• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Snölängtan
    LnH skrev 2012-08-23 14:02:22 följande:
    Insättning på Måndag (men upptinig på av embryot på söndag)...frågade om procentsats att det skulle klara upptining och det var 80%...och om det hade överlevt upptining så var risken inte alls stor att det inte skulle överleva tills på måndag....nu är jag ännu mer nervös. Har en stor klump i magen av stress och oro att detta bara är ännu ett misslyckande...:( kan inte tiden bara flyga iväg?! Men om man ser det positiva, vi har tre försök kvar innan vi slänger in handduken helt. Och kanske kanske detta är våran tur nu...vem vet...men innan dess kommer jag att vara ett nervöst vrak...

Håller tummarna hårt för att det ska gå bra för er. Minns starkt samma sits i maj...vi bokade in dagarna med besök, god mat och "måbra-aktiviteter". Men det var ändå svårt att släppa tankarna på det lilla embryot på labbet. KRAM!!!
  • Fidelis ad urnam

Förhoppningsvis, såvida läkaren nästa vecka tycket annat, så kommer jag börja spraya den 14 september. Uttag av ägg vecka 44. 

• Snölängtan
    Sindyrella1983 skrev 2012-08-23 08:57:22 följande:
    Suck!! Fick reda på att den 4:e av mina nära vänner och familj är gravid, fantastiskt roligt för dom men jag är helt ärligt lite trött på att alla lyckas!
    Jag skulle ju varit hemma med alla dom om allt hade gått som det skulle första gången! Känns som jag bara vill lägga mig och gråta! Gråter
    Det ÄR skitjobbigt och man får vara ledsen. Vi har ju en lite annorlunda historia eftersom vi är så där "bortskämda" som fick vårt barn "hur lätt som helst" och det visste ju "alla" om. När sedan vännerna var inne på både andra och tredje barnet så började vissa att anta att vi valt att bara ha ett barn - trots att vi inte sa det. Då fanns det några få som kom kommentarer som "ni som har ett ensambarn kan ju..." och "det måste vara skönt attkunna resa och så med bara ett barn"... Det var inte alltid som man på fest eller middag ville gå in på en lång förklaring men visst fanns lusten att bara "%/&¤%&¤%(¤%(&/&" så där rakt ut. (Självklart har de närmaste vännerna känt till vår längtan efter ett syskon.) Det jag blivit mest trött på är att några i bekantskapskretsen har så otroligt "smalt" tänkande och endast utgår från sitt eget upplägg. DET försöker jag bära med mig och vara ödmjuk mot andra i diverse diskussioner som rör familj, boende etc etc. Man VET aldrig vilka utmaningar den mer eller mindre främmande man talar med brottas med när inte andra är med...och att bara anta saker utan att "känna in" är väldigt okänsligt och sårar. Men sedan är det klart att det är kul att andra lyckas, fast det kan göra attans så ont inombords av ren saknad.

För vår del så verkar det ju som att vi kanske till slut kan få ett syskon eftersom jag är i v.18 nu meeeeen efter alla bakslag så är det lite svårt att ta in....men vi hoppas att det ska gå hela vägen den här gången. 

Långt "svammel" men jag vill bara säga: Ge inte upp - det till synes "omöjliga" kan faktiskt visa sig vara möjligt! Personligen tycker jag att dessa år har varit skitjobbiga och då har vi ändå bara haft en bråkdel av alla de problem som endel av er har att brottas med...  KRAAAAAAM!
  • Snölängtan
    Csillag skrev 2012-08-21 17:00:18 följande:
    Å vill ni veta va de mest tragiska va igår...
    Jag fick ett chefs jobb som jag eftersträvat o kämpat för i flera år nu.
    Gissa hur pissigt jobbigt de kändes att gå till chefen idag som mer lr mindre lovordade mej o kysste mina fötter ungefär o berätta att nu kan jag inte ta de...
    Jag kan inte lova vara tillgänglig 24h/dygn denna vintern.
    Särskillt inte efter dagens besök...

MEN jag tänker så här, En bebis är bra mkt viktigare just nu än ett chefsjobb!
    Förhoppningsvis så kommer chansen åter när bebisen kommit ut.
    Tänk att det alltid ska vara så typiskt!!!! Jag blev erbjuden en klart intressant chefstjänst i våras och velade in i det längsta. Jag skulle behöva lägga väldigt mycket tid på tjänsten åtminstone året ut och sedan skull evissa bitar vara på plats så sedan skulle det bara vara "mycket". Utmaningen var frestande men efter ett tag kände jag att jag var tvungen att förklara varför jag tackade nej till något som jag helt klart var intresserad av. Det slutade med att jag förklarade att vi försökte att få ett syskon och att vi lagt mycket tid på det och jag inte visste om det absolut sista försöket skulle lyckas och jag bli gravid (och av olika anledningar inte kunna lägga 120% på jobbet) och om det inte skulle bli ett syskon så kände jag att jag inte var säker på om jag skulle orka med utmaningen på grund av insikten att "loppet var kört". Vi kände att jag behövde all energi till det sista försöket. Visst var det lite "surt" men som du så klokt säger så är en bebis något som kan "lyckas här och nu"(om det vore så enkelt...tjoho)  medan intressanta utmaningar på arbetsfronten faktiskt kan komma igen - och sannolikt kommer att göra det också! OM de nu tycker att man gör ett så bra jobb så bör de väl förhoppningsvis fortsätta att tycka det.Och att ha blivit erbjuden ett intressant jobb boostar ju iaf självförtroendet lite när man är mitt uppe i alla motgångar så sug åt dig av berömmet och fortsätt fokusera på bebis!!! Jag håller tummar och tår att bebisen stannar så länge det bara är möjligt!!!! Glad

KRAM, Csillag! 
  • Snölängtan
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-23 19:29:19 följande:
    Förhoppningsvis, såvida läkaren nästa vecka tycket annat, så kommer jag börja spraya den 14 september. Uttag av ägg vecka 44. 

Skönt att ha en mer konkret "plan". OCh det där med sprutandet tyckte jag också var lite motigt men maken peppade mig att tänka "bebis bebis bebis" medan jag sakta andades ut och hormonerna strömmade in. Skrattande

Du fixar det galant du med! LYCKA TILL!!!
  • Fidelis ad urnam

Ni som har gått igenom hela processen, blir man verkligen ett svettigt monster när man sprayar?
    Barnmorskan jag talade med idag sa att man hamnar i klimakteriet temporärt, får värmesvallningar och humörsvägningar.  

• Snölängtan
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-23 20:17:10 följande:
    Ni som har gått igenom hela processen, blir man verkligen ett svettigt monster när man sprayar?
    Barnmorskan jag talade med idag sa att man hamnar i klimakteriet temporärt, får värmesvallningar och humörsvägningar.  
    Som jag har förstått det så varierar det jättemycket. Jag kände inte så mycket av det (och inte maken heller!!!) möjligen att jag var lite varm/svettig några dagar, men  jag har en bekant som blev jättedeppig några dagar. Hon skrattar och säger att nu vet hon vad som väntar....och lever med devisen "vänd allt till något positivt". Tjoho! 
  • Miiiis
    Snölängtan skrev 2012-08-23 20:11:35 följande:
    Tänk att det alltid ska vara så typiskt!!!! Jag blev erbjuden en klart intressant chefstjänst i våras och velade in i det längsta. Jag skulle behöva lägga väldigt mycket tid på tjänsten åtminstone året ut och sedan skull evissa bitar vara på plats så sedan skulle det bara vara "mycket". Utmaningen var frestande men efter ett tag kände jag att jag var tvungen att förklara varför jag tackade nej till något som jag helt klart var intresserad av. Det slutade med att jag förklarade att vi försökte att få ett syskon och att vi lagt mycket tid på det och jag inte visste om det absolut sista försöket skulle lyckas och jag bli gravid (och av olika anledningar inte kunna lägga 120% på jobbet) och om det inte skulle bli ett syskon så kände jag att jag inte var säker på om jag skulle orka med utmaningen på grund av insikten att "loppet var kört". Vi kände att jag behövde all energi till det sista försöket. Visst var det lite "surt" men som du så klokt säger så är en bebis något som kan "lyckas här och nu"(om det vore så enkelt...tjoho)  medan intressanta utmaningar på arbetsfronten faktiskt kan komma igen - och sannolikt kommer att göra det också! OM de nu tycker att man gör ett så bra jobb så bör de väl förhoppningsvis fortsätta att tycka det.Och att ha blivit erbjuden ett intressant jobb boostar ju iaf självförtroendet lite när man är mitt uppe i alla motgångar så sug åt dig av berömmet och fortsätt fokusera på bebis!!! Jag håller tummar och tår att bebisen stannar så länge det bara är möjligt!!!! Glad

KRAM, Csillag! 
    Jag vet att jag inte kan jämföra min situation med någon av era, MEN det var inte förrän jag blev sjukskriven pga utmattning som kroppen tillät sig bli gravid. Så visst gör ni rätt! Det tar mkt kraft av kroppen att bli gravid och att vara gravid. Man måste låta den få chansen.
  • LnH

min frysis dog, så nu ger jag upp! lycka till alla er som är gravida och försöker! Ni kommer att lyckas! "baby dust" på alla er! vi ger det eventuellt ett till försök i höst på våra gratis försök men orkar inte med allt just nu. hela mitt liv är på "hold" och alla pengar har gått till IVF. Nu har orken tagit slut! Och om min make vill ha barn så gärna så får han helt enkelt skaffa en yngre och mer fertil fru.

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012