• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Mandelmumsa

Räknade ut att chansen för att vi bara haft otur genom alla försök är mindre än 2%! Så jag kommer begära att de gör alla test och undersökningar som finns på oss för att hitta felet! Om någon har något förslag eller någon tanke om vad som kan vara fel så tas det tacksamt emot!! Ska samla ihop alla frågor och ringa kliniken sen när de öppnar igen om ett par veckor. Vet inte hur de reagerar men om de verkar handfallna kan ju jag då komma med förslagen på vad jag vill att de undersöker/testar!

• LisaW81
    Mandelmumsa skrev 2012-07-11 23:16:47 följande:
    Räknade ut att chansen för att vi bara haft otur genom alla försök är mindre än 2%! Så jag kommer begära att de gör alla test och undersökningar som finns på oss för att hitta felet! Om någon har något förslag eller någon tanke om vad som kan vara fel så tas det tacksamt emot!! Ska samla ihop alla frågor och ringa kliniken sen när de öppnar igen om ett par veckor. Vet inte hur de reagerar men om de verkar handfallna kan ju jag då komma med förslagen på vad jag vill att de undersöker/testar!

Hej! Jag är ny i denna tråd och förstår då jag läser sista sidan att ni alla följts åt ett bra tag! Jag och min man har genomgått 4 IVF-behandlingar och 3FET. Vi har haft fina embryon men lyckades först på det senaste försöket. Ännu är allt väldigt tidigt men kände att jag var tvungen att skriva ett litet meddelande till dig då vi vid detta sista tillfälle valde att exprimentera lite på egen hand i kombination med läkarens övriga rekommendationer.

Jag har fått fragmin de senaste 3 återföringarna men det alltid EFTER återföringen. Nu valde vi att utan att informera läkaren ta ett par doser dagen innan samt samma förmiddas som insättningen, detta för att öka blodcirkulationen redan då. Jag fick utskrivet av läkaren i Falun immunnedsättande tabletter som jag åt en vecka innan återföringen och fortsatte med dem 2 veckor efter plusset (skulle enligt läkarna sluta direkt efter plusset men vågade inte). 

I kombination med detta har jag varit flitig besökare, både innan under och efter, hos en lokal akupunktör.   

Kanske är det ren slump att vi nu lyckats (än så länge) men nästa gång vi ska genomföra FET så ska vi definitit köra på samma metod...

Vill ge dig och stor kram och önska dig all lycka till i kämpandet...    
  • Mandelmumsa

Tusen tack Lisa för att du delade med dig av era erfarenheter!! Det var intressant och kommer att kolla upp alla dessa delar!! Är Fragmin alltså något man tar för att öka blodcirkulationen? Jag vet att min blodcirkulation är ganska låg i vanliga fall, blir väldigt lätt frusen och så.. Det kanske kan ha något med detta att göra?!?
    Akupunktur är jag så skeptisk mot, men man ska ju inte döma ut något man själv aldrig testat, vi har nog hamnat i det läget nu att det bara är till att testa allt som finns!!
    Immunnedsättande tabletter känns också intressant! Mitt immunförsvar är visserligen inte extremt bra men tror det är ganska bra ändå för jag klarar mig ofta fast jag är med andra som är sjuka.. Helt klart värt att kolla upp!! Återigen tack för att du tog dig tid att berätta om vad ni har gjort, det betyder mycket!! 4 Ivf-behandlingar och 3 FET, det är precis det som vi också har bakom oss nu! Vilken vecka är du i nu?

• Mandelmumsa

Lisa, hur stor dos tog du av de olika preparaten? Vad heter den immunnedsättande medicinen? Hoppas verkligen det går hela vägen för er denna gång! Har ni även fått något missfall eller har det inte blivit någonting alls vid era försök?

• Csillag
    LisaW81 skrev 2012-07-11 23:30:29 följande:
    Hej! Jag är ny i denna tråd och förstår då jag läser sista sidan att ni alla följts åt ett bra tag! Jag och min man har genomgått 4 IVF-behandlingar och 3FET. Vi har haft fina embryon men lyckades först på det senaste försöket. Ännu är allt väldigt tidigt men kände att jag var tvungen att skriva ett litet meddelande till dig då vi vid detta sista tillfälle valde att exprimentera lite på egen hand i kombination med läkarens övriga rekommendationer.

Jag har fått fragmin de senaste 3 återföringarna men det alltid EFTER återföringen. Nu valde vi att utan att informera läkaren ta ett par doser dagen innan samt samma förmiddas som insättningen, detta för att öka blodcirkulationen redan då. Jag fick utskrivet av läkaren i Falun immunnedsättande tabletter som jag åt en vecka innan återföringen och fortsatte med dem 2 veckor efter plusset (skulle enligt läkarna sluta direkt efter plusset men vågade inte). 

I kombination med detta har jag varit flitig besökare, både innan under och efter, hos en lokal akupunktör.   

Kanske är det ren slump att vi nu lyckats (än så länge) men nästa gång vi ska genomföra FET så ska vi definitit köra på samma metod...

Vill ge dig och stor kram och önska dig all lycka till i kämpandet...    
    Hejsan o väljkommen in till oss.

Jag har oxå gått akupunktur denna gången.Gick en intensivbehandling som verkligen körde igång cirkulationen.Slutade med akupunkturen efter ET/FET
    Äter oxå Trombyl 150 (Så dubbel dos)

Fragmin fick jag använda när jag väntade tvillingarna.Fick börja i V 15 med de o fortsätta med de.Hoppas jag ska slippa de denna gången,mn de vet e väl mest troligt jag inte slipper de.
    De togs upp redan innan ivf att de mest troligt kommer sättas in fragmin igen pga mina 6 MF och jag haft både havandeskapsförgiftning o fått blodtransfusion när jag va gravid med tvillngarna.

Vilket imunmedsättande medel har du??
    Jag har ju Prednisolon 20mg/dag så jag har ganska hög dos då sverige oftast skriver ut max 10 mg/dag.

Tror inte de e slumpen att du lyckades o behöll de, många har gjort som du io fakrist klarat de o gången efter krävt att dom får göra samma sak då.

Vart gör du din ivf??

Välkommen in till oss.
  • familjenekberg

Är orolig har fått högt blodtryck tog i går kväll och det var 90/140 inte bra har ont i huvudet också. Hade högre bt vid inskrivningen. Innan jag var gravid hade jag högst 80/120 oftast under det. Vad händer om jag fortfarande ligger högt är ju i v12+6 i dag. Är rädd, ska till barnmorskan på onsdag för att kolla trycket igen. Någon som har erfarenheter?

• Csillag
    familjenekberg skrev 2012-07-14 11:04:51 följande:
    Är orolig har fått högt blodtryck tog i går kväll och det var 90/140 inte bra har ont i huvudet också. Hade högre bt vid inskrivningen. Innan jag var gravid hade jag högst 80/120 oftast under det. Vad händer om jag fortfarande ligger högt är ju i v12+6 i dag. Är rädd, ska till barnmorskan på onsdag för att kolla trycket igen. Någon som har erfarenheter?
    familjenekberg: Om du fortsätter ha högt B.t kommer du mest troligt få gå på tätare kontroller.Kan bli aktuellt senare då med TUL oxå.Då du har ökat b.t tidigt i graviditeten kan de tyda på att du ev kommer ha lättare att få havandeskapsförgiftning senare i graviditeten.

Med dottern hade jag högt b.t i början.
    Då sa dom först att de bror nog på att du e förstförderska för dom har större risk till förhljt b.t.
    Visade sej senare att jag fick en mild havandeskapsförgiftning.

Med tvillingarna fick jag förhöjt b.t direkt o hade ont i huvet svimmande o va yr o illamående i början.
    Detta sa dom mest troligt berodde på att de va två bebisar,MEN då jag haft havandeskapsförgiftning innan så blev de b.t koll ofta sen.
    fick kraftig havandeskapsförgiftning o blodtransfusion sen i slutet så tyvärr klarade jag mej inte undan de alls.

Ha koll på dina symptomer, som du säger trötthet yrsel osv..börjar de flimmra framför ögonen tycker jag du ska åka in o be dom ta trycket hos läkaren direkt.

De dom kommer göra e nog att kolla ditt tryck, ditt järnvärde o ditt urin.

symptomerna för havandeskapsförgiftning o högt b.t är väldigt lik symptomerna man har i början av en grtaviditet ibland.

Men ett tips e att du har koll på de för de kan vända snabbt.
    Nu e jag osäker på hur långt du gått.
    Men oftast går de inte över till havandeskapsförgiftning förrens senare i graviditeten mn typ ligger vilandes,.

Har man en gång haft havandeskapsförgitfning så löper man större risk att få de nästa gång.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012