• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EEJ

I Skellefteå blir man tillfrågad iom att det är en ivf graviditet, oavsett ålder. (Jag är 30) vi tackade nej.

• drömmer om ett barn
    Hela85: Har du hunnit få något svar på dagens urinprov? För "A79"  försvann det direkt med penicillin så tror inte att det är någon fara så länge det upptäcks och därefter behandlas så snart som möjligt.

trex2013: Förstår att du tycker att tiden går långsamt men tänk vad bra att du kan använda veckorna kliniken har sommarstängt till nedreglering! Glad Hoppas cystan ger med sig av medicineringen så att du har möjlighet att få ut ägg från båda äggstockarna.

äralltupptaget: Vad tokigt att du inte fick information om KUB-testet och att det nu är för sent för att göras! Förvånad 
  • Hela85

Drömmeromettbarn - ne inget svar än. Var in till Haparanda vårdcentral imorse men ingen har ringt från min vanliga vårdcentral i Luleå :( vill ju bara veta nu så man isf kan börja med medicinering på en gång.

• drömmer om ett barn
    Hela85: Okej. Dom hör säkert av sig nu på eftermiddagen eller imorgon. Tur att det inte är helg så du måste vänta länge på svar.
  • trex2013
    jennyz skrev 2013-07-09 23:46:38 följande:
    Här i Umeå är det gratis vid IVF graviditeter.. Jag gjorde med dottern och då var jag "bara" 31 år... Annars kostar det om man är under 35år, jag hade bara gjort fostervattensprov om kub hade visat ruskigt dåliga siffror eftersom det finns en risk för missfall, känns inte värt det annars...
    Erbjuds man KUB testet hos IVF kliniken eller måste man själv kontakta Norrlandskliniken?
    Är det kostnadsfritt fastän jag inte tillhör Umeå men genomgår behandling via IVF kliniken?

• A79
    Hela85 skrev 2013-07-10 15:17:35 följande:
    Drömmeromettbarn - ne inget svar än. Var in till Haparanda vårdcentral imorse men ingen har ringt från min vanliga vårdcentral i Luleå :( vill ju bara veta nu så man isf kan börja med medicinering på en gång.
    Men att det ska dröja så?
    Hmmm Obestämd
  • Hela85

Blev inget samtal idag :( får ringa imorgon och höra så dem i Haparanda verkligen skickar provsvaren till Luleå. Jobbig väntan :( nu blir jag bara ännu oroligare att de ska vara något annat.

• A79
    trex2013 skrev 2013-07-10 16:33:54 följande:
    Erbjuds man KUB testet hos IVF kliniken eller måste man själv kontakta Norrlandskliniken?
    Är det kostnadsfritt fastän jag inte tillhör Umeå men genomgår behandling via IVF kliniken?

Kub erbjuds man i umeå på BVC av en BM om man är över 35år.
    Man kan göra det om man är yngre oxå bara att det kostar 2000kr ( i umeå )
    Hela85 skrev 2013-07-10 17:21:48 följande:
    Blev inget samtal idag :( får ringa imorgon och höra så dem i Haparanda verkligen skickar provsvaren till Luleå. Jobbig väntan :( nu blir jag bara ännu oroligare att de ska vara något annat.
    Ja tycker det låter så konstigt vad dom håller på tjaffsar!??
    Mig ringde dom upp direkt & skrev ut elektroniskt penicillin så ja kunde behandla direkt..jaja..

• äralltupptaget

Jag fick massa information om fostervattensprovena som erbjuds gratis, men inte KUB testet. Visst är det konstigt!

trex2013- jag bor i Luleå, och enligt min barnmorska ( går via landstinget) så måste man själv kontakta kliniken i Umeå för att själv boka tid, samt bekosta allt själv.
    Visst 2000:- tycker jag inte är några pengar att lägga ut, inte för detta, så pengarna skiter jag i , men jag fick inte veta något om KUB test så nu blev det ju försent.

Jag ville inte göra fostervattensprov iom att det finns en risk för missfall, visst en risk på knappt 1% liten , men ändå en risk, Jag vågar inte ta den lilla chansen.
    Så jag hade velat göra KUB test först och se hur stor risken är, och sedan ifall den var stor gå vidare med fostervattensprov