YoCheri- om jag inte minns fel så fick jag börja på mensdag 2 eller 3. Detta beror ju på när man får mensen, så att det kan pricka in rätt så man inte får äggplock /insättning på en söndag då dom har stängt.. det är ju olyckligt om det blir så.
Jag hade aldrig ätit just provera så jag visste inte hur kroppen skulle reagera. Innan hade jag ätit pergotime för att framkalla mens, och där tror jag det tog 5 dagar efter sista tablett, medans proveran gjorde att det bara tog 1 dag efter avslutad kur.
För mig kändes det superbra att jag fick framkalla mens och vara hyfsat säker på hur och när allt skulle hända. Min man jobbade utomlands så det var ett jäkla pysslande och planerande så det skulle hinnas med. Hade gråtit floder om jag hade fått ett äggplock och han inte var hemma, snacka om bortkastat... :( Men som sagt, det gick utmärkt. Det var inga problem för mig att få framkalla en mens, det var tom läkaren som föreslog det, jag fick gå till en som hette Pia, tror hon egentligen jobbade i Östersund på IVF kliniken där, men hade hoppat in extra i Umeå. För hon sa att vi nog aldrig mer skulle träffas, och det gjorde vi inte heller.
Äggplocket gjorde Dr. Solensten , och insättningen gjorde en annan läkare, tror hon hette Maria , eller Ida, minns inte helt säkert... men trots att det var " många kockar" så gick allt superbra!!!!
Ang sprutorna. Jag är inte spruträdd när någon tar en spruta på mig, men jag hade STOR skräck att ta på mig själv. Jag är ingen sjuksköterska och kan ingenting om sprutor osv.. men man får en liten utbildning på kliniken vad man ska tänka på , hur man ska göra osv.. sedan får man även provsticka sig själv. Det gick bra med 2 liter handsvett och en puls på 200 typ :)
Men det gick superbra med sprutorna även hemma. Trots att jag var nervös första gången och att jag även fumlade med sprutan och den gav mig inte första dosen , som jag såg dagen efter!!! Men det gick ändå bra och nu som sagt sitter jag här med mage i v 21 och känner sparkarna.
Jag försökte alltid tänka på resultatet när jag tog sprutorna. Sätt en bild på en gullig unge som du kan titta på innan och tänka att snart är det fan min tur! Då får man ett jävlar anamma i sig och bara sticker in sprutfan i magen. Det gör inte ont, men det är just själva grejen. När du sedan har tagit din första spruta kommer du vara så jäkla stolt och nöjd över dig själv!