• Snöflinga

IVF Umeå

Petto 83 skrev 2013-02-21 19:24:03 följande:
    Hmm skumt det där med testdag. Jag gjorde ET i måndags med en tredagars och fick testdag 8/3 och om ET är 0 så blir ju det på RD 18... Så kort var det inte när jag gjorde behandlingen när vi fick våran son. Tror TD var på RD 21 då, fast jag testade på RD 14 och fick + Och jag testade då för att jag fick mensen den dagen då vi misslyckades.
    Ja, det är ju jättekonstigt. Kan det vara olika läkare som har olika rutiner? Vi hade Solensten.

De verkar i alla fall ha olika rutiner kring progesteronet för jag blev först ordinerad 2 ggr/dag av en och sedan ringde jag och frågade om något och då kollade dr Solensten på mina uppgifter och ändrade till 3ggr/dag. Så kanske har de olika testdag också...
  • Snöflinga

Lappgeten: Nu var det drygt 2,5 år sedan vi gjorde vårt fullskaliga IVF-försök (har gjort frysförsök nu nyligen). Vi gjorde korta protokollet och då sprayar man ingenting och det går mycket fortare med allt. Kände inga jättestora biverkningar faktiskt vad jag minns...

• Snöflinga

Nektar: Så tråkigt! Förstår att det känns riktigt tungt, det är ju svårt att inte hoppas. Jag håller tummarna för att det ska gå bra nästa gång.
    Kram!

• Snöflinga

Nektar: Ja, man behöver både skriva av sig och gråta av sig ibland. Det är toppen med sådana här trådar då, mitt i allt. Jag tror absolut att ni borde kunna få ett möte eller telefontid (kanske beroende på var ni bor) och diskutera fortsättningen. Det är ju ingenting man vill göra på chans.
    Lycka till!

• Snöflinga

Äralltupptaget: Jag har också PCO-S, och det lär vara en bra diagnos när man gör IVF, chanserna att lyckas är goda. Som PCO-are har man ofta god kvalitet på sina ägg, det är bara det att de är svårt att få ägglossning. Man är också ofta lätt att stimulera (att få fram ägg).

När vi var på vårt första besök på kliniken, där de berättar hur allt går till och så, så förutsatte doktorn att vi skulle göra det sk."Långa protokollet", där man sprayar och sedan tar sprutor. Det verkar som att de ofta kör på det först som en standardbehandling?

Men jag hade läst om den korta metoden (korta protokollet), där man slipper nedregleringen med spray, utan tar sprutor direkt och sedan får man ta andra sprutor som ska motverka ägglossningen. Så man tar fler sprutor, men hela behandlingen går mycket, mycket fortare. Jag kan varmt rekommendera att fråga om ni kan få prova korta metoden direkt. All tid man kan slippa med medicinering och allt det innebär både psykiskt och fysiskt är guld värt!

Vi fick komma på vårt första besök just innan sommaren, och då planerades allt så fick vi köra igång mot slutet av deras semesterstängning. Det kändes helt ok, då hade man ju det att se fram emot.

• Snöflinga

daduck: Jag fick testdag 21 dagar efter FET med blasto, så det blir ju alltså typ 26 dagar efter äp. Kändes som att det är väldigt länge... Men de både sade det och det stod på papperet, så det skulle tydligen vara så. Men konstigt, konstigt att inte alla får samma...

äralltupptaget: Vad jag vet så är det inte så att chanserna är mindre med korta metoden generellt. Men korta metoden kan däremot vara sämre om man är lite äldre och inte har så stor äggreserv - tror jag. Men det där vet ju läkarna bäst. Det kan vara värt att fråga dom.

• Snöflinga

Man startar vid nästa mens, antingen din egen eller framkallad med tabletter.
    Kör ni korta metoden hinner ni alla gånger, vet ej med långa.

Lycka till!

• Snöflinga
    Hej!
    Jag återkommer också till er här, då jag också fått missfall
    Usch och blä, säger jag om det! Har ännu inte riktigt börjat blöda ordentligt (väntar mig mer), men det blev konstaterat idag på vul. VI har två blastocyster i frysen som vi ska använda, vet dock inte när. Eventuellt om vi orkar innan sommaren, annars efter sommaren.

Nektar: Hur gick det idag på mötet?

{#emotions_dlg.flower} Väntrummet  
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Mirage
    * Ws mamma
    * äralltupptaget (väntar på 1:a IVF försöket)
    * Nektar, möte med läkare den 15/3 inför försök 3 
    * Snöflinga

{#emotions_dlg.flower} Sprayar
    * Kvinna32
    * Lappgeten (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower} Sprutar

{#emotions_dlg.flower}
    Väntar på ÄP/ET/FET
    * Vårt 2012, försök nr.5 denna gång FET

{#emotions_dlg.flower} Ruvar  
    * daduck TD 22/3

Gravid Gravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli

* jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug 
    * Freja150 BF 20 aug
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * Norris (FET) BF 28 aug
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen)
    * Petto 83

Baby Födda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
  • Snöflinga

Nektar: Det lät ju bra! Har du lyckats få ägglossning av Pergotime förut? Anledningen att vi fick gå över till IVF var för att jag aldrig lyckades få ägglossning av Pergotime. Men får du det så är det ju jättebra att kunna ha det kortet att spela ut också!

Vi gjorde ett IVF-försök för att få vårt första barn. H*n kom till på färskåterförandet efter den IVF:en, och så fick vi tre blastocyster till frysen varav vi nu använt en som blev denna graviditet som sade upp sig... Så vi har två embryon kvar i ett strå, d.v.s. ett försök till. Vi kommer inte göra fler försök än det, så vi hoppas det tar sig! Nästa steg är sedan adoption för att få syskon till vår lilla krabat här hemma.

Jag började blöda i tisdags (v.8+4) och har sedan blött till och från till idag samt haft svaga "värkar" i ryggen till och från. Befarade att det var kört, men hoppet är ju det sista som överger människan, så det var ändå väldigt tungt att få det bekräftat idag. Tyvärr såg de inget foster, så antingen har det redan kommit ut (trots att jag inte blött så mycket), eller så är det ett utomkvedshavandeskap (vilket jag hoppas att det INTE är).

Svar på tråden IVF Umeå