• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    Emki: Hur har det gått idag? Hoppas på det bästa! {#emotions_dlg.flower}

jennyz: Men jisses.. det är rena turen att du inte fått några blödningar som slutat med allvarliga konsekvenser! Förvånad Speciellt när du befunnit dig utomlands och allt. Även om moderkakan i de flesta fall flyttas uppåt i takt med att barnet växer så bör alla som har föreliggande moderkaka få information om riskerna som finns. Håller tummarna för att allt går bra nu dom sista veckorna och att du trots allt kan njuta av den sista tiden med gravidmagen.. Solig

vårt 2012: Åh, så underbart att allt såg bra ut med bägge två!! Hjärta Kunde läkaren se varifrån blodet kom? Dumt att säga att en blödning aldrig är positivt när det är många som blöder och ändå går igenom en fullständig graviditet. Onödigt att skrämma upp de blivande föräldrarna.. Håller tummar och tår för att du slipper fler blödningar.

pinglan2012: Synd att inte använda blastocysterna som redan finns men förstår absolut att ni vill pröva något nytt. Har hört att Falun är jättebra. Hoppas att ni hittar en klinik som ni har fullt förtroende för och där allt känns bra. Önskar er stort lycka till vilket beslut ni än tar, kram.

äralltupptaget: Jag fick förfrågan om att göra KUB-test (eller om det kanske var fostervattenprov till och med) men tackade nej.

trex2013: Varmt välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Det är verkligen blandade känslor när man är uppe i behandlingarna, hopp och förtvivlan blandas om vartannat. Försökte också tänka att jag inte skulle ha för höga förväntningar just för att det gör så otroligt ont i själen om man misslyckas.. dock är det bra att försöka ha en positiv inställning. Och hoppet finns alltid där, det gör att man orkar ta sig vidare även om det inte alltid går som man tänkt sig.

Håller tummarna för att allt går bra nu under ert första försök!Glad Är det långa metoden ni kör på?
  • drömmer om ett barn
    Hela85: Tråkigt med UVI om det är det du har.. Rynkar på näsan Verkar vara vanligt vid graviditet så är inte allt säkert att du haft det länge isåfall. Har aldrig haft det själv så är väldigt oinsatt i ämnet. Vad sa barnmorskan, blir det behandling direkt?
  • A79
    Hela85 skrev 2013-07-09 16:01:27 följande:
    Har varit och lämnat urin och blodprov idag och nu ringde barnmorskan och sa att urinprovet visade ev en urinvägsinfektion. Har inge som helst symptom men nu blir jag jättenojjig och orolig :( kan de vara farligt? Kan ju säkert haft de länge eftersom jag inte märkt nå :(
    Det är rutin att kolla upp sånt :)
    verkar vara vanligt då man är gravid.

Jag hade oxå det & fick penicillin utskrivet & det försvann direkt
    Hade heller inga symtom & var helt ovetande tills BM ringde efter urinprovet Tungan ute

Välkommen till tråden trex2013!
    Lycka till på äggplocket i aug! Skrattande
  • Hela85

Ok jag ska få lämna nytt urin imorgon bitti dock i Happis då jag precis åkt upp till stugan. Är de uvi hoppas jag de går bort fort. Är bara så rädd något ska hända nu när man precis kommit hela vägen till vecka 12.

• trex2013
    drömmer om ett barn skrev 2013-07-09 16:07:31 följande:
    Emki: Hur har det gått idag? Hoppas på det bästa! {#emotions_dlg.flower}

jennyz: Men jisses.. det är rena turen att du inte fått några blödningar som slutat med allvarliga konsekvenser! Förvånad Speciellt när du befunnit dig utomlands och allt. Även om moderkakan i de flesta fall flyttas uppåt i takt med att barnet växer så bör alla som har föreliggande moderkaka få information om riskerna som finns. Håller tummarna för att allt går bra nu dom sista veckorna och att du trots allt kan njuta av den sista tiden med gravidmagen.. Solig

vårt 2012: Åh, så underbart att allt såg bra ut med bägge två!! Hjärta Kunde läkaren se varifrån blodet kom? Dumt att säga att en blödning aldrig är positivt när det är många som blöder och ändå går igenom en fullständig graviditet. Onödigt att skrämma upp de blivande föräldrarna.. Håller tummar och tår för att du slipper fler blödningar.

pinglan2012: Synd att inte använda blastocysterna som redan finns men förstår absolut att ni vill pröva något nytt. Har hört att Falun är jättebra. Hoppas att ni hittar en klinik som ni har fullt förtroende för och där allt känns bra. Önskar er stort lycka till vilket beslut ni än tar, kram.

äralltupptaget: Jag fick förfrågan om att göra KUB-test (eller om det kanske var fostervattenprov till och med) men tackade nej.

trex2013: Varmt välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Det är verkligen blandade känslor när man är uppe i behandlingarna, hopp och förtvivlan blandas om vartannat. Försökte också tänka att jag inte skulle ha för höga förväntningar just för att det gör så otroligt ont i själen om man misslyckas.. dock är det bra att försöka ha en positiv inställning. Och hoppet finns alltid där, det gör att man orkar ta sig vidare även om det inte alltid går som man tänkt sig.

Håller tummarna för att allt går bra nu under ert första försök!Glad Är det långa metoden ni kör på?
    Hej och tack! :)
    Japp det är en ca 6v lång nedreglering, de ska försöka få ner endometrios cystan som ligger och blockerar vänstra äggstocken. Det går lååångsamt. :)

• jenads
    trex2013 skrev 2013-07-09 16:48:01 följande:
    Hej och tack! :)
    Japp det är en ca 6v lång nedreglering, de ska försöka få ner endometrios cystan som ligger och blockerar vänstra äggstocken. Det går lååångsamt. :)

jag börjar med sprayen på onsdag vi ska göra vårat andra ivf i augusti

• äralltupptaget
    Jockelina skrev 2013-07-09 11:02:24 följande:
    äralltupptaget: jag har inte gkort kub ännu men ska göra det om några veckor.
    hur gammal är du ?  ( om man får fråga) :)

• äralltupptaget

Jag fick ingen information alls om KUB test när jag var till min barnmorska utan hon pratade bara om fostervattensprov, och provet man kan ta från moderkakan, minns inte vad det hette.
    Däremot när jag googlade fick jag reda på detta med KUB test, som jag sedan tog upp med barnmorskan som i sin tur berättade att man inte gör det här i LUleå, utan vill man göra det får man åka till Umeå och betala allt själv, Landstingen har inget med KUB tester att göra.
    Tycker det är lite konstigt att man blir erbjuden fostervattensprov, som ändå har en  risk för missfall, visst den är knappt 1%, men ändå, ett KUB test är ju 0. SÅ varför börjar man inte med ett KUB test, och visar det " hög risk" så kan man ju då gå vidare med KUB test.. tycker det är konstigt

Iaf, så tog jag kontakt med Norrlandskliniken, eller vad den nu hette i Umeå, dom tog 2000:- och man måste göra det innan v 13+6 så , nu hinner jag inte ens göra det!!!!!!

• A79
    äralltupptaget skrev 2013-07-09 19:19:33 följande:
    Jag fick ingen information alls om KUB test när jag var till min barnmorska utan hon pratade bara om fostervattensprov, och provet man kan ta från moderkakan, minns inte vad det hette.
    Däremot när jag googlade fick jag reda på detta med KUB test, som jag sedan tog upp med barnmorskan som i sin tur berättade att man inte gör det här i LUleå, utan vill man göra det får man åka till Umeå och betala allt själv, Landstingen har inget med KUB tester att göra.
    Tycker det är lite konstigt att man blir erbjuden fostervattensprov, som ändå har en  risk för missfall, visst den är knappt 1%, men ändå, ett KUB test är ju 0. SÅ varför börjar man inte med ett KUB test, och visar det " hög risk" så kan man ju då gå vidare med KUB test.. tycker det är konstigt

Iaf, så tog jag kontakt med Norrlandskliniken, eller vad den nu hette i Umeå, dom tog 2000:- och man måste göra det innan v 13+6 så , nu hinner jag inte ens göra det!!!!!!
    Men se märkligt... konstiga regler från landsting till landsting??
    Jag blev tillfrågad av min BM iaf ,el hon tog upp ämnet, men tackade nej pga att jag var livrädd att se något fel.
    Plus att det kostade 2000 för mig med då jag är under 35år ,är man över 35 är det gratis här i umeå iaf.
  • jennyz

Här i Umeå är det gratis vid IVF graviditeter.. Jag gjorde med dottern och då var jag "bara" 31 år... Annars kostar det om man är under 35år, jag hade bara gjort fostervattensprov om kub hade visat ruskigt dåliga siffror eftersom det finns en risk för missfall, känns inte värt det annars...