• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • jazmine25
    Mandelmumsa skrev 2012-08-11 08:36:34 följande:
    Hoppas den dröjer ett tag till då! :)
    Visste inte att två embryon ökar risken för missfall.
    Thunderkatten skrev 2012-08-11 12:13:55 följande:
    Funderade oxå på det. Varför ökar missfallsrisken med två? Hade de nån förklaring till det?

Fick inte direkt nån förklaring men jag har hört det förut. Att risken för sena missfall ökar med tvillingbörd och för tidig förlossning också.
  • Csillag
    jazmine25 skrev 2012-08-12 17:39:23 följande:

Fick inte direkt nån förklaring men jag har hört det förut. Att risken för sena missfall ökar med tvillingbörd och för tidig förlossning också.
    De har med att göra att med tvillingar bli man tynge än nomalt o livmodetappen ha svåt att klaa de oftast o där av störe risk till MF och fötidig födsel.
    Mer än ett barn kallas risk graviditet.Tvillingar ge nästan dubbelt så stor risk till MF.
    Trillingar 75%..
    Trillingar och fle så vill man görna att man reducerar nått bebisarna i tidigt skede just fö den höga MF risken och prematur barn. 

Vänta man tvillinga lr fler så ökar oftats blodtycket o mkt större isk till havandeskapsfögiftning och blodtransfusion.

• LisaW81
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-12 09:59:26 följande:
    Allt är nytt och sedan är jag spruträdd, så detta kan ju bli intressant. 

Idag fick jag ägglossning, har ätit extra stark rosenrot sedan senaste mensen och fick ägglossning på dag 16 ist för min vanliga dag 21-23
    Sista chansen innan IVF. 
    Jag var också extremt spruträdd fram till för ett par år sedan då vi körde igång hela karusellen. Sprutorna gick SÅ mycket lättare än vad jag trodde och jag hoppas och håller mina tummar för att det kommer göra det för dig också. Har du hämtat ut dem ännu? Det kanske känns lättare när du ser hur tunn och liten nålen är. Själv tyckte jag knappt att det kändes något alls (har lite underhudsfett att sticka i och det underlättar... hihi något gott med att ha lite hull i alla fall! :) )Lycka till med både sista chansen och ev sprutor!!
  • Fidelis ad urnam
    LisaW81 skrev 2012-08-12 22:58:05 följande:
    Jag var också extremt spruträdd fram till för ett par år sedan då vi körde igång hela karusellen. Sprutorna gick SÅ mycket lättare än vad jag trodde och jag hoppas och håller mina tummar för att det kommer göra det för dig också. Har du hämtat ut dem ännu? Det kanske känns lättare när du ser hur tunn och liten nålen är. Själv tyckte jag knappt att det kändes något alls (har lite underhudsfett att sticka i och det underlättar... hihi något gott med att ha lite hull i alla fall! :) )Lycka till med både sista chansen och ev sprutor!!

Jag har inte hämtat ut medicinerna ännu, tänkte göra det så fort jag har pratat det fertilitetskliniken idag.

De har ju inga telefontider tyvärr utan man får prata in meddelanden och vänta på att de ringer upp. Denna dryga väntan.
  • Fidelis ad urnam

Jag blir så less
    I maj sa läkaren till mig att jag skulle gå ner 5-6 kilo, men absolut helst 11 kilo, till nu.
    Jag har gått ner 8 kilo och trodde det dög. Men läkaren hade i journalen skrivit att jag skulle gå ner 11 kilo, ingenting om 5-6 kilo, och sköterskan lät missnöjd över att jag bara har gått ner 8 kilo.
    Så jag får komma på info, men de kör inte igång någonting förrän jag gått ner resten  

• LnH
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-13 12:24:20 följande:
    Jag blir så less
    I maj sa läkaren till mig att jag skulle gå ner 5-6 kilo, men absolut helst 11 kilo, till nu.
    Jag har gått ner 8 kilo och trodde det dög. Men läkaren hade i journalen skrivit att jag skulle gå ner 11 kilo, ingenting om 5-6 kilo, och sköterskan lät missnöjd över att jag bara har gått ner 8 kilo.
    Så jag får komma på info, men de kör inte igång någonting förrän jag gått ner resten  
    Usch va tråkigt! och att du har gått ned 8 kilo är ju jätte bra bara det! Styrkekram
  • Sindyrella1983

Nä men fy vad tasktigt!! Då kunde dom ju hellre sagt 11 och inget annat från början! Rynkar på näsan

Idag är det två veckor till vi ska till barnmorskan!! Skrattande

• LnH

ska börja ÄL test på fredag. Men min kropp är så konstig efter alla behandlingar. Mensen har böjrat att komma på dag 30, och sedan kan den hålla på i 1 eller 2 dagar och sedan försvinna för att komma tillbaka efter ytterligare en dag. Kanske också kan bero på min ålder men känns som att det nog är alla hormoner som man tar.
    Hoppas bara ägget överlever och att det tar sig den här gången för annars ger jag nog upp!

Förresten en fråga till alla som har fått ta prednisolon, jag är jätte allergisk och kan det göra att ägget har svårare att fästa?! Eller kanske inte är något problem eftersom jag faktiskt har varit gravid innan och har två barn?!

• Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-13 12:24:20 följande:
    Jag blir så less
    Usch lider verkligen me dej.Blev ju som en käftsmäll för dej.
    Å läkaren bode vekligen varit tydlig mot dej fån början isf om han ville ha ne dej 11 kg.
    8 kg ä på god o BRA väg!

Ge inte upp även om motgångarna ä svåra o jobbiga hinder.
    Tro mej de e vät de i slutändan.

Vi ska peppa dej hä inne att klara gå ne dom sista kg nu så ni få börja.

Fick du nån annan info av läkaren, när han to du ska få köra igång lr skulle du höra av dej när du gått ner dom här 11 kg totalt.? 
  • Fidelis ad urnam
    Csillag skrev 2012-08-13 15:19:16 följande:
    Usch lider verkligen me dej.Blev ju som en käftsmäll för dej.
    Å läkaren bode vekligen varit tydlig mot dej fån början isf om han ville ha ne dej 11 kg.
    8 kg ä på god o BRA väg!

Ge inte upp även om motgångarna ä svåra o jobbiga hinder.
    Tro mej de e vät de i slutändan.

Vi ska peppa dej hä inne att klara gå ne dom sista kg nu så ni få börja.

Fick du nån annan info av läkaren, när han to du ska få köra igång lr skulle du höra av dej när du gått ner dom här 11 kg totalt.? 
    Jag ska på info-möte nästa torsdag, det är allt jag vet. De vill ge mig tid att gå ner i vikt innan vi får köra igång. 
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012