• Snöflinga

IVF Umeå

Solanna: Välkommen!

vårt 2012: Ja, det kan vara svårt att veta sina egna gränser när längtan är så stor. Men jag undrar som Nezzan - har ni tänkt tanken på adoption? För livet behöver ju inte bli ensamt även om man misslyckas med ivf.
    Man kan ju faktiskt stå i adoptionskö och samtidigt göra ivf (vilket vi gör), det lättar på trycket lite i alla fall.

• Snöflinga

Idag har två personer på lite olika sätt frågat om det inte är dags för NN att få ett syskon.
    Vår skatt fyller snart två år, och det är som att folk nu börjar förvänta sig att det snart ska komma ett syskon. Jag inser att vi ska vara glada för vårt första barn, men ändå är det väldigt jobbigt med dessa frågor. För jag har ingen lust att berätta för allt och alla om missfall och IVF. Bor på en ganska liten ort och har ingen lust att bli ett allmänt samtalsämne.
    Vad svarar ni på frågan om barn?

Jag bekräftar just nu bara - jo, vi vill ha syskon till NN.

Men det svider i hjärtat.
    När vi fick NN trodde jag faktiskt aldrig att det skulle vara så här jobbigt med sekundär barnlöshet, men tji fick jag.

• Snöflinga

Santa 86: Välkommen!

Lappgeten och Kvinna 32: Nu håller vi tummarna för er ordentligt!

äralltupptaget: Coolt att ni är igång nu! Du som undrade om ni skulle hinna innan sommaren Ska ni stanna i Umeå även om det blir långtidsodling?

• Snöflinga

äralltupptaget: Ja, det kan kännas ensamt allt detta med IVF (och andra fertilitetsbehandlingar) tycker även jag som inte har en man som jobbar borta. Det är ju ändå vi kvinnor som på många sätt ska vara med om allt. Alla undersökningar, alla mediciner m.m. är det ju vi som är med om. Det är vi som känner biverkningar och symptom, det är vårt humör som svänger hit och dit o.s.v.

Men det låter ju bra att du inte behöver höjda dosen, då borde de ju tycka att det går framåt som det ska helt enkelt...

Lappgeten: Lycka till nu! Glad

• Snöflinga

Kvinna 32: Grattis, så roligt!

äralltupptaget: Å så bra! Bara helgen att vänta då... Kan maken din vara med då?

Supernova99: Håller tummarna för dig i morgon

Drömmer om ett barn: Tack för medkänslan!

• Snöflinga

äralltupptaget: Så skönt! Det är ändå en viss pärs med äggplock och skönt att ha någon med sig då. Du får hitta på något riktigt roligt i helgen så att den går fort

• Snöflinga

Nu börjar ju pollensäsongen snart. Vet någon om detta kan påverka chanserna negativt vid IVF? Om man är pollenallergiker alltså?
    D.v.s. att kroppen blir påverkad på något sett av allergireaktionen så att det blir svårare att bli gravid?

• Snöflinga

äralltupptaget: Jag kände inte av äggplocket särskilt mycket. Man får ju dels lugnande och dela morfin som smärtstillande. Jag kände av lite i ryggen några gånger, men då fick jag mer morfin. Tyvärr verkar jag inte riktigt tåla morfin för jag mådde väldigt illa efteråt - det var nästan det jobbigaste faktiskt. Man blir ju rätt lullig också av morfinet, men det gick bra.
    Efteråt kände jag mig lite mörbultad, men under kontroll.
    Så jag tror inte du behöver skrämma upp dig så mycket, det kan mycket väl vara helt i onödan.

Att odla fler dagar ökar chanserna att de embryon som är kvar är livdugliga, men det är väl så att de som inte klarar långtidsodling kanske ändå hade överlevt inne i livmodern, därför långtidsodlar man bara om det finns många ägg eller om man särskilt ber om det. Så har jag förstått det.

Lycka till i morgon!

• Snöflinga

Lappgeten: Superduperbra! Så skönt att ha så många på lager

äralltupptaget: Grattis och bra jobbat

Jag har fått penicilin utskrivet pga halsinfektion idag. Jag gissar att det är dumt att inleda behandling just nu eller vad tror ni?

Svar på tråden IVF Umeå