• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-07-14 10:41:54 följande:
    Minus idag på TD.
    STYRKEKRAMAR i massor till dej gumman
  • familjenekberg

Csillag

Är i v13 bara v12+6 så inte så långt gången. Det är jobbigt med huvudvärken och oron som gnager i en. Jobbar just nu så får se hur bt är när jag kommer hem.

Med sonen hade lågt till normalt tryck hela graviditeten inga bekymmer alls, snarare att det var för lågt i stället.

Hur tidigt kan man utveckla havendeskapsförgiftning är rädd att jag ska få det redan nu, har så mycket tankar i huvudet just nu.

• Csillag
    familjenekberg skrev 2012-07-14 12:40:41 följande:
    Csillag
    Är i v13 bara v12+6 så inte så långt gången. Det är jobbigt med huvudvärken och oron som gnager i en. Jobbar just nu så får se hur bt är när jag kommer hem.

Med sonen hade lågt till normalt tryck hela graviditeten inga bekymmer alls, snarare att det var för lågt i stället.

Hur tidigt kan man utveckla havendeskapsförgiftning är rädd att jag ska få det redan nu, har så mycket tankar i huvudet just nu.
    väldigt sällsynt tror jag att de skulle komma nu,MEN de vågar jag faktist inte svar på helt om ja ska va ärlig.
    Men ha koll hela tiden på ditt b.t

jag vet att många får en höjning under första trimestern o sen är de inget mer med de,medans andra utvecklar havandeskapsförgiftning sen senare i graviditeten.
  • familjenekberg

Blodtrycket var lägre i går kväll men lite i högsta laget, i morse var det normalt hoppas det håller sig så under dagen. Tar trycket morgon kväll nu ett tag framöver så tar jag med det till bm på onsdag.

Hur går det för er andra i tråden?

• LisaW81
    Mandelmumsa skrev 2012-07-12 07:56:34 följande:
    Lisa, hur stor dos tog du av de olika preparaten? Vad heter den immunnedsättande medicinen? Hoppas verkligen det går hela vägen för er denna gång! Har ni även fått något missfall eller har det inte blivit någonting alls vid era försök?
    Usch så tråkigt att läsa om ert minus... alla vi här inne vet vilket stort svart hål det innebär att hamna i och jag lider så med dig...

Jag förmodar att ni nu får en naturlig paus över sommaren men ska nu ge er in i ett nytt försök redan till hösten, hur känner du?

Trots att du har en tuff tid nu så vill jag ändå svara på ditt näst sista inlägg, du läser kanske när du känner dig starkare igen...

Fragmin har jag fått förklarat ökar blodflödet och syftet är att blodflödet i och kring livmodern ska öka så att embryot lättare ska kunna fästa, jag tror sprutorna jag tar innehåller 5000IE, en per dag.

Den immunnedsättande tabletten jag fick ordinerad heter Prednisonol och jag tog 10mg/dag fram till plusset och därefter drog jag ner till 5mg/dag de följande 14 dagarna innan jag slutade helt.

Akupunkturen som jag har kommit att tro mycket på går jag hos 3ggr/veckan, både innan och efter återföringen. Det är viktigt att gå till en auktoriserad akupunktör som vet vilka punkter som ska undvikas efter återföringen. Att jag tror så mycket på akupunkturen beror på att vi vid vårt första försök utanför landstinget fick tips på den nya kliniken att testa detta. Vi gjorde det och fick ett plus på testdagen men efter bara ett par dagar kom mensen... men jag blev då övertygad om att det i alla fall gjorde något gott med akupunktur och nu denna gången har jag verkligen överdrivit och gått dit oftare än vad jag själv trodde att man kunde...

Det känns så fel att skriva om min egen lycka när jag vet hur du mår just nu men kanske att dessa metoder kan vara till hjälp vid nästa försök.... Många kramar till dig och hoppas att du snart kan se fram emot nästa försök, kämpa på vännen! 
  • LisaW81
    Csillag skrev 2012-07-14 10:28:22 följande:
    Hejsan o väljkommen in till oss.

Jag har oxå gått akupunktur denna gången.Gick en intensivbehandling som verkligen körde igång cirkulationen.Slutade med akupunkturen efter ET/FET
    Äter oxå Trombyl 150 (Så dubbel dos)

Fragmin fick jag använda när jag väntade tvillingarna.Fick börja i V 15 med de o fortsätta med de.Hoppas jag ska slippa de denna gången,mn de vet e väl mest troligt jag inte slipper de.
    De togs upp redan innan ivf att de mest troligt kommer sättas in fragmin igen pga mina 6 MF och jag haft både havandeskapsförgiftning o fått blodtransfusion när jag va gravid med tvillngarna.

Vilket imunmedsättande medel har du??
    Jag har ju Prednisolon 20mg/dag så jag har ganska hög dos då sverige oftast skriver ut max 10 mg/dag.

Tror inte de e slumpen att du lyckades o behöll de, många har gjort som du io fakrist klarat de o gången efter krävt att dom får göra samma sak då.

Vart gör du din ivf??

Välkommen in till oss.
    Tack! Denna tråd verkar vara så stöttande och behaglig, många andra är så svåra att komma in i så här tror jag jag stannar. Är dock inte så aktiv, är inne och läser så gott som varje dag och läser men då via mobilen och då blir det inte att jag lägger kommentarer, det är så mycket lättare att sitta vid en dator och skriva!

Jag tog percis som du Prednisolon fast bara 10mg/dag. Om du tar så mycekt som 20mg känenr du då av några biverkningar? Jag kände inget alls och funderar därför på att få be om ökad dos nästa gng.

Jag tog Trombyl fram till plusset men därefter villa läkarna att jag enbart skulle ta Fragmin, undra varför? Vet du skillnaden mellan fargmin och trombyl, rent effektmässigt alltså? Är fragmin mycket starkare?

De sista 4 försöken har jvi gjort uppe i Falun. Vi bor i Jönköping så det är en bit att åka varje gång men vi lockades först av Faluns blastocystodling och sedan har de varit så himla tillmötesgående där att vi valt att hålla fast vid dem. Var går ni?

Läkaren vill att jag slutar med Fragmin i vecka 12 men det vill inte jag... är det någon fara att fortsätt tills mina sprutor är slut, vilket skulle bli under vecka 16, vad  tror du?
  • Vincents mamma

hej igen tjejer!

Ville bara säga ett stort grattis till alla er som har fått ert efterlängtade plus!! så härligt och läsa om även om man blir lite avis! :)

Här hemma har vi nästan bestämt oss för att göra 1 försökt till i början av 2013, dock är det långt dit så vi kanske hinner ändra oss igen...vi får väl se.

önksar er alla lycka till i fortsättningen!

• Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-07-15 19:02:18 följande:
    hej igen tjejer!

Ville bara säga ett stort grattis till alla er som har fått ert efterlängtade plus!! så härligt och läsa om även om man blir lite avis! :)

Här hemma har vi nästan bestämt oss för att göra 1 försökt till i början av 2013, dock är det långt dit så vi kanske hinner ändra oss igen...vi får väl se.

önksar er alla lycka till i fortsättningen!

Åhhh gumman guuu va glad jag blev nu när jag såg att du skrivit, saknar ju dej så mkt!!!!

Hoppas verkligen att ni orkar göra ett försök till o ni får erat efterlängtade pluss, de förtjänar ni verkligen gumman.
    men jag förstpr oxå om ni inte skulle orka för jag vet ju sj hur jobbigt de kan vara o hur hårt de tar på en.MEN vi hoppas för vi vill ju så att du ska plussa!!

Försvinn nu inte för oss gumman,Du e verkligen saknad.
  • Csillag
    LisaW81 skrev 2012-07-15 14:22:00 följande:
    Tack! Denna tråd verkar vara så stöttande och behaglig, många andra är så svåra att komma in i så här tror jag jag stannar. Är dock inte så aktiv, är inne och läser så gott som varje dag och läser men då via mobilen och då blir det inte att jag lägger kommentarer, det är så mycket lättare att sitta vid en dator och skriva!

Jag tog percis som du Prednisolon fast bara 10mg/dag. Om du tar så mycekt som 20mg känenr du då av några biverkningar? Jag kände inget alls och funderar därför på att få be om ökad dos nästa gng.

Jag tog Trombyl fram till plusset men därefter villa läkarna att jag enbart skulle ta Fragmin, undra varför? Vet du skillnaden mellan fargmin och trombyl, rent effektmässigt alltså? Är fragmin mycket starkare?

De sista 4 försöken har jvi gjort uppe i Falun. Vi bor i Jönköping så det är en bit att åka varje gång men vi lockades först av Faluns blastocystodling och sedan har de varit så himla tillmötesgående där att vi valt att hålla fast vid dem. Var går ni?

Läkaren vill att jag slutar med Fragmin i vecka 12 men det vill inte jag... är det någon fara att fortsätt tills mina sprutor är slut, vilket skulle bli under vecka 16, vad  tror du?
    Man behöver inte va så aktiv hela tiden, just nu är de ganska lugnt här inne då de e semestertider.Jag skriver heller knappt från mobilen då de oftast bara blir rörigt lr fel.

Då är du inte så långt ifrån mej egenligen.
    Gamla adress va Hestra, 5 mil ifrån dej.
    Ny bostad sen ett år tillbaka e Blidsberg o de är ca 5 mil från jkpg oxå hehe.

Jag har valt göra mina ivf i göteborg på carlanderska,dom e super!!Kör distans så jag går hos min läakre i Gislaved o sen åker ja till gbg för ÄP o ET/FET
    Carlanderska gör ju oxå blasto.

Att du tror på dina mediciner o akupunkturen tycker jag du gör rätt i, håller med fullständigt då jag kört nästan samma o lyckades då.

På svar om din fråga om prednisolonen så har jag inte haft några biverkningar alls av 20 mg/dag.

En dos under 20mg/dag sägs av ÄD kliniker o imunologläkare inte hjälpa vid ivf.
    tyvärr så är de få läkare i sverige som skriver ut över 10 mg o ger många patienter högre hopp när dom äntligen får ut prendisolon.

Har man som jag imunologiska problem oxå krävs en större dos för att kroppen inte se äggen/spermierna som ett hot o inte stöta uit dom.

Hoppas din läkare vill gå med på att öka din prednisolon.
    De enda jag kan säga "hände" va att jag blev typ förkyld o snorig,MEN de e oxå det som är positivt.
    Den förkylningen är inte "riktig" utan kommer för man tar prednisolonen för att sänka ner sitt imunförsvar.

Hur såg ditt schema ut för prednisolonen när du började, när började du i din cykel osv...
    Va de färslförsäk lr FET o vad gör du nästa gång??

Jag hade nog följt rådet om fragmin om jag va dej...just de preparatet ska man lyssna på sin läkare.Ditt blod får ju heller inte bli för tunt.du blöder ju lättare då.
    Sen finns de ju oftast en chans till att få får börja ta de igen senare i graviditeten.
    Tror att din läkare vill att du bli av med alla "onödiga" mediciner.
    Från V 12 brukar man vilja ta bort vissa mediciner.
    Visserligen förvånad över att du då redan fått sluta med Trombylen.Den ska ja ju äta mer lr mindre hela graviditeten.
    Fragmin tillsätts om trombylen inte karar hålla borta "propparna" i livmodern.
    Från V 12 är ju de mesta riskerna över,då har man ju kommir över de värsta delen.
    (OM man nu inte haft problem med graviditeter i senare stadie)
    Visserligen ska jag väl inte säga att jag tror de skadar att du tar fragmin till vecka 16 då man faktist kan använda de hela graviditeten...

Välkommen in till oss igen
  • LisaW81

T

Csillag skrev 2012-07-15 19:31:57 följande:
    Man behöver inte va så aktiv hela tiden, just nu är de ganska lugnt här inne då de e semestertider.Jag skriver heller knappt från mobilen då de oftast bara blir rörigt lr fel. Då är du inte så långt ifrån mej egenligen. Gamla adress va Hestra, 5 mil ifrån dej. Ny bostad sen ett år tillbaka e Blidsberg o de är ca 5 mil från jkpg oxå hehe. Jag har valt göra mina ivf i göteborg på carlanderska,dom e super!!Kör distans så jag går hos min läakre i Gislaved o sen åker ja till gbg för ÄP o ET/FET Carlanderska gör ju oxå blasto. Att du tror på dina mediciner o akupunkturen tycker jag du gör rätt i, håller med fullständigt då jag kört nästan samma o lyckades då. På svar om din fråga om prednisolonen så har jag inte haft några biverkningar alls av 20 mg/dag. En dos under 20mg/dag sägs av ÄD kliniker o imunologläkare inte hjälpa vid ivf. tyvärr så är de få läkare i sverige som skriver ut över 10 mg o ger många patienter högre hopp när dom äntligen får ut prendisolon. Har man som jag imunologiska problem oxå krävs en större dos för att kroppen inte se äggen/spermierna som ett hot o inte stöta uit dom. Hoppas din läkare vill gå med på att öka din prednisolon. De enda jag kan säga "hände" va att jag blev typ förkyld o snorig,MEN de e oxå det som är positivt. Den förkylningen är inte "riktig" utan kommer för man tar prednisolonen för att sänka ner sitt imunförsvar. Hur såg ditt schema ut för prednisolonen när du började, när började du i din cykel osv... Va de färslförsäk lr FET o vad gör du nästa gång?? Jag hade nog följt rådet om fragmin om jag va dej...just de preparatet ska man lyssna på sin läkare.Ditt blod får ju heller inte bli för tunt.du blöder ju lättare då. Sen finns de ju oftast en chans till att få får börja ta de igen senare i graviditeten. Tror att din läkare vill att du bli av med alla "onödiga" mediciner. Från V 12 brukar man vilja ta bort vissa mediciner. Visserligen förvånad över att du då redan fått sluta med Trombylen.Den ska ja ju äta mer lr mindre hela graviditeten. Fragmin tillsätts om trombylen inte karar hålla borta "propparna" i livmodern. Från V 12 är ju de mesta riskerna över,då har man ju kommir över de värsta delen. (OM man nu inte haft problem med graviditeter i senare stadie) Visserligen ska jag väl inte säga att jag tror de skadar att du tar fragmin till vecka 16 då man faktist kan använda de hela graviditeten... Välkommen in till oss igen

Tack för så utförliga svar, skönt att resonera i en tråd där alla kan hjälpa varandra med diverse erfarenheter! Så festligt att vi bor så nära varandra :) När jag började med prodnesolon tyckte läkaren egentligen att det var för sent, ca en vecka innan FET, men jag tog inte reda på när läkaren egentligen tyckte att jag skulle börjat. När började du? Vi har lyckligt nog 2 till embryon i frysen så jag kommer inte behöva gå igenom hela behandlingen än på ett tag igen... känns som en trost om detta.försöket inte skulle gå hela vägen. Vad är det för imunologiska problem du har? Något som påverkar graviditeten? Vilken vecka är du i nu?
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012