• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Make your own kind of music

Åh Csillag. Hoppas det ser bra ut och bara är en av de blödningar som du har haft innan!!!
    Blir SÅ ledsen och arg när jag läser om att du VARJE gång du är kontakt med sjukvården måste förklara och kämpa med näbbar och klor för att de ska visa empati och förstå dig. Det är INTE ok!!!!
    Du som redan går igenom så mycket, med all oro och med allt som varit innan ska inte behöva det.
    Det är väl SJÄLVKLART att man vill veta.
    Det här är inte klokt.
    Vad fan har hänt med Sverige egentligen.
    Min mamma hade problem hon också med att bli gravid, min moster likaså, men de fick ett helt annat bemötande. De tog dem på allvar och på den tiden opererade de mer än vad de gör idag. Det går faktiskt att öppna upp äggledarna (på något vänster gjorde de det på min moster, har dock inte fått det exakt förklarat) genom en operation. Dock lite riskfyllt, men för min moster ledde det till tre barn på naturlig väg. Idag erbjuder de enbart ivf, tre i vårt landsting, sen får vi klara oss själva.
    Sjukvården idag känns väldigt avtrubbad. Ibland verkar det som att de har glömt bort att bara för att de möter människor var och varannan dag som går igenom missfall så kan de inte bara ta sånt med en klackspark för det är en tragedi för varenda en som går igenom detta!!
    Vad bra att din man tog luren och röt till!!! Det är inte bara vi kvinnor så mår dåligt av den ovissheten. De tycks to det. att det är vi som bara nojjar oss, men även våra män oroar sig och mår dåligt.
    Du ska inte behöva kämpa så, du har nog.
    Nu håller jag tummarna resten av dagen att det går bra för er. KRAM!!!!

• Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-07-10 11:02:52 följande:
    Åh Csillag. Hoppas det ser bra ut och bara är en av de blödningar som du har haft innan!!!
    Blir SÅ ledsen och arg när jag läser om att du VARJE gång du är kontakt med sjukvården måste förklara och kämpa med näbbar och klor för att de ska visa empati och förstå dig. Det är INTE ok!!!!
    Du som redan går igenom så mycket, med all oro och med allt som varit innan ska inte behöva det.
    Det är väl SJÄLVKLART att man vill veta.
    Det här är inte klokt.
    Vad fan har hänt med Sverige egentligen.
    Min mamma hade problem hon också med att bli gravid, min moster likaså, men de fick ett helt annat bemötande. De tog dem på allvar och på den tiden opererade de mer än vad de gör idag. Det går faktiskt att öppna upp äggledarna (på något vänster gjorde de det på min moster, har dock inte fått det exakt förklarat) genom en operation. Dock lite riskfyllt, men för min moster ledde det till tre barn på naturlig väg. Idag erbjuder de enbart ivf, tre i vårt landsting, sen får vi klara oss själva.
    Sjukvården idag känns väldigt avtrubbad. Ibland verkar det som att de har glömt bort att bara för att de möter människor var och varannan dag som går igenom missfall så kan de inte bara ta sånt med en klackspark för det är en tragedi för varenda en som går igenom detta!!
    Vad bra att din man tog luren och röt till!!! Det är inte bara vi kvinnor så mår dåligt av den ovissheten. De tycks to det. att det är vi som bara nojjar oss, men även våra män oroar sig och mår dåligt.
    Du ska inte behöva kämpa så, du har nog.
    Nu håller jag tummarna resten av dagen att det går bra för er. KRAM!!!!
    TACK gumman.
    Önskar bara den här semestern kunde ta slut just nu så min normala läkare e tillbaka så jag slipper dessa stolpskott.

Oftast är de den biten dom hakar upp sej på, VARFÖR man inte går hos dom utan hos en privatläkare 1, 15  timmes bilresa bort.
    Å när man svarar dom så fortsätter dom bara.
    Acceptera ist att jag valt gå kvar hos min läkare jag haft i 11 år och inte vill byta.
    Sjukvården är valfri,vare sej de e privatläkare lr landsting.

blir så trött av alla dessa olika riktlinjer, fan kan inte alla läkare, regioner,städer,osv ha samma riktlinjer innom allt.

Å jag är väl medvetetn om studien som Borås har o jag vet att dom ligger främst i Sverige,mn dom kan ändå inte tillräckligt,mn Lennart är på rätt väl vilket jag e glad för att de finns sånna som han.
    Men jag har alla hans mediciner.

De enda jag vill e att veta vart blödninagrna kommer ifrån,om de e kört lr inte.

orkar inte mer skit nu.

Önskar denna semestern va över redan.
    Hoppas verkligen inte de e ett MF för jag orkar verkligen inte de just nu.
  • Make your own kind of music
    Mandelmumsa skrev 2012-07-10 08:37:15 följande:
    Tack gumman för ditt stöd! Betyder så mycket! :) I morse såg mina bröst ut som två svullna koner, så nog är det något som inte är som vanligt ändå! Har drömt precis HELA NATTEN om huruvida jag är gravid eller ej! Väntan är jobbig men jag vågar inte testa! Ingen mens än iaf peppar peppar!
    Jag tycker inte du behöver testa något mer! Risken är som sagt att testandet bara gör dig orolig! Lärde mig vid mitt utomkved att om det är tvillingar så kan hormonerna vara lite tröga i starten, fattade det som hormonnivån då kan vara LÄGRE än om det hade varit ETT barn. Därför tänkte de ett tag att jag kanske väntade tvillingar, för min hormonnivå var väldigt hög för att vara ett utomkved, men lite för låg för att vara en normal graviditet. Det kan vara därför du inte känner så mycket. Det kan också säkert göra att ett veckoindikatortest skulle bli lite missvisande. Så jag skulle lagt ner testandet och väntat på ultraljudet. Det är ju konstaterat att du är gravid, sen får ultraljudet avslöja resten :) Och den där rosaröda strimman kan du lägga till historien, den betyder ingenting! Ha en bra dag!
    Se där! Flört
    Tror på att det kommer gå vägen denna gång jag...
    Förstår det är jobbigt med ovissheten. Var det lördag du hade TD? Var det 14 eller 16 dagar sedan du gort ET då?
    Jag hade TD 14 dagar efter ET och då visade det rätt så starkt positivt.

Tror tyvärr inte att det är tvillingar. Har hört att man då brukar må mycket sämre och att illamåendet brukar komma tidigt. Är idag i v 5+5 och inget direkt illamående att prata om. Lite diffust kan jag ibland få för mig om jag är väldigt trött eller hungrig, men det kan lika gärna vara inbillning. Obestämd Ingen järnsmak som många pratar om, däremot kan jag ibland tycka att det luktar järn. Skumt :)
    Sen har ju de tester jag gjort, nu i helgen iaf, varit väldigt starka. Så det måste ju innebära att HCG är rätt högt. Så om HCG ska vara lågt i början vid tvillingar så är ju det ännu ett tecken på att det förmodligen inte är det.
    Jag bara hoppas att det finns åtminstonne ett litet pyre inne i min livmoder, som växer och frodas!
    Ororar mig för mf och ofostrig graviditet.
    Hoppas så att vi ska slippa gå igenom mer nu... Usch, denna oro.
  • Jottatotta
    Csillag skrev 2012-07-10 10:43:44 följande:
    Tack gumman.
    Fick ytterligare ett stolpskott i tlf idag.
    Då de e semestertider så hamnade jag i Borås (Sjukhus jag ALDRIG kommer föda på har jag sagt från start)
    Kärringen i tlf svarade mej att "ja men om man väljer gå till en läkare privat så får man ju fortsätta där."
    Öhh ja de har jag tänkt göra men då jag blöder och de e semesterstängt så måste nån annan kolla på mej.
    Då börjar körringen dra om deras jäkla riktlinjer hur dom sköter de där o de skiljer sej från privat och landsting.
    Vem bryr sej.
    Svarade snabbt att jag har haft 6 MF o tänker dom inte kolla upp om jag ev kanske påbörjat ett 7.e så åker jag ner till Värnamo då.
    Då svarar hon att de finns ju en studie med Lennart Blomqvíst om missfall.
    GAHHH de vet väl jag oxå,o jag har dom medicinerna (trombyl o Prednisolon) han ger ut o de e därav mest troligt jag kommit så långt som jag gjort i graviditeten.

Efter mkt diskussioner så tog min man telefonen o röt i ordentligt att folk vill faktist veta om man har ett MF på gång lr inte.
    Särskillt om man haft 6 MF innan o genomgått ett helvete med Ivf för att komma dit vi är idag o då skiter han fullständigt i deras riktlinjer om att dom inte kollar upp förrens man gått in i V 10 för de gör ajg imorgon så då e de ok att ge mej en tid för kontroll imon då egentligen.

Tillslut fick jag en tid klockan 3 idag.

Blir så trött på vissa sköterskor.
    Tror dom serröst vi tycker de e kul att åka in o ut hela tiden o gå med ständig oro.
    jag mår skit just nu.

Träffar jag henne där inne idag så lär jag slänga ur mej att hon har rätt att yttra sej när hon sj haft 6 MF vilket jag verkligen hoppas hon ska slippa gå igenom,mn innan dess så har hon ingen rätt att säga hur vi ska må o känna.

Så trött på sveriges sjukvård.
    Tur att de finns BRA läkare oxå,även om dom tyvärr e sällsynta.

Usch e helt slut nu o tårarna bara rinner.Jävla kärring!!!!
    Förlåt mitt atga inlägg mn så besviken o lessen just nu,mn mest rädd o orolig

Men herre gud vännen, vad är det för människor som du har stött på!!! Jobbar ju själv inom vården, dock inte inom mvc men man möter människor dagligen med oro och tusen frågor och jag skulle ALDRIG kunna eller för den delen, få, avfärda deras frågor och oro med någon studie eller ännu värre, att man har valt att gå privat. Jag jobbar på en privat mottagning som också tar emot landstingspatienter om de ringer med specifika problem som rör våran verksamhet och inte fan skulle vi neka någon att komma till oss. Borde vara samma sak om man går privat och måste söka sig till landstinget. Hoppas verkligen att du slipper träffa henne, eller inte, du borde ta din ilska och frustration och låta allt gå ut över henne. Det kan hon ta, och ska kunna ta, det är f-n hennes jobb! Hoppas,hoppas, hoppas att grodan din är kvar och mår precis så bra som ni förtjänar. Kl15 är det jag som tänker extra mycket på er. Försök hålla hoppet uppe gumman, även om det är svårt. Kan inte riktigt förstå din oro då jag själv, peppar, peppar ta i trä, inte haft mer än ett missfall och det var ett mycket tidigt missfall och för flera åresedan. Även om jag nu har fått bli bekant med IVF svängen så har det ju endå varit en mycket kort resa för oss i jämförelse. Massa kramar till dej/er av omtanke och en massa tummhållning och tankar.
  • jazmine25

csillag: tack igen för ditt svar. En tid är bokat till GYN tyvärr så får vi vänta tills han är tillbax frå sin andra semester. Jag har bestämt att inte ljuga. Det känns bara så fel. Men jag vet att vår GYn gillar att bända på regler. Det är tack vare honom vi har 2 IVF försök kvar och inte noll. Jag har i alla fall fått en tid till den 14/8.

Odessa: Jag hoppas också att jag bara drabbats av enorm otur och att tredje gången så ska det banne mig gå hela vägen. Det som känns värst nu är att det ändå tog mer än 1 år mellan graviditeterna. Hoppas verkligen det går fortare denna gång.

På ett sätt känns det bra att Starta en helt ny IVF. Vi kommer att få en ny spermiedonator. Jag litade ju inte riktigt på spermierna vi fick sist. För dom fick gosa själva efter första ÄP. jag fick ju bara ut 3 ägg då men inget blev befruktat utan spermierna dog i morulan. Efter det så gjorde dom ICSI på 20 ägg som vi fick ut på ÄP 2. Bara 7 av dessa blev befruktade. Jag vet ju att befruktningsgraden brukar vara så låg men dom gjorde ju ändå ICSI på alla. Av 7 befruktade ägg blev det 2 graviditeter och båda blev tidiga missfall. 2 st dog under upptining. 1 tinade blev dålig och 3 blev minus.

• Mandelmumsa

Fan att det ska vara så svårt för vissa! Hittade en rödaktig flytning i trosorna nu :( Inte helt övertygad att det är mensen, men helt klart oroväckande med tanke på att BIM är nu i dagarna! Skit! :(

• jazmine25
    Mandelmumsa skrev 2012-07-10 16:21:21 följande:
    Fan att det ska vara så svårt för vissa! Hittade en rödaktig flytning i trosorna nu :( Inte helt övertygad att det är mensen, men helt klart oroväckande med tanke på att BIM är nu i dagarna! Skit! :(
    Hoppas att det inte är så... Hoppas att du ska få plussa nu...Jag håller mina tummar
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-07-10 16:21:21 följande:
    STYRKEKRAMAR gumman, håller tummarna att de inte ska vara så.
    bebis ska de bli för dej ju!!
  • Csillag

Hej flickor.

E hemma nu.

Besöket hos läkaren började ju INTE bra.

Jag tyckte samtalet till dom va otrevligt o opassande, Men besöket va fan värre.
    Snacka om att dom inte kan bete sej proffesionellt.-

undrar ens om dom får gära så här!!

På avdelningen stod de en skylt att om man bla bla bla så skulle man sitta i Väntrum 1 o va man blablabla så skulle man sitta i väntrum 2.

Blev lite förvirrad vart jag skulle så jag frågade en sköterska om vilket väntrum jag skulle vänta i.
    Hon fråga va jag hette o ja svarade.
    Samtidigt kommer de en till sköterska som hört va jag hette o svarar lite snorkigt att Jaha de va du nu jag,du ska till väntrum 2 därborta.

Orkade uinte ens en diskussion me henne så gick bort o satte mej.

Ut kommer en läkare som ser väldigt snäll ut,fast jag tycker ju alla indier ser väldigt snälla ut
    Han presenterade sej o bad mej följa med.
    När ja kom till rummet så fanns en läkare till dä o jag kände bara hur de börja koka i mej för jag kände väl igen han som stod framför mej.

Läkaren presenterar sej som: Lennart Blomgren

Åhh suck va sysslar dom med!!??

Han står serriöst o berättar att sköterskan hade ringt upp honom efter mitt samtal till gyn idag o bett han komma dit för dom hade ett fall för honom.

Återigen- Va fan sysslar dom med!!

Borde inte jag rådfrågas först om jag ens vill träffa honom??

Han berättar att hans intresse blev stort när sköterskan berättat att jag haft 6 MF o bla bla bla.

inget illa mot han för han e verkligen jätte trevlig,MEN jag åkte in för jag BLÖDER och har svin ont, inte för nån jävla studie o vill vara labbråtta
    (Menar inte de så mn just så kände jag i de tillfället)

Han frågar varför jag inte går hos dom i normala fall, Varför jag går hos min läkare jag har (Trots att han sjk sa att han tillhör bland dom bästa innom sitt yrke),o jag får sitta o förklara o svara på en massa medans jag har svinont!

Efter många om o men o ett jävla upphakande på att jag haft 6 MF o frågor om vilka utredningar som gjorts så gör han äntligen en undersökning o han säger, Men OJ du har blött ordentligt från livmoderetappen!!

Jaha kan du bara säga hur illa de e för jag börjar stortjuta nu!!!

Han kolla med VUL o dessutom vänder han bort skärmen för mej så jag inte ser nått o sen sitter han där i nästan 5 minuter o diskuterar med den andra läkaren på ditt doktorspråk innan han säger att det är INTE ett MF ännu, att han kan se hjärtat slå o bebisen e så o så stor osv.
    MEN de ser ju inte bra ut med blödningen.

Återigen halkar han in på mina MF.

Jag orkar inte!!Orkar inte ens tänka på mina tidigare MF just nu mer än att oron äter upp mej.
    Skit i mina MF

Jag frågar hur hjärtat ser ut,om han kan göra ett EKG på bebisen mn får svaret att om de blir ett MF så spelar de ju ingen roll va EKG säger nu.

Blir så trött på läkare,jag vet han menar väl,o jag vet han säkert tyckte mitt fall va super intressant o min bakgrund va jätte intressant i hans perspektiv mn i mitt fall så ville jag bara veta att min groda va ok lr inte o om hjärtat funderar isf som de ska.

Denna ultraljudsmaskin hade tydligen inte EKG finessen som min normala läkare har.

Innan jag får hem så börjar han diskutera ev KUB tester med mej, vilka mediciner jag fått/får och vilka styrkor jag har (Då han insåg jag har dom medicinerna som han ger ut)

Efter många om o men o oron börjat släppa lite så fick jag äntligen åka hem,
    min läkare som kom ut o tog in mej på rummet han fick inte en syl i vädret för de va bara Lennart som pratade o frågade.
    Den läkaren måste känt sej lite överkörd.

Jag tycker de e fruktabnsvrt att dom ens kan ta in en läkare så på detta viset UTAN att ens fråga mej.

Fel nr 1 va att ens ta upp de i tlf med mej när jag ringer in om ev MF
    Fel nr 2 va att dessutom begära in läkaren utan att rådfråga mej innan.
    Tyckte de va fruktansvärt opersonligt.

Jag åkte in o mådde skit o tårarna sprutade o istället för kolla upp de direk möts jag av en massa frågor osv.

Min man stannade i bilen under tiden jag va inne för vi hade pojkarna med oss o jag orkade inte att dom följde med in.
    Nu i efterhand önskar ja att han följt med in för han blev skitsur när jag kom ut o va på dåligt humör o berätta va som hänt.

Menar absolut inget illa om Lennart Blomqvist för han e en superduktig läkare o jag tycker de e skitbra de finns läkare som han som driver på för forskning o studier om MF.
    MEN jag tycker de e fruktansvärt att man inte först blir rådfrågad om en sån här sak.

Jag hade gärna träffat han i normala fall, för som sagt så är han jätte duktig,.Men just idag va nog sista dagen jag ville träffa han.

Å om de nu visat sej att de va ett MF så hade han ju fortsatt ställa mer frågor.

Han satt o skrev o skrev på sitt kollegie blcok ju mer han frågade o jag svarade.

Kändes bara så fel idag.

De sista han sa va att nu hoppas vi de går vägen för dej så är du välkommen in när de e dags för förlossning.

Svarade bara att, De e inte så troligt då jag inte har tänkt föda hos dom.Enda gången de skulle hända va om nått skulle kännas fel när de sätts igång, annars blir de ett annat sjukhus.

Är glad att min groda lever iaf.
    Nu blir de att ligga i sängen o inte göra ett skit.
    Blödningarna på livmoderetappen har ökat så risken för MF är väldigt hög sa han.
    Bara att ta en dag i taget..

Guu va jag längtar till att denna semestrn e över så jag får träffa min normala läkare!!

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012