• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • YoCheri

äralltupptaget: Glömde fråga.. Du ringde första dagen du såg blod och så fick du en startdag av dem. Var det typ dagen efter eller fick du vänta några dagar innan du började?

Jag ogillar sprutor *the understatement of the year* och mannen har lovat att han skall göra det åt mig. Vet inte om jag gillar det heller .) 

• jennyz

YoCheri: det påverkar inte datum för återföring att de tar ut spermierna operativt, det har vi gjort alla ggr, eller det har räckt med två ggr, de fryste de som blev över första gången så det räckte flera försök... Vi har nu två döttrar, jag har aldrig hört att spermierna ska vara sämre...
    Vi har provat både långtidsodling och tvådagars, beroende på antal ägg, och kvalitén efter befruktning, första dottern var tvådagars och lillasyster tre dagar... (De ringde någon timme innan ET-tiden, jag var på väg dit och fick hjärtat i halsgropen när jag såg dolt nummer på telefonen!! Men de ville kolla om det var ok med mig att vänta en dag, då det var flera som utvecklats fint,lättare för dem att välja det bästa om de väntar längre...men har man få ägg väntar de inte-trots allt trivs ägget bättre i kvinnans kropp än på lab, och överlever kanske inte på lab...

• YoCheri

jennyz: Stort tack för svar! Känns lite lugnare nu .) Misstänker att det blir några långa turer till Umeå framöver. 

• trex2013
    Kvinna32 skrev 2013-08-31 09:57:53 följande:
    Tjuvtestade svagt positivt igår på ruvdag 6. Imorse testade jag gravid 1-2 ruvdag 7!!
    Grattis! :)
  • trex2013
    jenads skrev 2013-09-02 13:34:55 följande:
    trex2013 hur går det för er? testat än?

nix inte vågat ännu. men jag känner inte något speciellt i kroppen. mer hungrig mer kissnödig lite större bröst, men det kan ju lika gärna vara progesteronet som spökar. kanske testar i helgen får se. :)
    Du då?
  • jenads
    trex2013 skrev 2013-09-02 14:07:40 följande:
    nix inte vågat ännu. men jag känner inte något speciellt i kroppen. mer hungrig mer kissnödig lite större bröst, men det kan ju lika gärna vara progesteronet som spökar. kanske testar i helgen får se. :)
    Du då?
    kommer att hålla mig till att testa nästa tisdag
  • trex2013
    jenads skrev 2013-09-02 15:49:50 följande:
    kommer att hålla mig till att testa nästa tisdag
    Långa och seeega dagar tom den 10/9! :)
  • jenads
    trex2013 skrev 2013-09-02 16:12:19 följande:
    Långa och seeega dagar tom den 10/9! :)
    mycket segt.
  • äralltupptaget

YoCheri- om jag inte minns fel så fick jag börja på mensdag 2 eller 3. Detta beror ju på när man får mensen, så att det kan pricka in rätt så man inte får äggplock /insättning på en söndag då dom har stängt.. det är ju olyckligt om det blir så.
    Jag hade aldrig ätit just provera så jag visste inte hur kroppen skulle reagera. Innan hade jag ätit pergotime för att framkalla mens, och där tror jag det tog 5 dagar efter sista tablett, medans proveran gjorde att det bara tog 1 dag efter avslutad kur.
    För mig kändes det superbra att jag fick framkalla mens och vara hyfsat säker på hur och när allt skulle hända. Min man jobbade utomlands så det var ett jäkla pysslande och planerande så det skulle hinnas med. Hade gråtit floder om jag hade fått ett äggplock och han inte var hemma, snacka om bortkastat... :( Men som sagt, det gick utmärkt.  Det var inga problem för mig att få framkalla en mens, det var tom läkaren som föreslog det, jag fick gå till en som hette Pia, tror hon egentligen jobbade i Östersund på IVF kliniken där, men hade hoppat in extra i Umeå. För hon sa att vi nog aldrig mer skulle träffas, och det gjorde vi inte heller.
    Äggplocket gjorde Dr. Solensten , och insättningen gjorde en annan läkare, tror hon hette Maria , eller Ida, minns inte helt säkert... men trots att det var " många kockar"  så gick allt superbra!!!!

Ang sprutorna. Jag är inte spruträdd när någon tar en spruta på mig, men jag hade STOR skräck att ta på mig själv. Jag är ingen sjuksköterska och kan ingenting om sprutor osv.. men man får en liten utbildning på kliniken vad man ska tänka på , hur man ska göra osv.. sedan får man även provsticka sig själv. Det gick bra med 2 liter handsvett och en puls på 200 typ :)
    Men det gick superbra med sprutorna även hemma. Trots att jag var nervös första gången och att jag även fumlade med sprutan och den gav mig inte första dosen , som jag såg dagen efter!!! Men det gick ändå bra och nu som sagt sitter jag här med mage i v 21 och känner sparkarna.
    Jag försökte alltid tänka på resultatet när jag tog sprutorna. Sätt en bild på en gullig unge som du kan titta på innan och tänka att snart är det fan min tur! Då får man ett jävlar anamma i sig och bara sticker in sprutfan i magen. Det gör inte ont, men det är just själva grejen. När du sedan har tagit din första spruta kommer du vara så jäkla stolt och nöjd över dig själv!