju kännas förjävligt om man måste gå igenom ett missfall till bara för att det krävs 3 st. Jag och min make har tyvärr inte den ekonomin som krävs för att utreda i Athen. Jag är ju utförsäkrad och maken är i startgroparna att starta eget företag. den lilla buffert vi har måste vi ha tills han kommer igång med företaget.
    Ja du de e en svår fråga...jag vet att de finns många som ljuger o säger att dom är på deras tredje MF.
    Vissa läkare vill ha 3 konstaterade MF som man åkt in för lr anmält att man e gravid,medans vissa litar på ens ord.
    Förstår du tänker som du gör för den tanken hade jag oxå efter MF nr 2.

Ekominiskt förstår ja dej oxå för de e verkligen inte billigt varken med ivf lr om man behöver åka vidare.
    Kan säga att de finns många faktorer som borde ändras hos försäkringskassan,.

Du kan få bidrag till adpotion genom försäkringskassan mn exempelvis Äggdonation får man de inte för.
    Å då har sverige väldigt dåålig äggdonation o kunskap om de så man oftast måste bege sej utomlands för de.
    Samma sak med MF utredningar.

De finns mkt som borde ändras.
    De finns så många som kämpar för att både bli gravida o få ett barn.

Riktigt tråkigt att många ska bli drabbade pga ekonomin.

De e ju samma med adoption.
    Reglerna för att få adoptera bir bara hårdare o hårdare ju mer åren går, ländrna kräver så mkt mer av adoptiivförädlrarna när de finns hur många abrn som helst som behöver ett hem o kostnaden för adoption skjuter iväg upp mer o mer för varje år som går.

Nu för tiden så vill oftast kvinnan ha en bra utbildning,ett bra jobb o sedan stadga sej o gifta sej o bilda familj, oftast tänkts detta på mellan 35-40 år nu o många adoptionsländer kräver flera års äktenskap o inte för hög ålder vilket kan sätta många käppar i hjulet för många.
    Många får ju tyvärr inte reda på att dom har svårt att bli gravida lr behålla en bebis förrens dom dom då e mellan 35-40 år.
    Sen ska båda ha fulltids arbeten sen några år tillbaka, man utreds noga.
    Minsta fel o man kan bli underkänd.

Säg exemepl som vi som kämpar röven av oss för att bli gravida lr behålla en bebis, o exempel som du som inte har ett jobb, och som jag som väljer att arbeta under vintersäsongerna endast för jag vill ta vara på all tid jag kan med mina barn,vi får inte adpotera.

Allt handlar om pengar hela tiden.
    En ytredning för barnlöshet om man inte går till en genm landstinget kostar hur många tusen som helst!!
    Ett ivf paket på 3 försök ligger på mellan 40-60,000 kr.
    Oftast kräver de mer än 3 försök till graviditet.
    Äggdonation mellan 55-80,000
    Adoption kostar allt från 150,000 och uppåt beroende på vilket land man ska ha ifrån.
    Då tillkommer utbildningskostnad,resan till och från landet för att hälsa på barnet, resan och uppehället när de e dags för hämta hem barnet, oftast vill adoptionslandet att man ska vistas i landet i mellan 1-3 veckor innan man åker hem.
    Sen när man kommer hem så ska man var hemma med barnet ca 1-1,5 år o då ska ens arbetsgivare kunna godkänna de utan få sparken.

VÄLDIGT många regler i Sverige som har med barn/graviditet/Svårt att bli gravid/Missfall osv e VÄRDELÖSA i Sverige tyvärr.

När din läkare kommer tillbaka så va jätte frågvis o ligg på h*n.!!
    Ge dej inte för då kommer ni ingenstans.
  • Odessa

Jasmine: Jag försökte ljuga men de ville ha 3 dokumenterade missfall, å andra sidan funkade det den tredje gången, det är ju det som är så svårt att veta. Man kan ju också bara ha en himla himla otur. Jag har opererat bort polyper två gånger, de upptänkte en ny vid ET i januari som följde med missfallet, kanske var det därför det funkade nu, eller Trombylen eller Crinonen eller akupunkturen! Åh! Det känns som att även med utredning får man inga direkt svar. Jag tycker du borde fråga efter Trombyl och Crinone nästa gång, det är i allafall inget som är dåligt för dig.

Csillag; mycket intressant med utredning i Athen! Jag har ju förhöjda antikroppar på Sköldkörteln, och världens bästa immunförsvar. Men det var inget de ville kolla upp, fattar att det är dyrt för sjukvården, men önskar att det fanns lite mer forskning i Sverige. Hur mår du annars?

Make your own: skönt att det slutade, förstår att du blir orolig!!

• Mandelmumsa

Make your: Har dina bröst varit konstant svullna? Känner mig orolig nu för mina är mindre svullna nu! Och jag känner inget i magen! Känns som det nog inte finns något därinne :( Kroppen har säkert spelat mig ännu ett spratt :( Får panik om inte detta tar sig!!!

• Make your own kind of music
    Mandelmumsa skrev 2012-07-09 22:45:40 följande:
    Make your: Har dina bröst varit konstant svullna? Känner mig orolig nu för mina är mindre svullna nu! Och jag känner inget i magen! Känns som det nog inte finns något därinne :( Kroppen har säkert spelat mig ännu ett spratt :( Får panik om inte detta tar sig!!!
    Innan min TD så var de inte konstant svullna. Minns att jag några dagar innan var helt säker på att det var kört för magen var platt och inga känningar i bröst eller annat.
    Så ta inte det som ett tecken på att det är kört!! Det är det absolut inte!!!
    Men förstår så väl din oro. Sjukanmälde mig som sagt en dag för att jag legat vaken och gråtit en hel natt för jag var så säker på att det inte fungerat.
    Jag håller tummarna!!! KRAM.
  • Make your own kind of music

Har inte kommit något mer och det var verkligen så lite igår...
    Får se hur jag gör. Tror att jag kanske avvaktar med att ringa till Sahlgrenska.

Däremot känner jag inte så mycket. Vet att vissa inte gör det, så jag får försöka intala mig själv att det inte betyder något. Bara svullna bröstvårtor och brösten är knappt ens ömma. Inget illamående. Får hoppas att allt ser bra ut där inne ändå.
    Någon mer som har knasig mage? Mina tarmar har verkligen tagit semester. Det händer liksom ingenting. Känner knappt av dem. Har gjort mig en katrinplommonshake med linfrön som jag hoppas ska sätta fart på dem!
    Sen undrar jag hur ni andra har gjort med test? Jag har gjort fyra stycken nu. Bör man testa en gång i veckan fram till VUL för att se att det håller i sig eller räcker det nu? Rädd att jag blir mer nojjig av testeandet.

• Mandelmumsa

Tack gumman för ditt stöd! Betyder så mycket! :) I morse såg mina bröst ut som två svullna koner, så nog är det något som inte är som vanligt ändå! Har drömt precis HELA NATTEN om huruvida jag är gravid eller ej! Väntan är jobbig men jag vågar inte testa! Ingen mens än iaf peppar peppar!
    Jag tycker inte du behöver testa något mer! Risken är som sagt att testandet bara gör dig orolig! Lärde mig vid mitt utomkved att om det är tvillingar så kan hormonerna vara lite tröga i starten, fattade det som hormonnivån då kan vara LÄGRE än om det hade varit ETT barn. Därför tänkte de ett tag att jag kanske väntade tvillingar, för min hormonnivå var väldigt hög för att vara ett utomkved, men lite för låg för att vara en normal graviditet. Det kan vara därför du inte känner så mycket. Det kan också säkert göra att ett veckoindikatortest skulle bli lite missvisande. Så jag skulle lagt ner testandet och väntat på ultraljudet. Det är ju konstaterat att du är gravid, sen får ultraljudet avslöja resten :) Och den där rosaröda strimman kan du lägga till historien, den betyder ingenting! Ha en bra dag!

• Csillag
    Odessa skrev 2012-07-09 19:15:41 följande:
    Jasmine: Jag försökte ljuga men de ville ha 3 dokumenterade missfall, å andra sidan funkade det den tredje gången, det är ju det som är så svårt att veta. Man kan ju också bara ha en himla himla otur. Jag har opererat bort polyper två gånger, de upptänkte en ny vid ET i januari som följde med missfallet, kanske var det därför det funkade nu, eller Trombylen eller Crinonen eller akupunkturen! Åh! Det känns som att även med utredning får man inga direkt svar. Jag tycker du borde fråga efter Trombyl och Crinone nästa gång, det är i allafall inget som är dåligt för dig.

Csillag; mycket intressant med utredning i Athen! Jag har ju förhöjda antikroppar på Sköldkörteln, och världens bästa immunförsvar. Men det var inget de ville kolla upp, fattar att det är dyrt för sjukvården, men önskar att det fanns lite mer forskning i Sverige. Hur mår du annars?

Make your own: skönt att det slutade, förstår att du blir orolig!!
    Änskar ja kunde säga att jag e förvånad mn tyvärr e jag inte de när de gäller mkt av sjukvården i sverige.

Athen e ju ett av landen som ligger med framfötterna,samt usa o london.
    Väldigt tråkigt att sverige ligger så långt efter.Finns flera länder som ligger mkt längre fram än oss.
    MF verkar inte riktigt prioerteras i sverige.
    Jag vet de fins en läkare som heter Lennart som jobbar i Borås som går in för MF.
    Tråkigt de bara typ e han.
    Hoppas verkligen detta förändras.

Med mej e de tyvärr inge bra alls.
    Började blöda ordentligt igår kväll o inte sovit inatt för jag haft så ont.
    Väntar på att gyn ska ringa upp.

Känns väldigt kört just nu.
    Inte gjort annat än lipat hela natten o morgonen.

Hur går de för dej??
  • Jottatotta

Csillag: Uchhh... jag håller tummarna så för att det bara är en "vanlig" blödning för dig. Att det inte brtyder något utan att det bara är kroppen som åter igen spelar dig ett spratt. Håller värkligen alla tummarn för dig! Själv har jag varit på inskrivning i dag. 12+6 känns ju lite sent men bäste sent än aldrig. Har ju varit med om det förr så det var ju inget annorlunda denna gången heller. Info och åter info. Lämnade blodprov och allt vara bara bra. Ska på NUPP i morgon och då ska det bli kul att de en lilla grodan. Pojkarna ska också med och titta. Hoppas värkligen att allt ser bra ut. Vi har bestämt oss för att genomföra KUB fast att vi egentligen inte kommer att lägga sås tor vikt vid provsvaret. Vi vet ju redan att som IVF-are har man för höjda värden och ta risken att gör ett fostervatten eller moderkaksprov gör vi inte. Men det är tydligen ett väldigt grundligt ultraljud så det ska ju i alla fall bli kul. tar varje chans jag kan få att få se grodan där inne. Har dock blödningar till och från fortfarande så oron sitter ju tyvärr i bakhuvet och gnyr. Men allt går säkert bra i slutändan.

Som sagt, håller alla tummar för dej i dag gumman. Massa styrkekramar till dig!   

• Csillag
    Jottatotta skrev 2012-07-10 10:29:59 följande:
    Csillag: Uchhh... jag håller tummarna så för att det bara är en "vanlig" blödning för dig. Att det inte brtyder något utan att det bara är kroppen som åter igen spelar dig ett spratt. Håller värkligen alla tummarn för dig! Själv har jag varit på inskrivning i dag. 12+6 känns ju lite sent men bäste sent än aldrig. Har ju varit med om det förr så det var ju inget annorlunda denna gången heller. Info och åter info. Lämnade blodprov och allt vara bara bra. Ska på NUPP i morgon och då ska det bli kul att de en lilla grodan. Pojkarna ska också med och titta. Hoppas värkligen att allt ser bra ut. Vi har bestämt oss för att genomföra KUB fast att vi egentligen inte kommer att lägga sås tor vikt vid provsvaret. Vi vet ju redan att som IVF-are har man för höjda värden och ta risken att gör ett fostervatten eller moderkaksprov gör vi inte. Men det är tydligen ett väldigt grundligt ultraljud så det ska ju i alla fall bli kul. tar varje chans jag kan få att få se grodan där inne. Har dock blödningar till och från fortfarande så oron sitter ju tyvärr i bakhuvet och gnyr. Men allt går säkert bra i slutändan.

Som sagt, håller alla tummar för dej i dag gumman. Massa styrkekramar till dig!   
    Tack gumman.
    Fick ytterligare ett stolpskott i tlf idag.
    Då de e semestertider så hamnade jag i Borås (Sjukhus jag ALDRIG kommer föda på har jag sagt från start)
    Kärringen i tlf svarade mej att "ja men om man väljer gå till en läkare privat så får man ju fortsätta där."
    Öhh ja de har jag tänkt göra men då jag blöder och de e semesterstängt så måste nån annan kolla på mej.
    Då börjar körringen dra om deras jäkla riktlinjer hur dom sköter de där o de skiljer sej från privat och landsting.
    Vem bryr sej.
    Svarade snabbt att jag har haft 6 MF o tänker dom inte kolla upp om jag ev kanske påbörjat ett 7.e så åker jag ner till Värnamo då.
    Då svarar hon att de finns ju en studie med Lennart Blomqvíst om missfall.
    GAHHH de vet väl jag oxå,o jag har dom medicinerna (trombyl o Prednisolon) han ger ut o de e därav mest troligt jag kommit så långt som jag gjort i graviditeten.

Efter mkt diskussioner så tog min man telefonen o röt i ordentligt att folk vill faktist veta om man har ett MF på gång lr inte.
    Särskillt om man haft 6 MF innan o genomgått ett helvete med Ivf för att komma dit vi är idag o då skiter han fullständigt i deras riktlinjer om att dom inte kollar upp förrens man gått in i V 10 för de gör ajg imorgon så då e de ok att ge mej en tid för kontroll imon då egentligen.

Tillslut fick jag en tid klockan 3 idag.

Blir så trött på vissa sköterskor.
    Tror dom serröst vi tycker de e kul att åka in o ut hela tiden o gå med ständig oro.
    jag mår skit just nu.

Träffar jag henne där inne idag så lär jag slänga ur mej att hon har rätt att yttra sej när hon sj haft 6 MF vilket jag verkligen hoppas hon ska slippa gå igenom,mn innan dess så har hon ingen rätt att säga hur vi ska må o känna.

Så trött på sveriges sjukvård.
    Tur att de finns BRA läkare oxå,även om dom tyvärr e sällsynta.

Usch e helt slut nu o tårarna bara rinner.Jävla kärring!!!!
    Förlåt mitt atga inlägg mn så besviken o lessen just nu,mn mest rädd o orolig
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012