Äralltupptaget: Jag har också PCO-S, och det lär vara en bra diagnos när man gör IVF, chanserna att lyckas är goda. Som PCO-are har man ofta god kvalitet på sina ägg, det är bara det att de är svårt att få ägglossning. Man är också ofta lätt att stimulera (att få fram ägg).
När vi var på vårt första besök på kliniken, där de berättar hur allt går till och så, så förutsatte doktorn att vi skulle göra det sk."Långa protokollet", där man sprayar och sedan tar sprutor. Det verkar som att de ofta kör på det först som en standardbehandling?
Men jag hade läst om den korta metoden (korta protokollet), där man slipper nedregleringen med spray, utan tar sprutor direkt och sedan får man ta andra sprutor som ska motverka ägglossningen. Så man tar fler sprutor, men hela behandlingen går mycket, mycket fortare. Jag kan varmt rekommendera att fråga om ni kan få prova korta metoden direkt. All tid man kan slippa med medicinering och allt det innebär både psykiskt och fysiskt är guld värt!
Vi fick komma på vårt första besök just innan sommaren, och då planerades allt så fick vi köra igång mot slutet av deras semesterstängning. Det kändes helt ok, då hade man ju det att se fram emot.