• Snöflinga

IVF Umeå

Känner också att jag inte bara vill vänta, det är ju detta med att vänta som nästan är det mest tärande i den här IVF-svängen!

• Snöflinga

Nektar: Har inte gjort några vul för att kolla ägglossning eller så men som jag förstår det så händer det även oss med PCO-s att vi får ägglossning, mer eller mindre ofta. För en del av oss är det väl typ aldrig men för andra lite oftare. Det är väl också så att chansen att få ägglossning ökar med stigande ålder. Så visst kan det ju hända.

• Snöflinga

Äralltupptaget: Så bra att det fungerar tidsmässigt med din man! Är ni säkra på att det blir äggplock v.17? Så att det inte blir för tight att din man åker redan måndag v.18 tänker jag?
    Det är nog svårt att inte skruva upp förväntningarna när man väl är igång... Så har det varit för mig i alla fall. Jag hoppas också att det går bra för er! Ni har ju goda förutsättningar

• Snöflinga

Hej på er igen!
    Idag har jag pratat med IVF-kliniken om hur vi ska gå vidare. Doktorn tyckte att vi skulle köra samma behandling som förra FET. Det är ju sista chansen detta så jag hoppas det går vägen.
    När jag tog blodprov förra veckan så hade jag fortfarande graviditetshormoner kvar, så därför fick jag inte veta när jag skulle kunna börja med behandlingen utan de inväntar nästa provsvar som jag ska ta på måndag. Förhoppningsvis har HCG sjunkit tillräckligt då.

Var för övrigt förbi min vårdcentral för att kolla hur jag låg i TSH när jag tog prov i februari, eftersom jag har hypotyreos och äter levaxin för det. Jag var ju gravid då och då ska man ligga under 2,5, men jag hade tydligen 3,1 såg jag nu! De sade till mig att jag låg bra, men det stämde ju alltså inte. Jag låg inom referensvärdet, men inte vid graviditet. Man slutar aldrig förvånas över människors inkompetens.

Kvinna32: Hoppas äp gick bra idag!?

äralltupptaget: jag har ocskså fått Folacin utskrivet 1 tablett om dagen.

Tinzu: Gör du IVF eller är det någon annan behandling då man får kotison?

Nektar: Förstår dig helt och fullt. Det är jobbigt när andra blir gravida, även om man inte vill vara missunnsam. Skönt ändå att du berättade så att de kan förstå din situation också.

• Snöflinga

Vårt 2012: Grattis! Så roligt! Jag förstår att du inte riktigt vågar vara säker, men det är ju ändå väldigt troligt att det går bra den här gången. Jag håller tummarna!

Nektar: Anledningen till att jag skriver att det är sista försöket för oss nu är att vi bestämde redan innan vi började med IVF att vi bara ska göra ett fullt IVF-försök. D.v.s. med sprutor och äggplock och allt. Detta för att min man till och med var tveksam till att göra IVF överhuvudtaget och att vi inte vill ha embryon över som sedan kastas bort. Vi gör alltså FET med de blastocyster som frysts ner, men kommer inte göra fler IVF-försök efter det.
    Det känns på många sätt skönt att ha bestämt att det är så, eftersom IVF-processen är så påfrestande. Nu vet vi liksom vad som gäller. Detta är sista försöket.
    Och samtidigt är det ju lite läskigt också, för tar det sig inte nu så blir det ingen mer graviditet för mig.

Kvinna32 och Emki: Grattis till bra resultat på äggplocken. Hoppas att det går bra med insättning och ruvande nu! Och jag håller tummarna att ni känner er bättre i kroppen snart!

• Snöflinga

Emki: Jag tror inte att det är rutin att göra vul innan ET. Vid mitt ET (för tre år sedan) så hade doktorn ultraljud uppe på magen och vi fick se när ägget sprutades in.
    Vid vårt FET nu detta år så var det inte så, men doktorn gjorde vul direkt efteråt och vi fick se en vit liten prick som då är vätskan där embryot är. Jag vet inte ens om det är rutin att de gör så, men jag frågade om ultraljud eftersom de hade gjort det förra gången och då gjorde han det efteråt.
    De kan säkert kolla med vul efter ET kring äggstockarna om inte annat...

Lycka till i morgon med ET!

Lappgeten: Så bra Har dålig koll - är det första IVF för dig? Har du fått många ägg tidigare annars?

• Snöflinga

Kvinna32: Det låter ju jättebra!

Emki: Jag tycker Petto 83s sätt låter bra. Att beskriva lagom luddigt vad som är fel. Till anhöriga kan man kanske säga något om problem med underlivet, om inte det känns för utelämnande. Då vill de kanske inte fråga så mycket mer heller...?
    Men vi hoppas så klart att du slipper fundera mer på detta, att du inte blir mer påverkad än du blivit hittills.

• Snöflinga

Emki: Fy så tråkigt besked! Men som så många sagt, det kan gå bra ändå. Håller tummarna för det!

Nektar: Varför har de ändrat rekommendationerna om folsyra? Är det sämre att äta mer eller bara onödigt?

Drömmer om ett barn: Ja, precis. De kollade bara på normalreferensen och struntade i/hade inte koll på att det är andra rekommendationer för graviditet. Borde man säga till dom om detta och vem i sådana fall? Ja menar, det är ju många personer som antagligen får fel svar av dom!

Själv var jag och tog blodprov idag och tänker ringa i morgon för att höra hur HCG-värdet är nu. Fick också ta TSH när jag var där, så då får jag se om min doshöjning har gett önskad effekt.

• Snöflinga

Jockelina: Jag har också gjort korta metoden, men minns tyvärr inte vilka dagar man tog olika sprutor m.m.

äralltupptaget: Det borde ju inte vara dåligt att äta för mycket Folsyra eftersom de har kört på det så länge innan... tycker då jag!
    Spännande att du är igång på riktigt nu!
    Jag tror det är bra med en positiv inställning, fast tveksamt om just det påverkar resultatet. Men livet blir ju lite lättare ändå
    Och besvikelsen blir nog lika stor om det inte fungerar oavsett hur mycket man oroat sig eller inte innan.

• Snöflinga

Vårt 2012: Usch och fy! Så otroligt tråkigt! Tänker på dig! Det är så otroligt jobbigt att förlora en graviditet. Kram

Själv har jag fått veta att mitt HCG nu är nere på 17 (ska vara under 20), så det är ju bra. Och TSH är 2, vilket också är bra
    Så nu ska jag bara få kontakt med IVF-kliniken och få lite förhållningsorder.
    Jag hämtade ut medicinerna idag på apoteket (trodde jag). Läkaren sade att vi skulle göra samma behandling som förra gången. MEN när  jag då ska hämta ut Estradot (östrogenplåster) så fanns de nu recept på både 75 mikrogram och 100 mikrogram (hade 75 förra gången). Vågade inte hämta ut något av dom... Dessutom såg jag sedan när jag fått ut min medicinlista att jag hade fått utskrivet Lutinus istället för Progesteron mic, men det sade han heller inget om när vi talades vid.
    Jag får nog reda ut detta med kliniken någon dag här framöver...

Svar på tråden IVF Umeå