• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Vincents mamma

Alltså jag måste få ställa en fråga.. våran omgivning som inte vet om vad vi går igenom har börjat fråga om det inte är daxs för syskon snart och för att göra det enkelt för oss har vi svarat att vi bara vill ha ett barn. och det gör många upprörda, säger att vi är själviska och orättvisa och tråkiga.. är det verkligen så fel att bara ha 1 barn? nu vill ju vi väldigt gärna ha fler men det kanske inte blir så men det finns ju många som bara skaffar 1.. vet inte riktigt vad jag känner när folk kommer med såna komentarer.

• LisaW81
    Vincents mamma skrev 2012-07-15 19:55:43 följande:
    Alltså jag måste få ställa en fråga.. våran omgivning som inte vet om vad vi går igenom har börjat fråga om det inte är daxs för syskon snart och för att göra det enkelt för oss har vi svarat att vi bara vill ha ett barn. och det gör många upprörda, säger att vi är själviska och orättvisa och tråkiga.. är det verkligen så fel att bara ha 1 barn? nu vill ju vi väldigt gärna ha fler men det kanske inte blir så men det finns ju många som bara skaffar 1.. vet inte riktigt vad jag känner när folk kommer med såna komentarer.

Blir så upprörd över att höra sånt här! Jag begriper inte varför gemene man måste tycka o tänka om andras livsval (även om ni nu inte gjort detta val), har de så tomma o tråkiga liv själva att de måste lägga sig i andras?!
  • familjenekberg

Vincents mamma

När vi har fått frågan så har vi sagt att det inte alltid är så enkelt och att vi är glade för sonen vi har. Oftas så blir de så ställda att de inte vet vad de ska söka och sedan inte tagit upp det igen. Men vi har varit rätt öppna om vår situation.

Men frågan är så irriterande och vad är det för fel på att ha ett barn bara.

• Vincents mamma

Det undrar jag åxå...varför är det själviskt och orättvist att vara ett så kallat ensam barn...fattar inte..

• Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-07-15 19:55:43 följande:

När vi började med syskon så svarade vi att bebisar växer inte på träd och klart vi vill ha syskon men ser de ut som de har fungerat?

Oftast så säger dom inte så mkt mer sen.De e nästan så man ser hur deras tankar far runt.
    Sen kommer tyvärr efterfrågorna av dom.

Tycker de e fruktansvärt orättvist att vi som vill ha barn,o gör allt för ett barn får kämpa år in o år ut o inget händer,medans de finns sånna som blir gravida genom mer lr mindre skska ett par boxershorts över dom,lr dom som inte skyddar sej o blir gravida o gör en abort.
    De finns så många människor som inte borde ha barn,lr inte vill ha barn men ändå har barn.

Om du svarar diona vänner o släktingar att ett barn räcker så ska dom verkligen inte ifrågasätta de.Många tycker ett barn räcker.

Jag har ju väldigt stora hopp mellan mina barn.

Dotter 2001
    Pojkarna 2006
    Grodan 2013

Mellan dom e de inte så farligt,mn ändå ganska stort hopp,mn kollar man mellan dottern o grodan så kommer de skilja 12 år.

Att ha svårt att bli gravid gör ju oxå oftast dessa stora hopp imellan.
    Vi "börjar" om när många känner att "Åhh va skönt att barnen börjar bli stora o mer lr mindre klara sej sj i de mesta"
    DÅ börjar vi om med allt.

Det finnss massor av folk som bara vill ha ett barn.
  • Csillag
    LisaW81 skrev 2012-07-15 19:54:10 följande:
    T
    Tack för så utförliga svar, skönt att resonera i en tråd där alla kan hjälpa varandra med diverse erfarenheter! Så festligt att vi bor så nära varandra :) När jag började med prodnesolon tyckte läkaren egentligen att det var för sent, ca en vecka innan FET, men jag tog inte reda på när läkaren egentligen tyckte att jag skulle börjat. När började du? Vi har lyckligt nog 2 till embryon i frysen så jag kommer inte behöva gå igenom hela behandlingen än på ett tag igen... känns som en trost om detta.försöket inte skulle gå hela vägen. Vad är det för imunologiska problem du har? Något som påverkar graviditeten? Vilken vecka är du i nu?
    Jag började med prednisolon samma dag som mensen kom.Då hinner imunförvsaret sänkas ner o du är i den nivån just då vid ET/FET som du ska va när man gör återföringen.
    Går de förlänge lr förkort tid så är kroppen i fel balans.

Kolla om dom vill höja din dos..Tråkigt om du ska käka så låg dos prednisolon i erat frösökande.

Min kropp stöter ut allt den ser som främmande i min kropp.
    stimuleras de upp en ägglossning så tar den dö på mina egna ägg.
    sätts de väl in ägg så tar den dö på äggen o spermierna då.
    Kroppen stöter ut allt.
    Sen har jag dessutom sköldkörtelproblem o de är ju ett imunologiskt problem.
    Jag har en s.k vilande glutenintolerans som kommer blomma upp.
    Dvs jag lider inte av den nu mn den finns på tester genom gastroskopi.

Jag är i V 10 nu ( 9+5)

Bara hålla tummarna att detta ska gå vägen,tar en dag i taget.

Har 6 MF bakom mej tyvärr.
  • Odessa

Csillag: hejar på dig!! Ska du flra något nytt VUL snart? Åker till Budapest idag, ska bli skönt med lite sol och värme. Jag tror att jag ev kände bebisen häromdagen, som ett litet fladder. Kan det hända så tidigt?

• Csillag
    Odessa skrev 2012-07-16 10:33:31 följande:
    Csillag: hejar på dig!! Ska du flra något nytt VUL snart? Åker till Budapest idag, ska bli skönt med lite sol och värme. Jag tror att jag ev kände bebisen häromdagen, som ett litet fladder. Kan det hända så tidigt?
    Åhhh Ungern, Guu va mysigt.Min mans släkt är ju därifrån.Då kommer ni ha massa sol o härligt nu då.

Hur långt har du gått nu??

Jag kände dottern i V 13
    tvillingarna i V 11

Ska bli spännande att se när man känner grodan

har ju mkt med hur moderkakan ligger,.
    Med dottern o tvillingarnahar den legat i bakvägg så då har de varit enkelt att känna.Ligger moderkakan i framvägg så kan de va svårare.

Men tror de e mkt möjligt att de va bebis du kände sprattla till då du gått längre än va jag gjort

Ha en skön semester o sola lite åt mej oxå.
  • Mandelmumsa

Lisa: Tack för mer info! Skriver upp allt! Vi hoppas att vi kan få hjälp på Linnékliniken där vi har tid för ett första samtal 21/8. Om de då har förslag på lämpliga åtgärder så kan vi försöka igen, om inte känns det inte som det är någon idé.

• Mandelmumsa

Ekberg: Fattar inte att folk kan vräka ur sig att det är själviskt att bara skaffa ett barn?!? Och varför skulle det vara själviskt? Skulle det vara ett bättre alternativ att skaffa fler barn än man egentligen vill ha, för att inte vara självisk? Fattar inte hur de tänker heller. Sen att folk inte ens verkar tänka på att alla kanske inte har så lätt som de att få barn är också märkligt, är folk så oupplysta eller är de så obetänksamma?? Jag brukar svara som det är om någon frågar om jag har barn. Tänker att det kan vara bra i utbildningssyfte om inte annat!!!

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012