• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-08-27 17:15:55 följande:
    Halloj! Nu har vi varit på ytterligare en läkarkonsultation, denna gång i Örebro där vi gjort alla våra Ivf:er. Vi gillade denna läkare bättre, han verkar mycket mer flexibel och öppnare och mindre prestigefull än den på Linnékliniken. Vi sa inget om att vi varit i Uppsala och tagit prover, så vi fick ta AMH och TSH igen :) Men denna läkare gick även med på vissa immunologiska tester som man annars brukar göra när man fått flera missfall. Vi har ju bara fått ett tidigt missfall och denna läkare menade att om man har immunologiska problem så brukar ägget ändå fästa och missfallet brukar komma lite senare i graviditeten. Han gynundersökte också och remitterade till laporoskopi på Danderyd, han tyckte det såg ut som vätska stod i höger äggledare, och detta kan hindra ägget från att fästa. Så jag kommer nog göra en titthålsoperation och ta bort eller strypa äggledaren innan vi gör något nytt försök. Läkaren verkade inte heller svår när det gäller läkemedel som Trombyl, Fragmin och kortison då han menade att de är ofarliga, däremot är han tveksam till vilken effekt de kan ha.

Skönt att höra att du hittat en bra läkare, han verkar ju vilja kolla upp allt, vilket bara e massa pluss till denna läkare, särskillt om han innefattar de immunologiska.
    Dom läkarna e svåra att hitta i Sverige,MEN de e verkligen skönt att dom finns o vill kolla upp allt sånt.

Tips om du inte frågat redan, kolla va han har för gränsvärde på TSH oxå då du har ny klinik.'De skiljer ofta från klinik till klinik.'En del gar ju jätte högt värde dom tycker e ok.
    bara ett litet extra tips.

Hoppas verkligen nu att de ska ta sej o magen snart ska ha en liten krabat i sej.
    Håller alla tummar o tår för de ska hända!

kram
  • Sindyrella1983

Vi har nu fått info om IVF och vad som kommer hända. Vi har lämnat lite prover och ska lämna fler under de närmsta veckorna. Sen ska vi tillbaka till sjukhuset för genomgång om ca 1 månad Glad efter det skickas remissen till Malmö och då börjar vårdgarantin gälla, alltså att vi ska ha tid inom 3 månader Glad Känns så skönt att bollen är i rullning och att det börjar hända något!!! {#emotions_dlg.flower}

• Csillag
    Sindyrella1983 skrev 2012-08-29 11:19:05 följande:
    Vi har nu fått info om IVF och vad som kommer hända. Vi har lämnat lite prover och ska lämna fler under de närmsta veckorna. Sen ska vi tillbaka till sjukhuset för genomgång om ca 1 månad Glad efter det skickas remissen till Malmö och då börjar vårdgarantin gälla, alltså att vi ska ha tid inom 3 månader Glad Känns så skönt att bollen är i rullning och att det börjar hända något!!! {#emotions_dlg.flower}

Grattis,Skönt att höra allt är i rullning för er nu!
  • Csillag

BLÄÄÄ för leta barnvagn!!

Blir knäpp!

Jag vill ha en Emmaljunga Cerox 2,0 MEN hur lätt e de när typ INGEN affär har den uppställd o man får till svar att om du vill ha den kan vi beställa den mn då måste du köpa den.

VEM köper en barnvagn utan att vilja känna o klämma på den..
    Herre gud de e väl som att gifta sej med nån man aldrig sett.

GAH suck!

Å sjukligt dyrt e de verkligen me barnvagnar.

Tvillingvagnen med alla tillbehör kostade oss 13,000 kr.

Samma enkelvagn med alla tillbehör kosta serriöst 9000 kr.

OK om man vet man har lätt att bli gravid o ska skaffa fler,mn vi som då har svårt att bli gravida,lr som vet att detta oxå är sista skulle nog gärna oxå tänka så att vi kan köpa begagnade.

Alla har ju olika smak o behov.

Jag bor på landet,så de är mkt skog grusvägar,ingen snöröjning osv här uppe om vi inte gör de sj.
    Så en stadig och lätt vagn med 4 hjul krävs här uppe.

Å jag har haft Emmaljunga till alla barnen, varit supernöjd.
    Men serriöst 9000 kr!

Höll på att trilla av stolen ida när ja pratade med dom.

Här har ja kollat i varenda butik efter om dom haft vagnen inne,mn fått samma svar.

Nu lovade älskade babyproffsen i Jönköping att dom kommer få hem cerox 2,0 om nån vecka,för dom har börjat få in alla 2013 vagnar så de förstår ja de kan ta nån vecka.

Men allvarligt, barnvagnar e verkligen inte billiga ida.

Till dottern köpte jag en Emmaljunga oxå, Superfin o älskade vagnen,typ som ceroxen.
    Pris 2800 kr med insatts fotsack regnskydd myggnät o skötväska.
    Jätte billigt så jag hade tur då dom hade den på erbjudande då den kostade 3800 kr annars.

Men har priserna serriöst gått från 3800 kr till ca 9000 kr på 11 år...hur sjukt e inte de.

Nu har ja fått avreagera mej lite...

Nån annan som har tips på bra vagn.

4 punkteringsfria hjul
    vändbart styre
    fotsack

och allt annat som är vanligt.
    Men dessa 3 översta vill jag ha utöver iaf.
    Och gärna ett märke som man känner till och finns i en butik.
    Vill inte beställa från ett okänt märke o på nätet om de skulle hända nått.

Hoppas ni har en bättre dag än jag.

Här satte jag mej ner i 5 minuter mellan allt tvättande o skurandes efter magsjukan som härjar förfullt o hoppades på lite positivt innom barnvagn mn icke sa nicke.

Nu hoppas ja att ja ska slippa magsjukan.
    Då blir mitt nya hem sjukhuset tyvärr.

fy va hemsk ja känner mej nu när ja avreagerat mej på er...
    För lite sömn o mat kanske o extra graviditets hormoner som gör de oxå kanske...
    Hmm...

• Fidelis ad urnam

Nu är alla mediciner beställda och vi har fått startdatum 18/9. Så nu är allt i rullning

• LnH

en fråga om värden, jag undrar om mina värden är kassa eller bra eller medelbra...
    amh 3.2
    fsh 9.1
    prolaktin 7.5
    Tsh var ett bra värde sa de och det kommer jag inte ihåg i huvudet vad det var.

Är dessa värden bra eller dåliga?! Jag är 36 och fyller 37 snart..
    Läste någonstans att ett FSH på 10, då gör man ingen ivf?!

• Hjärtefröjd
    LnH skrev 2012-08-29 14:32:27 följande:
    en fråga om värden, jag undrar om mina värden är kassa eller bra eller medelbra...
    amh 3.2
    fsh 9.1
    prolaktin 7.5
    Tsh var ett bra värde sa de och det kommer jag inte ihåg i huvudet vad det var.

Är dessa värden bra eller dåliga?! Jag är 36 och fyller 37 snart..
    Läste någonstans att ett FSH på 10, då gör man ingen ivf?!
    Ditt AMH- och prolakin värde är bra och klart inom referens. FSH beror på när i cykeln det är taget. Referensvärdena skiljer sig åt mellan folikelfasen då det är 2,5-10 och mitt i cykel då det är 4-14.

• LnH
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-29 14:53:27 följande:
    Ditt AMH- och prolakin värde är bra och klart inom referens. FSH beror på när i cykeln det är taget. Referensvärdena skiljer sig åt mellan folikelfasen då det är 2,5-10 och mitt i cykel då det är 4-14.

Tack för hjälpen! Jag försökte googla och hittade info som sa att 3.1 var j'ätte dåligt samt att det var normalt och slutligen att det var dåligt...
    Börjar undra om det är ngt annat som inte är bra då vi inte har lyckats efter 2 hela ivf och ett fet...
  • Hjärtefröjd
    LnH skrev 2012-08-29 15:05:13 följande:
    Tack för hjälpen! Jag försökte googla och hittade info som sa att 3.1 var j'ätte dåligt samt att det var normalt och slutligen att det var dåligt...
    Börjar undra om det är ngt annat som inte är bra då vi inte har lyckats efter 2 hela ivf och ett fet...
    Vilket värde menar du då, AMH?

Jag har ett AMH-värde som har växlat (vilket det inte ens ska kunna göra...) mellan 1,3, 0,9 och nu senast 2,1 och det var bara när det lågt på 0,9 som läkaren påpekade att det var lite lågt.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012